coax3

Amateurtelevisie zelfbouw, projecten, discussies, etc. Voor nieuwsfeiten gebruik je het bovenstaande subforum.
adriaan
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2008, 21:20

coax3

Ongelezen bericht door adriaan »

Kan ik voor atv coax3 gebruiken?
Heeft volgens mij nog minder demping als bijv. ecoflex15. :rolleyes:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: coax3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ondanks de 75 Ohm blijkt dat verrassend goed te werken. Het is alleen een beetje stug.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: coax3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Volgens mij is Coax 3 wel erg dik. Hangt af van de pantsering (al dan niet). Ongepantserd is dat al 17,5mm in doorsnede. Dat verklaart ook de goede specificaties. Ik vraag me af of zo'n dikke kabel echt bruikbaar is. Maar als je dat goed kunt ophangen, is dat niet zo'n probleem. Alleen connectoren vinden (en verloopjes) kan wat lastig zijn.

Voor Ecoflex 15 is wel veel gangbaar materiaal te krijgen in de reguliere handel. En de kabel is wat meer flexibel. Ik overweeg om dergelijke kabel te gaan gebruiken voor ATV, mocht ik ooit nog eens een mast neerzetten. Met 14,6mm is de diameter ook wat makkelijker.

Demping coax 3 bij 2000MHz: 9,2dB/100m
Demping Ecoflex15 bij 2000MHz: 14,7dB/100m

Coax 6 doet trouwens ook niet veel onder voor Ecoflex15: 15,5dB/100m

Althans, volgens: http://tdt.hemmink.nl/Portals/0/iProduc ... cument.pdf

Alleen moet je wel de misaanpassing van 75 Ohm vs. 50 Ohm erbij rekenen. Maar volgens mij valt dat in de praktijk erg mee.

En de UV bestendigheid is ook best wel belangrijk. Maar als je die Coax 3 kabel kunt krijgen, zou ik het meteen ophalen :)
Plaats reactie

Terug naar “ATV in de praktijk en zelfbouw”