Raar signaal op 6 meter

Plaats hier je berichten over de korte golf en de 6m en 4m band
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Raar signaal op 6 meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vandaag sprak ik met PE1CWU (Robert) en hij wees mij op een raar signaal bij hem in de buurt. Toen hoorde ik ook wat op de achtergrond na ons QSO op 50.290 MHz. Ik weet niet of dit hetzelfde signaal is, als wat Robert bedoelde, maar ik ben wel benieuwd of jullie dit herkennen. Ik heb twee videootjes gemaakt.

Bij de eerste video draai ik wat over de frequentie. Het signaal zit op meerdere plekken in de band en schuift ook wat heen en weer. Het is een ruisbult van enkele kHz breed. Het lijkt wel een soort digitaal signaal...

[De extensie wmv is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

In de tweede video laat ik de 897 even scannen in de Scope mode. Deze is wat traag, maar je krijgt wel een idee van de signaalbreedte. Helaas heb ik nog geen spectrum analyzer...

[De extensie wmv is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Iemand een idee?
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Raar signaal op 6 meter

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi Tjalling. Je hebt er niets aan, alleen weet je nu dat ik ook een dergelijk signaal waargenomen heb ergens in de buurt van de door jou genoemde frequentie. Ik had ook de indruk dat het digitaal opgebouwd is of een deel ervan is. Het leek of het door een apparaat in een van de huizen van de straat veroorzaakt werd .. zoiets kan bijvoorbeeld optreden bij een electronisch orgel oid ? Jammer genoeg had ik dit signaal niet uitgepeild, vroeger deden we dat wel eens als het te gek werd ( bijvoorbeeld ernstig storen op de toenmalige MIR frequenties vanwege telefoon lineairs of orgels waaraan enorm geprutst was geweest .....)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Raar signaal op 6 meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er was ook nog een vaag vermoeden dat het weleens bij defensie vandaan kon komen. In mijn geval zou dat kunnen met Soesterberg op een niet al te grote afstand. Maar het blijft gissen...

Ik heb het nu al een tijdje niet meer gehoord....
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Raar signaal op 6 meter

Ongelezen bericht door pc1l »

In ieder geval, als het zich weer voordoet, even melden bij intruder watch ..... je weet maar nooit waar dat goed voor is hi.
Plaats reactie