Weinig activiteiten op 4 meter?

Plaats hier je berichten over de korte golf en de 6m en 4m band
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Ik vroeg mij (op dit stille forum) af of er hier ook actieve 4 meter amateurs zijn.
En dan wat gebruiken de heren en/of dames aan radio op die frequenties?
Dan nog interessanter, wat is de polariteit van het antenne, horizontaal of verticaal en waarom?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door pe5jw »

FT817 met spectrum coms trc4-10sl transverter.
En een wouxun proto 4 en 2.

Verticaal een 2 tal j-pole antennes.
Horizontaal een hb9cv (maar die ik even niet kwijt kan) en een bazooka dipool.

Alle verbindingen tot nu toe verticaal.

Ik heb een probleem met de transverter die functioneerd niet helemaal zo als het zou moeten.
Binnenkort even iets afspreken om de boel wat beter afgeregeld te krijgen.

Oja voornamelijk 70.450 omdat Johan pa3ang daar hier in Zwolle een onlinereceiver(s.net) voor heeft.
(Die staat trouwens nu helaas uit)
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ben mij aan het voorbereiden om straks ook uit te kunnen komen op 4m / 70MHz. Ik ben een beetje getriggerd door een lezing van PA2V bij onze Veron afdeling in Amersfoort. Dit is een citaat zoals deze ook op de website A03 te lezen valt:
Veron.A03 schreef:LEZING OVER DE 4 METER BAND
Vrijdag 10 februari was er een lezing over de 4 meter band door Peter Gouweleeuw (PA2V). Lang gewacht en toch gekregen, dat geldt zeker voor de nieuwe 4 meter band (70 MHz). Peter gaf tijdens zijn lezing inzicht over de bijzondere eigenschappen en de verschillen van een VHF-frequentieband die slechts 20 MHz hoger in frequentie ligt dan de 6 meter (“magic band”). Met het vrij komen van de 4 meter band ga je met zo'n bandje weer helemaal terug in de tijd van de radiopioniers. Nog veel landen hebben geen toestemming gegeven aan amateurs om deze band te gebruiken en ook de commercie heeft hier nog niet op in kunnen spelen. Een echte "zelfbouw"-band. Voor amateurs en verenigingen ligt er een uitdaging in het zelfbouwen/ombouwen van bestaande tranceivers (IC706, FT221, FT847) en transverters voor deze frequentie, evenals b.v. antennes en voorversterkers. Peter deed ook een oproep om meer bekendheid aan de 70 MHz te geven, maar ook voor de andere banden, door meldingen op het DX cluster te plaatsen. Ook voor de luisteramateur is dit een hele leuke band, je 5/6 hoort hier soms nog de meest opmerkelijke signalen die te ontvangen. Veel instanties zoals b.v. taxi's in Oost Europa maken namelijk nog gebruik van deze frequenties. Al met al een zeer goede lezing met zeer veel informatie over deze nieuwe band.
PA2V (ook een grote fan van 6m) is zelf woonachtig in Heemskerk en zit niet ver van de kust. Zodoende heeft hij een erg goede afstraling in die richting.

Hij heeft ook uitgebreid gesproken over een transverter (4m <-> 10m), die verkocht wordt door OZ2M vanuit Denemarken (Rudius.net). Deze heb ik inmiddels ook gekocht en die ligt te wachten op het moment dat ik tijd heb om die in elkaar te solderen.

Verder ben ik wat aan het experimenteren met een oude A.P. Radiotelefon AP-2000 mobilofoon, die oorspronkelijk gemaakt was voor 80MHz. Ik wil daar de VCO gewoon regelbaar maken met een meerslagen potmeter. Deze staat al redelijk goed op 70MHz, maar er moeten nog wat modificaties worden gedaan. De eindtrap gaat zelf op een iets andere frequentie in de buurt van 73MHz staan oscilleren als ik een signaaltje instuur op 70MHz. Kwestie van afregelen denk ik. En de stuurtrap wil nog wel eens op de dubbele frequentie gaan zitten. Vermoedelijk heeft A.P. deze onderdelen in aangepaste vorm ook gebruikt voor de 2m versies van de AP-2000.
20120212-_MG_9205-1024x682.jpg
Ik moet nog een antenne plaatsen als ik eenmaal kan uitkomen. Dat wordt dus ook nog een project.

In de buurt van Amersfoort is een groepje zendamateurs al behoorlijk actief op 4m. Dat komt vooral (denk ik) door John PA0ETE die deze band sterk promoot door iedere donderdag avond een techniek netje te houden (ronde) op 4m en hij heeft ook een 70MHz webshop. Hij heeft ook een tijdelijke callsign aangevraagd: PA70MHZ.

Het moet allemaal nog een beetje van de grond komen, maar ik merk toch wel erg veel interesse voor deze nieuwe band. Kwestie van tijd en het zal steeds drukker worden denk ik!
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Leuk die lezing over de 4 meter band.
Zouden ze bij ons op de afdeling ook moeten doen.
Ook al vanwege de flinke activiteiten op 4 hier in de regio Arnhem.
Nu met 24 amateurs QRV (en nog een aantal wachtende amateurs op geschikte radio's) voor die band, met Motorola GM350 en 950, met oud militair spul en met Teletron TMC84 porto's e.d.
Er is dagelijks verkeer op 70.450 MHz en dan uitwijk naar 70.425 MHz.
We gaan waarschijnlijk een lokale ronde draaien, alleen weten we nog geen dag en tijd.

De 70MHZShop ken ik, ik heb reclame voor PA0ETE op de site staan en promoot hem een beetje.
Kijk maar eens op mijn site http://www.pa2old.nl en dan op de rechtse kolom, bovenaan kiezen: 'The 70 MHz band in the Netherlands' maar ik had dat misschien beter: 'The 70 MHz band in de area Arnhem, the Netherlands' kunnen noemen. :wink:
Het lijkt me dat er maar een paar plukjes gebied actief zijn in Nederland, Amersfoort, Apeldoorn en regio Arnhem, de rest is hier en daar een paar stations, waarbij ik sterk de indruk krijg dat in de regio Arnhem de meeste activiteiten zijn.
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

Het komende seizoen ben ik ook weer QRV vanuit de Betuwe en ik zal eens kijken of ik de 4 meter set zo af en toe kan meenemen. Ik kan vandaar uit prima de repeater Amersfoort werken, op 70cm als wel op 2 meter, dus 4 meter zou ook moeten werken. Waarschijnlijk neem ik dan een Sirio CX-4-68 antenne mee.

Op dit moment werken de meeste hier in de regio horizontaal.
Dat is vooral lastig als je een ronde wilt starten.
Het idee daarachter is geloof ik minder storing (ik heb nog niets van storing gemerkt) en grotere afstanden werken.
Dat laatste zou kunnen maar dan niet in FM zoals de meeste werken.
Er is slechts een amateur bezig een transverter te bouwen en hij heeft inmiddels in SSB getest.
Ik zelf zie deze band meer als een lokale band met wat mogelijkheden zo af en toe wat verdere afstanden te werken, een soort lokale DX dus.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door pe5jw »

Vorige week was ik even qrv op dinsdag en toen waren ph4ck Eric en pe1abe Arjan met hun transverters bezig.
Erg leuk dat er wat meer activiteit komt.
Vandaag was er een Engels contest helaas niks kunnen ontvangen alleen pa2m een keer een qso horen maken en een heel klein stukje door een burst van een engels station.

http://www.on4kst.org/chat/
http://www.vhfdx.info/spots/map.php?Lan ... &HF=N&GL=N
Laatst gewijzigd door pe5jw op 14 mar 2012, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Alles staat of valt natuurlijk met het antenne en waar je die kan plaatsen.
Ik hoor sommige gezinsleden zeggen; "alweer een antenne erbij, kan dat nu niet minder?".
Tja, het eeuwige probleem van ons amateurs, met uitzonderingen natuurlijk.
Wil je op 4 meter horizontaal en met meer dan 2 elementen, dan heb je al gauw flinke afmetingen.
Verticaal is makkelijker, een J-antenne is zo'n 3 meter lang, ook niet weinig maar nog te doen.
Heb je geen SSB op die band dan lijkt me verticaal beter, geen gedoe met draaibare antennes die je steeds moet bij-richten maar wel misschien kans op wat meer stoorsignalen, hoewel ik dat nog niet heb geconstateerd.
Toen de Politie en dergelijke diensten nog van deze band gebruik maakte, werkten die uiteraard verticaal.
Dus voor lokaal radioverkeer is verticaal handiger.
Heb je SSB en de mogelijkheid een 4, 5 of 6 elements horizontaal te plaatsen kan je misschien buiten ons landje werken.
Een combinatie van beide is natuurlijk helemaal mooi, verticaal voor lokaal radioverkeer en wil je wat verder bijv. een HB9CV horizontaal maar dan wel draaibaar.

Ik maak op dit moment gebruik van een V-antenne die maar op 3 meter hoogte staat en dat werkt best aardig, maar dan alleen in de richtingen waar het antenne op staat, dus bijv. oost<->west. Een V-antenne is namelijk wel richtingsgevoelig.
Bovendien blijkt uit simulatie programma's dat de opstraalhoek vrij stijl is en minder geschikt voor lokaal radioverkeer, maar tot nu toe werkt het wel, misschien wel omdat het antenne zo laag staat.
Ik hoop binnenkort uit te komen met een SIRIO CX4-68 antenne voor lokaal en een Halo antenne voor horizontaal.
Misschien dat ik nog draaibaar een HB9CV kan plaatsen, afwachten of dat lukt.

Een Halo is al uitgeprobeerd door een lokale amateur.
Zo'n antenne is vrij simpel te maken, niet al te groot en rond om gevoelig, maar heeft geen gain.
Toch werkt dit antenne vrij goed en je hoeft het niet draaibaar op te stellen.

Een HB9CV is ook vrij makkelijk te bouwen, heeft een redelijke gain maar heeft al flinke afmetingen en moet draaibaar worden opgesteld.
Uiteraard horen deze antennes buiten aan de mast, binnen gaat wel maar een HB9CV heeft al gauw last van natte daken en is gevoelig voor andere invloeden, ik hoor dat bijna dagelijks.
Een amateur hier in de regio heeft zo'n antenne onder de kap en als er maar iets veranderd, opgehangen was o.d. of regen of vochtig weer, dan merk je dat als je deze amateur op de 4 meterband hoort, soms zakt hij zelfs helemaal in de ruis.
Maar dat een HB9CV goed werkt blijkt uit de verbindingen die hij vanuit de regio Arnhem kan maken o.a. richting Groningen!
Dus, stel je voor dat een HB9CV hoog bovenop de mast zou zijn geplaatst...

Dat geld ook voor de Halo onder de kap op de zolder maar in iets mindere mate, eenmaal vast opgehangen en afgesteld heeft die wat minder last van o.a. de weersinvloeden op het dak. Maar ook dit antenne hoort natuurlijk buiten en vrij afstralend.
De amateur met de Halo zal proberen dit antenne buiten te plaatsen om zo eens te bekijken hoe dit antenne nu echt werkt, maar ook hij zit met ruimte problemen.

Zijn er nog andere mogelijkheden kwa antennes?
Een dipool, buiten opgesteld schijnt ook aardig te werken maar legt het natuurlijk af tegen de HB9CV.

Helaas heeft men hier in de regio besloten (eigenlijk gestuurd door een amateur, hoe goed bedoeld dan ook) horizontaal te werken, met alle problemen van plaatsing.
Op mijn website http://www.pa2old.nl heb ik een Poll lopen over dit probleem, hoewel slechts 8 mensen hebben gereageert, van de vele die dagelijks mijn website bezoeken, blijkt voorlopig dat 2 voor geheel verticaal, 2 voor geheel horizontaal en 4 voor een combinatie zijn, dus verticaal voor lokaal en horizontaal voor afstand werken.
Doordat men hier zo 'star' is met het horizontaal werken beleid, heeft de regio zich een beetje buitengesloten en ben je als beginnende 4 meter amateur min of meer gedwongen ook horizontaal te gaan werken.
In Engeland waar men al jaren mag werken op de 4 meterband heeft dit probleem ook gespeeld en heeft de versie verticaal voor lokaal radioverkeer en horizontaal voor flinke afstanden (DX) uiteindelijk gewonnen.
Ik ben benieuwd hoe dat hier in de regio en daar buiten zich zal ontwikkelen!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door pe5jw »

Hoorde net van John pa0ete dat hij een verbining met groningen gemaakt heeft 25 watt in een invertedV dipool.
Die sirio wil ik ook :) zijn alleen moeilijk leverbaar.

Bod op een mast gedaan misschien dat de HB9CV over niet al te lange tijd gebruikt kan worden hier.

Halo heb ik ook al bedacht heb er 1 voor 2m die zijn simpel te maken.
(BTW ik heb FM en SSB (cw) )
Groet,

Joeri
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door pe5jw »

BTW gestemd maar die poll was wel even zoeken.
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Zoeken?
Eerste pagina en een beetje scrollen...
Ik heb gemerkt dat er soms maar heel oppervlakkig wordt gekeken.
Zelf een bekende amateur, waar ik melde dat hij iets kon lezen op mijn site, kon de scroll knop niet vinden.
Mijn email adres stond onderaan, vertelde ik en nog zag hij het niet, alleen vlaggen en daaronder had hij niet gekeken.
Geen idee hoe dat komt. Ik bekijk een website altijd van boven tot onder maar blijkbaar hebben andere dat niet.
Maar dit is even off topic.

Maar bedankt voor het invullen van de Poll!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
PE2CH

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door PE2CH »

Ik heb het idee dat de activiteiten aardig aan het toenemen zijn.
Of lijkt dat maar zo omdat ik de mogelijkheid heb om deze amateurband te monitoren? Wat ik natuurlijk ook doe :D
70.450 is hier de meest gebruikte frequentie en meermalen per week hoor ik hierop QSO's. Maar ook 70.400 wordt geregeld gebruikt, met name in regio Zoetermeer.
PF9ZX
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2012, 13:24
Roepletters: PF9ZX

Re: Weinig activiteiten op 4 meter?

Ongelezen bericht door PF9ZX »

Sinds een week kan ik ook uitkomen op 4 meter.
Ik heb een GP aan de ook sinds kort gemodificeerde FT-847.

Hier in de regio (Westfriesland) zijn diversen met de mogelijkheid maar de meesten heb ik nog niet gehoord of gesproken.
Plaats reactie