Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Speciaal subforum voor ATV nieuwsmeldingen. Nieuws en actualiteiten over amateur televisie!

Moderator: PA3CRX

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor ATV nieuwsmeldingen. Nieuws en actualiteiten over amateur televisie!
Tip: gebruik het abonnementssysteem om automatisch mails te ontvangen in geval van nieuwe berichten. Zie uitleg in dit subforum.
Gebruikersavatar
PA3CRX
.
.
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 jul 2012, 22:35
Roepletters: PA3CRX

Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA3CRX »

PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

Hoezo een stuk !!!!!, ik ben bang dat het de hele band betreft.

De drones die op 13 cm met deze wijziging toegelaten zullen worden krijgen een primaire status dat houd dus hetzelfde in als de video link gebruikers die nu al op 13 cm actief zijn.
Met andere woorden naast de huidige problemen met primair gebruik voor video linken krijgen we er ook nog zendbeperkingen bij als er een drone gaat vliegen.
We praten dan wel over drones dat iets meer is dan een simpel hobby toestel maar er zullen toch met grote regelmaat drones die dus op primaire basis gebruik mogen maken van de 13 cm band actief zijn.
Of AT ook hiervoor per gebruik een ontheffing gaat geven en een zendbeperking op gaat leggen voor de secundaire gebruikers is onduidelijk en blijkt niet uit het concept wijzigingsplan.
Als dit zo doorgaat is het wellicht de grootste bedreiging die we op de 13 cm band voor lang hebben.

Jammer dat de verenigingen dit simpel lijken te accepteren als een soort wisselgeld voor het krijgen van de 5 MHz band !!
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door pe1br »

Volgens het artikel van AT staan er voor Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur 5.150 alleen frequenties boven de 2,4 GHz gereserveerd.
Het stuk 2400 tot 2450 hebben we al jaren geleden ingeleverd voor WiFi, satelliet communicatie is er nog wel toegestaan.
Ik werk zelf geen satellieten maar is dat nog mogelijk met al die WiFi signalen in dat stuk band ?

2320 tot 2400 staat nog steeds uitsluitend voor:
Primair: Mobiele communicatie. ENG/OB 5.282 5.384A Defensie & Veiligheid en Justitie
secundair: Amateur 5.282

Zo te zien gaat er met onze ATV band dus niet zo veel gebeuren.
Wel vraag ik mij af hoe die drones nog kunnen vliegen en camera beelden kunnen doorsturen met al die WiFi signalen in Nederland.
Ik heb geregeld video signalen gezien in die band maar die waren nooit storingsvrij.
PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

pe1br schreef: Zo te zien gaat er met onze ATV band dus niet zo veel gebeuren.
Heb je het stuk wel goed gelezen ? http://www.internetconsultatie.nl/nfp_w ... ument/1739

Er staat toch duidelijk dat het nu geldende vervangen gaat worden door:
2300 MHz
MS Mobiele communicatie. ENG/OB & op Aangewezen voor Defensie. Voor ENG/OB en voor op
afstand bestuurde luchtvaartuigen 5.282 afstand bestuurde luchtvaartuigen
vergunningverlening
5.384A op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
2320 MHz
MS Mobiele communicatie. ENG/OB & op Aangewezen voor Defensie & Veiligheid en Justitie. Voor
afstand bestuurde luchtvaartuigen 5.282 ENG/OB en voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen
5.384A vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
as Amateur 5.282 Zonder vergunning, onder voorwaarden met meldingsplicht en overigens vergunningverlening op
volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
2400 MHz
MS Mobiele communicatie. ENG/OB & op Aangewezen voor Defensie & Veiligheid en Justitie. Voor afstand bestuurde luchtvaartuigen 5.150 ENG/OB en voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen
5.384A vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
ass Amateur satelliet 5.150 5.282 Zonder vergunning, onder voorwaarden met meldingsplicht en overigens vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
/ms/ Mobiele communicatie, Zonder vergunning, onder voorwaarden.
korteafstandapparatuur 5.150
2450 MHz
MS Mobiele communicatie, ENG/OB & op Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van afstand bestuurde luchtvaartuigen 5.150 de aanvraag.
/ms/ Mobiele communicatie, Zonder vergunning, onder voorwaarden.
korteafstandapparatuur 5.150
2483,5 MHz
MS Mobiele communicatie, ENG/OB & op Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van afstand bestuurde luchtvaartuigen 5.150 de aanvraag.
5.402
MSS_SE Mobiele satellietverbindingen (ruimte naar Vergunningverlening is niet van toepassing.
aarde) 5.150 5.402 5.351A
RDSS Radiodeterminiatie met satellieten 5.398 Vergunningverlening is niet van toepassing.
/ms/ Mobiele communicatie, Zonder vergunning, onder voorwaarden.
korteafstandapparatuur 5.150 5.402
2495 MHz

Met andere woorden de hele 13 cm band wordt, als dit doorgaat, straks gebruikt voor Drones die ook nog eens de primaire status krijgen.
Gebruikersavatar
PA3CRX
.
.
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 jul 2012, 22:35
Roepletters: PA3CRX

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA3CRX »

Inderdaad gaat het om de gehele 13 cm band.
De door Hans genoemde link met de 5 MHz band ontgaat me, voor zover ik weet zijn de verenigingen in dit geval niet op een andere manier geïnformeerd dan middels deze internetconsultatie door AT.
Dat betekent dus ook dat naast de verenigingen, iedereen zelfstandig reacties kan geven aan AT.

Omdat we al de status van secundair gebruiker hebben in dat frequentiegebied maakt het denk ik lastig om inhoudelijk zinvol naar AT te reageren.
“We vinden het niet leuk” of “We vinden het geen goed plan” “omdat we dan meer zendbeperkingen verwachten” zullen ze niet echt schokkend vinden. Daarnaast bestaat ook nog het risico dat de uit de duim gezogen afstand van 35 km voor drones misschien wel eens te klein wordt gevonden! Wie weet welke afstand nu uit de duim komt!
Wat misschien zinnige vragen aan AT zouden kunnen zijn betreft de onduidelijkheid te verhelderen:
- Worden er doorlopende vergunningen afgegeven (zoals er nu ook zijn, die niet gerelateerd zijn aan zendbeperkingen) of wordt alleen bij evenementen specifieke vergunningen afgegeven?

- Is bij het afgeven van de vergunningen in ieder geval zoveel mogelijk rekening te houden met het gebruik door de secundaire gebruikers? Te denken is aan bakens, het SSB deel, uitgangen van (ATV) repeaters.
- DVB-T signalen zijn relatief ongevoelig voor amateursignalen, mogelijk is wat te doen aan de 35 km afstand?

- Of het de bedoeling is dat drones ook ontvangen signalen gaan uitzenden, met andere woorden, of ze als repeater worden ingezet? (Voor zendamateurs lopen nu de discussies of in de toekomst gaat gelden dat bemand of onbemand niet uitmaakt: in beide gevallen moet bij het uitzenden van ontvangen signalen dan een repeatervergunning worden aangevraagd) Dat zou dan ongelijkheid betekenen met de inzichten hierover.

Het is me eigenlijk ook niet duidelijk of de beeldsignalen of ook de besturing van de drones in die band gaan plaatsvinden. Of is voor de besturing de volgende (amateurband) aan de beurt?

Wie heeft nog meer kritische overwegingen?

En ze natuurlijk uiteindelijk ook uiten in het forum van AT, (zie de link in de bijdrage van PA0EHG) men vraagt er om en als er geen reacties binnenkomen is het zonder slag of stoot aangenomen (en wie weet wat het volgende is).
Nog even en de band is alleen te gebruiken als je zelf de portemonnee trekt en een vergunning als primaire gebruiker aanvraagt.

Tevens wat toelichting/discussie op http://www.hamnieuws.nl/overheid-start- ... e-nfp2014/
PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

Hoi Chris,

Ik verwacht dat de Drones de 13 cm band gebruiken als downlink met een videolink. Heel anders wordt het als de 13 cm band gebruikt gaat worden als uplink voor de besturing van de Drone. Ik heb geen idee wat het gebruik zal zijn van de 13 cm band door de Drones maar uit de toelichtende tekst van het wijzigingsplan blijkt dat ook besturingssignalen voor de Drone in de 13 cm band toegepast mogen worden. Hierbij gaat dus een grens van 35 km niet meer op en zal deze afstand afhankelijk zijn van de hoogte waarop de Drone gaat vliegen. Daarnaast zal verstoring van een besturingssignaal mogelijk leiden tot het ongecontroleerd raken van de Drone en mogelijk zelf aanleiding zijn voor een crash met alle risico's van dien. Er zal dus veel minder bereidheid zijn bij onze ambtenaren om met die besturingssignalen enig (veiligheids)risico te lopen. Als dat risico aanwezig is wanneer er daadwerkelijk besturingssignalen naar de Drone geuplinkt worden binnen de 13 cm band, zal dat vrijwel zeker leiden tot een verbod van de band voor de radiozendamateurs.

Al met al zal de komst van deze nieuwe gebruikers van de 13 cm band die dus ook een primaire status heeft voor als secundaire gebruikers niet veel goeds brengen.

Dus ja, massaal reageren op deze consultatie is absoluut wel van belang.
Mogelijk dat de verenigingen het voortouw kunnen nemen in het opzetten van een brief welke de amateurs al dan niet met eigen inzichten aan kunnen vullen en via de website van de internetconsultatie indienen.
Voorzover ik nu kan zien is er nog niet op de consultatie gereageerd (0 reacties).

Kan jij, Chris, aangeven of het idee van een voorzet door de vereniging maken die daarna door amateurs gebruikt kan worden voor de vereniging werkbaar is. Zo ja geef dan ook aan wanneer en waar die reactie gepubliceerd zal worden.

73 Hans PA0EHG
PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

Zo de eerste inzending van de consultatie is een feit, zojuist door mij ingestuurd:

Ten aanzien van onderdeel E, het toelaten van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in de frequentieband 2320 -2400 MHz op primaire basis:
Er zijn in Nederland radio zendamateurs actief bezig met hun hobby die al heel veel jaren gebruik maken van deze frequentieband op secundaire basis. Vele amateurs doen dit op zeer hoog (professioneel) niveau en bouwen hun systeem op met vaak hoge investeringen. Ook zijn radio amateurs op deze band wereldwijd actief in het maken van verbindingen onder meer via reflectie tegen de maan. Daarvoor worden uiterst complexe en veelal ook zeer kostbare systemen opgebouwd.
Het zou onredelijk zijn als deze radio zendamateurs hun mogelijkheden op korte termijn verliezen door het toelaten van onbemande luchtvaartuigen in deze band.

De op afstand bestuurde luchtvaartuigen krijgen in het voorstel een primaire status waardoor de radio zendamateur forse beperkingen en mogelijk zelfs helemaal geen gebruik meer kunnen maken van deze frequentie band. Ook nu al worden radio zendamateurs vaak beperkt in hun mogelijkheden van het gebruik van deze frequentieband omdat er voor mobiele communicatie tijdelijke zendbeperkingen aan de radio amateurs opgelegd worden. Dit komt relatief weinig voor maar brengt voor AT veel regelwerk met zich mee in het informeren van radio amateurs over een tijdelijke beperking. Deze regeldruk zal naar verwachting met de toelating van onbemande luchtvaartuigen aanzienlijk toenemen. De mogelijkheden voor de radio amateur om zijn systeem te gebruiken zal aanzienlijk verder beperkt worden en mogelijk zelfs helemaal onmogelijk worden.

Het toelaten van een nieuwe gebruiker (onbemande luchtvaartuigen) op deze band, die dan ook meteen nog een voorrang status krijgt tov de radio zendamateur kan alleen na een ruime periode van kennisgeving vooraf.
Om de investeringen en inzet van radio zendamateurs te respecteren moet er mijns inziens gewacht worden tot 2020 alvorens deze beoogde wijziging doorgevoerd kan worden.
Radio zendamateurs hebben dan nog een redelijke tijd om hun investering te gebruiken voor het doel waarvoor deze gedaan is.

Dus het voorstel is om te wachten tot 2020 alvorens deze wijziging door te voeren. Een andere ook werkbare oplossing is het toekennen van dezelfde status als radio amateurs hebben (secundair) aan de op afstand bestuurde luchtvaartuigen. Last but not least is er ook een mogelijkheid om in het frequentiestuk 2320 tot en met 2322 MHz geen toewijzing voor de onbemande luchtvaartuigen toe te laten en dit stuk frequentieband ongewijzigd te laten.
Gebruikersavatar
PA3CRX
.
.
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 jul 2012, 22:35
Roepletters: PA3CRX

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA3CRX »

Inderdaad heeft massaal reageren belang!
Dat kan iedereen zelf doen op http://www.internetconsultatie.nl/nfp_w ... ket_2015_1
Lees het aandachtig zodat je hier goed op kunt reageren.

Inderdaad is het de bedoeling dat de VERON hier ook op reageert. Of het zinvol is een voorzet te maken die iedereen dan kan gebruiken vraag ik me af, dan krijgt AT een aantal keer dezelfde motivatie. Het zal geen kwestie zijn van tellen van stemmen.
De einddatum is 21 augustus a.s. er is dus nog even tijd maar gezien de vakantieperiode is het sneller bereikt dan we in de gaten hebben.

De bijdrage van Hans hierbij is zeer gewaardeerd! De eerste consultatie is dus een feit.

Wat te denken van de propagatieonderzoeken door middel van bakens? Als die steeds moeten worden uitgezet heeft dat ook niet echt veel nut meer.
Meer suggesties voor motivaties?

Geen actie ondernemen? Dan achteraf ook niet mopperen dat 'een ander' het heeft laten liggen, je kunt nu zelf wat doen!
PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

De tweede reactie is binnen, weet niet van wie en wat er in staat.

Wie volgt !!

73 Hans PA0EHG
Gebruikersavatar
PA3CRX
.
.
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 jul 2012, 22:35
Roepletters: PA3CRX

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA3CRX »

De derde reactie staat er nu ook.
Ik heb er commentaar op gegeven op http://vhf-uhf.veron.nl/internetconsultatie-door-at/
PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

Dag Chris, is dat een reactie namens de vereniging of op persoonlijke titel.

Wat ik tot nu toe mis van de VERON is een publicatie hoe de VERON op deze internetconsultatie gaat reageren en wat het beleid van de VERON in deze is.
Met andere woorden, kunnen we als actieve UHF/SHF amateur nog een positieve bijdrage verwachten van de VERON in de verdediging van onze hoge frequenties, die we weliswaar bijna in bruikleen hebben maar voor het groepje UHF-SHF enthousiasten toch wel heel erg van belang zijn.

Een duidelijke actie van de vereniging en publicatie wat men denkt te doen mbt deze internet consultatie is toch wel het minste wat we van onze vereniging die ons vertegenwoordigt mogen verwachten !!
Gebruikersavatar
PA3CRX
.
.
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 jul 2012, 22:35
Roepletters: PA3CRX

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA3CRX »

Het aantal personen dat bij AT lijkt te reageren is zo beperkt dat ik me ondertussen afvraag waarom dat is.
'Een ander zal het wel doen'? 'Tja, ik weet niets in te brengen'? 'Oh, ja, zal ik eens een keer doen'? 'Het heeft toch geen zin, we zijn immers secundaire gebruiker...', 'Die band gebruik ik toch niet...'.
Niet geschoten is altijd mis, het wachten is dan op de volgende band die er aan gaat: 6 cm of 23 cm?

Ondertussen heb ik ook een reactie achtergelaten bij de internetconsultatie van AT: https://www.internetconsultatie.nl/nfp_ ... 1/reacties
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door pb1sam »

Als het om de HF banden gaat dan zouden de verenigingen in rep en roer zijn.
Waarschijnlijk omdat ze "recht" hebben op "hun" frequenties.
Een van de vele redenen waarom ik nergens meer lid van ben.
Gebruikersavatar
PA3CRX
.
.
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 jul 2012, 22:35
Roepletters: PA3CRX

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA3CRX »

Beste pb1sam,
Ik denk dat je de reactie in het verkeerde onderwerp heb gezet? AT is geen vereniging...
Het gaat er namelijk om dat je zelf (jij dus) kunt reageren naar AT bij de internetconsultatie. Als je dus zelf in rep en roer wilt zijn heb je nu je kans! :clap:
PA0EHG
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:39

Re: Wordt daar weer een stuk 13 cm band weggegeven??

Ongelezen bericht door PA0EHG »

Tot nu toe zijn er 8 reacties binnengekomen op de internetconsultatie, dat mag nog wel meer !!!

De reacties zijn nu ook te lezen op de internetconsultatie website en zijn allemaal van individuele zendamateurs.
Nog niks van onze vereniging die op de eerste pagina van haar website zegt : De VERON behartigt nationaal en internationaal de belangen van duizenden radioamateurs in Nederland.

Waarom nog niet !!!

Dank aan de amateurs die al gereageerd hebben en aan alle anderen het kan nog steeds maar het is wel kort dag aan het worden, einddatum 21-8 dus nog een paar dagen.

De nu gegeven reacties zijn te lezen op de consultatie pagina en kunnen je ideeen geven om nog extra aan te vullen.
Dus ben je graag actief op 13 cm doe dan nu je best voor jezelf en je collega zendamateurs.
Opvallend wat mij betreft dat er (te) weinig reacties van ATV amateurs bij zijn.

73 Hans PA0EHG
Plaats reactie