SA info mbt digitale besturing

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door rbeckers »

Geachte SA zelfbouwers :wink: ,

Er wordt nu geprobeerd om het 7" LCD van een goedkoop fotolijstje te gebruiken.
Voordelen zijn de prijs en kwaliteit.
De eerste indruk is dat het mogelijk is.
Zodra het analoge ontwerp compleet is, wordt er aan de digitale versie begonnen.

Onderstaande is voorlopig en het is gedeeltelijk onbekend wat hiervan realiseerbaar is.

Opties in volgorde van uitvoering:
- ADC tbv meetsignaal
- Uitlezing ipv op scoop op LCD (in kleur en niet alleen groen!)
- Sweep via DAC ipv analoog
- vervangen van schakelaars door relais, ook HF verzwakker.
- USB uitgang
- frekwentiemeting
- USB uit/ingang
- Tekst/meetwaardes op LCD
- Digitale besturing
- wensen / ideeën van forumbezoekers
- extra opties ????????

Suggesties, ideeën, losse kreten of opmerkingen zijn welkom.
Het is nu nog niet bekend of dit allemaal lukt en wat het gaat kosten. Ook hulp is mischien nodig. Nu is het maar een heel klein groepje :lol: die dit probeert te realiseren.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door fred101 »

Klinkt goed,
Ik wil best meedenken maar ben bang dat dat iets te ver gaat voor mijn kennis. Leuk je in Rosmalen te hebben gesproken.
Ik heb gisteren gehoord dat ik de HP8558B+853A SA kan over nemen samen met de 8494A verzwakker en 8640B meetzender. Daar ben ik wel blij mee. Nu even sparen :-) Roeland had twee vector voltmeters gekocht. Hij houdt zelf de 8405A en ruilt met mij de 8407 tegen een meetzender. De HP8407 blijkt een echte VNA te zijn maar daar heb je nog een scoop en sweepgenerator bij nodig. Die heeft hij niet (ik wel :-) )
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door pe1mud »

René,


Misschien kan ik je helpen met het digitale deel? Keertje over blaten?


Groet,


David
.
.
Zendehhh
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door rbeckers »

David,

bedankt voor je reactie.
Had jezelf al plannen gemaakt en wat voor een processor/fpga of dergelijke?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door fred101 »

Nu ik wat meer met dit soort dingen aan het spelen ben is een digitale weergave op het scherm van de meetwaarden toch wel heel erg makkelijk lijkt me. Met die SNA moet ik bv steeds referentie metingen doen om bv te weten hoeveel dB/dev hij staat maar ook de centre frequentie is alleen in hele MC's en dan is de nauwkeurigheid van de marker nog alles behalve goed. Hij is erg bruikbaar maar niet om een verschuifbaar filter precies de goede vorm te geven zoals ik starks in de racal zender moet gaan doen. 16 kringen en dan niet pieken maar een zo vierkant mogelijke vorm. En dat bij een doorlaat in een paar KHz met een marker die zo ongeveer plus/min 2 MHz aangeeft. (en mijn wobbelaars beginnen hoger in frequentie. )
Ik kan dadelijk met behilp van de tracking generator toch ook filters doen ? Zover ik dat begrepen heb hoef ik dan geen diodekop te gebruiken want de SA luistert op de frequentie van de generator. Dat is, denk ik, nog beter dan sweepen en gelijkrichten wat een SNA doet.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

als je bij je SA een tracking generator gebruikt krijg je een soort super wobbulator.
De zelfbouw SA heeft wel maar een kleinste filter van 25kHz. Kan natuurlijk met wat moeite verbeterd worden.
De digitale variant zal waarschijnlijk in eerste instantie stapjes van ong. 10-15 kHz maken. Wordt mischien nog beter.
Ik zal eens denken om ipv 16bit DAC een 18 of 20 bit DAC te gebruiken.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Je moet wel binnen 28V zo'n 500MHz bestrijken, dus moet je wel voldoende stapjes hebben binnen je DAC. Heb je daar al eens aan gerekend René?
Als ik zo nadenk, moeten we 5,6V per 100MHz sweepen, ofwel 50,6mV per MHz. Beredeneer ik dat goed? En dat zijn wel hele kleine spanningkjes... (metaalfilm gebruiken Fred, hi)
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: SA info mbt digitale besturing

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

ja, er is door twee man over nagedacht en gerekend.
16 bits zijn 65536 stapjes. Bij 500MHz is dat 7,6kHz per stap. Waarschijnlijk wordt de DAC de AD5555.
Niet alleen het aantal bits ook de snelheid speelt mee ivm de sweep time.
Dat is een van de redenen waarom een 18 bit DAC niet in aanmerking komt. Bij 28V geeft 16 bit ong. 0,36mV per stap.
Ook een van de redenen om geen 18 bit te gebruiken, 4x zo kleine spanningen. :wink:
Kleinere stapjes zijn ook nog een probleem ivm het kleinste filter, 25kHz. Verder moeten bijv. de voedingsspanningen ook die nauwkeurigheid halen (load en line regulation, temperatuurdrift).

De ADC is de AD7495, 12 bit.

René
Plaats reactie