Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

<< Poll is gesloten >>

Voor het ontwerpen van de printlayouts wil ik graag van je horen, of je graag met SMD componenten werkt, of liever gewone componenten. Of vind je enkele SMD componenten geen bezwaar? Laat het me weten, dan kunnen Timo en David daar straks rekening mee houden. Een reactie op dit bericht is ook zeer welkom!

Tnx!
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ben niet zo'nsmd soldereerder dus liever niet maar zolang het met een normale bout te doen is is het geen probleem.
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door pa2hos »

Mij maakt het niet uit maar denk aan complexe schakeling wel aan de niet smd,ers onder ons
LOL :clap:
we zien wel wat het wordt en smd is met een gewoone bout goed te solderen
het voordeel ken wel zijn dat het allemaal kleiner wordt ook is smd goed koper dan gewoone weerstanden


GRT HOSje
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Inderdaad Harry, plus dat SMD soms betere eigenschappen heeft. Zo heb je bijvoorbeeld geen aansluitdraden, die weer invloed op de schakeling kunnen uitoefenen. Maar we gaan het ook laten afhangen van de beschikbaarheid van de componenten.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hallo allemaal,

Voor diegenen die zich niet in staat achten de SMD's te solderen wil ik wel een printje volbakken met SMD's.
Ietsje minder zelfbouw dan, maar of dat erg is....

Wel als iedereen nu ineens geen SMD's kan braaien... maar er zijn nog geen mensen tegen SMD dus het zal wel loslopen.

Groet,


David
.
.
Zendehhh
pe1lxx
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:27

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door pe1lxx »

VInd het geen probleem als het SMD is.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dag Paul,
Welkom bij de club. Bedankt voor je registratie en je reactie. Zou je ook een stem willen uitbrengen in bovenstaande poll, die kunnen we dan als maatstaf gebruiken

Dan ga ik nu Timo en David samenbrengen om te gaan overleggen wat het beste is om te doen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door fred101 »

Jeetje, eerst in in therapie geweest omdat ik iets ga bouwen zonder buizen en nu de vraag wat ik van SMD vind.
Laat ik het zo zeggen, om te beginnen is de afkorting SMD niet goed goed. Dat moet MDS zijn naar zijn ontwerper: marquis de sade. Je moet namelijk wat masochistische trekjes hebben om daar graag mee te werken :twisted:

Maar het heeft voor de liefhebber van hogere frequenties zeker voordelen en een aantal van jullie zijn ook met frequenties hoger dan 30MHz bezig. Ik kan ze solderen (tenminste heb wel eens een smd ic verwerkt (oeps, dit hebben jullie niet gelezen)) maar persoonlijk zie ik liever conventioneel through the hole componenten. Dat kan wat meer hebben en is veel makkelijker repareerbaar. Formaat maakt me niet uit. Zal toch een van mijn kleinste meetapparaten zijn denk ik. Groot is niet verkeerd, dat blijft tenminste op de plank staan als je per ongeluk iets te enthousiast aan je meetsnoer trekt.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Keuze voor componenten; SMD of niet??? ---Vraag---

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou, het eerst prototype van de sweep print laat al zien dat we gekozen hebben voor een combinatie. Maar het overgrote deel is conventioneel, met dus een klein beetje SMD. Naar schatting zal dat voor de middenfrequent print ook zo gedaan worden. Daarna hebben we nog de counter print en aan dat ontwerp moet denk ik nog een hoop gesleuteld worden om daar al wat over te kunnen roepen.
Bijlagen
Sweep voorbeeld
Sweep voorbeeld
sweep.jpg (29.09 KiB) 9825 keer bekeken
Plaats reactie