Constructie van VHF/UHF beams

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Constructie van VHF/UHF beams

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hoi,

In de loop der jaren heb ik een aardige constructie bedacht om je eigen beams te bouwen. Het leek me leuk om deze "best practice" met jullie te delen...

De beam bestaat dus uit een drager en elementen. Voor de drager haal ik meestal gewoon zo'n vierkante aluminium buis bij de bouwmarkt. Kies bij voorkeur de 20x20mm buizen, daarvoor is het meeste materiaal beschikbaar.

Een dipool voor 2m kun je bestellen bij het VERON servicebureau. Deze past precies op die 20x20mm drager. Je hoeft alleen maar een gaatje te boren om 'm vast te zetten. Aangezien dit een gesloten dipool is en het midden elektrisch verbonden is met de beam, kan deze antenne straks prima tegen blikseminslag worden beveiligd. De VERON verkoopt ook dipolen voor 70cm, maar die vind ik te breedbandig. Je kunt dipolen natuurlijk ook zelf vouwen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit hoe je dat nu het handigste doet. <b>Ervaringen zijn welkom!</b>

De radialen maak ik van AlMg3 lasdraden. Deze worden normaal gebruikt voor MIG/MAG lassen, maar zijn ook uitstekend te gebruiken voor het maken van radialen. Ze zijn ongeveer 4mm dik, en verkrijgbaar in lengtes van een meter. Doorgaans koop je een koker waar er zo'n 30 in zitten. Helaas is een reflector voor 2m net iets langer dan een meter, dus daarvoor moet je iets anders verzinnen. Zelf haalde ik de lasdraden bij een lasbedrijf en liet ik er een aantal iets verlengen met wat reststukjes. Een beetje lasser "tikt" die stukjes dan zo aan elkaar. De verdikking vijl je dan even weg en je hebt een prachtige reflector.

Voor het beste rendement dienen die elementen geisoleerd op of door de drager gemonteerd te worden. Hiervoor heb ik de volgende truuk bedacht: bij aquariumhandels kun je van die dunne groene slang kopen. De binnendiameter is krap 4mm en past mooi om zo'n radiaal. Boor een gat door de drager, de diameter hiervan is vrij kritisch en dient dus proefondervindelijk vastgesteld te worden (is afhankelijk van de dikte van die aquariumslang). Doe nu een stukje van die aquariumslang in dat gat zodat ie er aan beide kanten ongeveer een centimeter uitsteekt. Doe nu wat water in een bakje en los hier wat gips of kalk in op. Maak hiermee de radiaal goed nat, het water zorgt ervoor dat deze eenvoudig door dat stukje slang (en dus ook door de drager) glijdt. Laat dit drogen, het water zal verdampen, de kalk blijft achter en zal ervoor zorgen dat de radiaal muurvast komt te zitten.

Om de antenne aan de mast vast te zetten kun je op radiomarkten bij antennehandelaren kant-en-klare <b>klemmen</b> kopen. Voor dat geld kun je zelf bijna niet maken. Deze zijn geschikt voor 20x20mm dragers.

Een uitgewerkt voorbeeld kun je bekijken op deze webpagina: http://ernest.utreg.net/index.php?page=pa3hcm-yagi

Veel bouwplezier!

73,
Ernest PA3HCM
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Aqua Slang.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Goed idee met die aquarium slang! Merk je geen (kleine) verschillen met "op boom" en "door boom"?
Houdt die slang zich goed met vorst en langdurig zonlicht?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Ik heb nog niet meegemaakt dat die aquariumslang poreus werd of zo. Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik nogal wat gestoeid heb met antennes en dat ze dus nooit heel lang in de mast hebben gezeten. Maar 3 jaar houden ze het zeker vol (dat is de langste periode bij mijn in de mast hi).

Op of door de boom is vooral een verschil in resonantiefrequentie, je zult dus moeten spelen met de lengte van de elementen. Dat geldt ook als je ze wel of niet isoleert t.o.v. de boom. Theoretisch is het het beste om ze geisoleerd OP de boom te plaatsen, maar dat is mechanisch nogal een uitdaging. Ik beschik niet over een werkplaats om mooie elementhoudertjes te draaien/frezen...
pe2wdo
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2007, 12:27
Locatie: Vught

Re: Constructie van VHF/UHF beams

Ongelezen bericht door pe2wdo »

Hallo zelfbouwers,

een nette oplossing voor het monteren van antenne elementen is met pre-fab
elementhouders. Konni (Duitsland) levert ze, maar deze zijn tamelijk duur.
Ik heb op de site van DK7ZB een goedkopere leverancier gevonden.
Deze levert elementhouders voor een vierkante boom 20x20 of 25x25mm voor weinig. (richtprijs 1 jaar geleden: 20Euro/100st, incl. verzendkosten uit Polen).
Worden in een stevige bubbeltjes envelop aan je adres gestuurd.

gegevens leverancier:
SP9MQB (Jan)
e-mail: wadowice at wp.pl

Groet,
Willem
PE2WDO


(N.b. Ik heb nog geen defecte/uitgedroogde/UV-verbrokkelde
elementhouders gehad. Mijn 2M9 zelfbouw yagi staat nu ca. 5 jr.)
Plaats reactie