Antenne coupler met coax

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PE1FOD
.
.
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2007, 19:20
Locatie: Zeist
Contacteer:

Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door PE1FOD »

Antenne coupler met coax

Dit bestand is verplaatst naar deze pagina: http://www.pe1rqm.nl/hamforum/projecten ... upler_coax
Overzicht van mijn projecten en schema's: Link
PE1RCD
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2009, 22:07
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door PE1RCD »

Het is meer een powersplitter/combiner.

Je kan er overigens meer truukjes mee uithalen. Ik zal morgen op me werk eens zoeken hoe het zat, maar je kan ook de power verdeling tussen de uitgangen regelbaar maken door de 4 uitgangen anders aan te sturen en met fase stukken te werken.

Op het werk heb ik ze wel eens gemaakt voor een testopstelling.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door fred101 »

Is dit schema niet eerder een circulator ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb deze combiner/circulator, coupler of whatever ook eens gebouwd. Het nadeel vond ik het faseverschil tussen beide antennes. Maar ik zat toen nog in een flat en had aan de balkonzijde en aan de keukenzijde een een antenne opgesteld. De flat gaf voldoende demping tussen beide antennes, dus ging dat meestal wel goed. Maar ik heb ook wel meegemaakt, dat stations uit de buurt met hun signaal op beide antennes binnenkwamen en dat ze soms nauwelijks meer te ontvangen waren (tegenfase).

Maar het was een mooie oplossing in de flat, want met één antenne op het balkon (richting randstad) kon je al snel geen signalen meer ontvangen aan de andere kant van de flat (richting noord-oost).
PE1RCD
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2009, 22:07
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door PE1RCD »

Even op mijn werk na gekeken.
Het is een hybrid Bridge.


Ik heb in een boek een beschrijving hier van. Ik wil daar wel een keer een scan van maken.

De grap van dit ding is dat je er 2 zenders op kan aansluiten om op 1 antenne te zenden zonder dat de zenders elkaar zien.

Andersom kan je er ook 2 ontvangers op aansluiten of een zender en en ontvanger.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door fred101 »

daar ben ik wel benieuwd naar. Ik ken (en heb diverse zelfgemaakte) hybride couplers en diplexers maar wat een hybride bridge is weet ik niet. Ben erg benieuwd. Je omschrijving klinkt een beetje als een diplexer. Als meet junkie wil ik dat natuurlijk graag weten :lol:

Een diplexer splitst twee verschillende frequenties, een circulator is een soort beschermer voor als er iets mis gaat, dan wordt het vermogen naar een dummyload gestuurd en een hybride coupler is een directional coupler. Die kan je ook gebruiken zoals jij beschrijft maar meestal gebruik je hem voor reflectie meting.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PE1RCD
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2009, 22:07
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door PE1RCD »

Op zich is het wel redelijk simpel uit te leggen denk ik.

Het is vooral een kwestie van optellen en aftrekken met fase van signalen.

Even refererent naar het schema dat gegeven is in dit topic.

Signaal bron op J1 .
J2 en J3 hebben beide signaal maar 3dB zwakker.
J4 (de weerstand) ziet het signaal met tegenfase met als resultaat 0

sluit signaal bron aan op J4, Sluit J1 af met een 50ohm Weerstand.
J2 en J3 hebben het zelfde signaal, alleen met 180graden fase verschil. ( leuk als je phased array's gebruikt of versterkers in brug schakeling wilt bouwen.
Met een brug maak je 180 verschil. Deze versterk je allebei, waarna je ze met een brug weer bij elkaar voegt.
http://www.macom.com/Application%20Notes/pdf/m568.pdf is wel een aardige app note.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Antenne coupler met coax

Ongelezen bericht door fred101 »

Bedankt die gaat bij de coupler verzameling. Ik heb een artikel over een variant hier op, de twisted wire quadratuur hybrid directional coupler. Ook een 3dB uitvoering. Het is een QST artikel dus ik weet niet of dit mag. Ik zal hem er morgen ofzo weer afgooien
Bijlagen
qst197801.pdf
(1.03 MiB) 687 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie