Vreemde (korte) dipool.

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Vreemde (korte) dipool.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Afgelopen weekend, ben ik bezig geweest met een merkwaardige dipool. Namelijk een uit RG-58 coax, op deze manier opgebouwd:

Afbeelding

Bron: http://www.hamuniverse.com/K4mmg2and6meter.html
Van OM Steve, K4MMG

Ik heb deze dipool eerst gedimensioneerd voor de 6m band, uitgaande van een verkorting van 0.66 kwam ik op een 1/2 golf lengte van ongeveer 1,94m. Aldus een dipool van deze lengte gemaakt en de resonantie frequentie gemeten: 42 MHz!! :shock:

Te lang dus, vreemd, blijkbaar is de lengte van de binnengeleider *en* de buitenmantel van de coax van belang voor de resonantie frequentie.
Inkorten dus. Op een lengte gekomen van ongeveer 1,6 meter was de SWR op een prettige waarde van 1,1 beland, bij 50 ohm.

Daarna de coax-dipool zover ingekort dat het resoneerde op 52,5 MHz en aan de uiteinden 'snorharen' van montagedraad met een lengte van 25cm gesoldeerd.
Door deze draden terug te vouwen, kan ik de dipool van 48MHz tot 52,5 MHz afstemmen.

De dipool hangt nu op zolder, bevestigd met twee stukken nylon koord welke met Engelse stroppen op de coax gesjord zijn.
Eergisteren was de band heel even open, ik hoorde een Bulgaar in cw op 50,100 MHz, hij hoorde mij echter niet, de band ging weer snel op slot ...

Ik weet dus nog niet of deze antenne ook werkelijk straalt ...
Toepassing? Stel je voor, een dipool voor de 40m, van slecht 10-12m lang!

73
Eat
Laatst gewijzigd door PA2ET op 09 jun 2007, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wauw, dat is een handige vakantieantenne dan!

Ben benieuwd of die dan tegen mijn Atas 120 op kan. Weleens leuk om zoiets te gaan testen.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Korte dipool

Ongelezen bericht door PA2ET »

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik heb nog een simulatie in Mmana gedaan, een coax tekenen is nogal lastig in dat pakket dus heb ik voor een lintlijn gekozen, het gaat om het idee en het is en blijft een simulatie.

Stroomverdeling:

Afbeelding

Het verschil met coax is dat de bovenste, gebogen stroom curve binnen de mantel blijft en naar mijn mening niet kan stralen.

Het gaat dus om die andere bogen bij de uiteinden van de lintlijn, dan zie je dat het gedrag van deze dipool anders is dan bij een gewone dipool.
De uiteinden van de dipool hebben een *stroommaximum* ! En dat zijn we niet gewend van een normale dipool. Want die heeft aan de uiteinden van de dipool, een stroom minimum!


3D Afstralingspatroon:

Afbeelding

Gewone afstraling als een gewone dipool met een versterking van 4.2 dBi, op een halfe golflengte hoogte. Niet meegerekend, dat het geen coax is maar lintlijn.
De open, gevouwen lintlijn dipool straalt als een gewone, volgens Mmana!
Toch, krijg ik een beetje hoop.

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Coax-dipool

Ongelezen bericht door PA2ET »

De coax-dipool op de foto:

Afbeelding

Deze is gemaakt voor een collega van mij de PA3RV, de dipool is getuned op 51,700 MHz. Lengte van de dipool is 163cm. Het mantelstroomfilter is gemaakt van een plastic potje met een paar windingen coax er omheen.

*** Nog een waarschuwing! ***

Op de niet gebruikte afscherming, bij het voedingspunt staat dus tijdens het zenden een hoge spanning! Houdt enige afstand tussen de kabels en vermijd vocht op het T-stuk! Met een vermogen van een paar honderd mW, kan ik een NE-2 neonlampje laten branden indien op de afscherming aangesloten.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

10 meter variant, andere choke Balun.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Zo, de laatste uit de reeks "coax dipool", de 10m band versie met een spanwijdte van 3m en resonant rond de 28,05 MHz:

Afbeelding

Mijn plastic potjes zijn op, dus er moest een andere oplossing voor het mantelstroomfilter komen.
Ik had nog een kleine 4C6 kern van Philips en wat RG-174 dun, teflon coax. Niet echt geschikt voor QRO, maar op 10m doe ik daar toch niet aan, heeft weinig zin. Er zijn condities op deze band of niet ...

De zelfinductie van de BalUn is ongeveer 12,5 uH, dat is voldoende reactantie om vanaf 7 MHz prima als choke BalUn te werken.

Let er op,dat je 50 ohm coax gebruikt voor de Balun want de lijn en de antenne zijn beide ook 50 ohm, doe je dat niet (bv. netsnoer gebruiken Z~100 ohm) dan vormt de Balun een misaanpassing en zorgt voor een slechte SWR! Als je de BalUn gebruikt om van coax naar open lijn te gaan, dan maakt het niet zoveel uit, omdat de SWR op de open lijn toch erg hoog kan gaan worden. Zorg dan wel voor verliesarm materiaal in de Balun, bij voorkeur een op lucht gewonden coax-BalUn (zie de site van PA0FRI).

---------

Let op de dikke laag epoxy lijm, dit ter versteviging van het T-stuk en isolatie van de uiteinden van de mantels. De resonantie frequentie ging na de behandeling maar 10 kHz omlaag, valt wel mee dus!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Test, 10m antenne.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Update:
Paar keer een test gedraaid op 10m met de laatste coax dipool.
De stroom BalUn houdt met gemak 30 s keydown op 100W. Voor de absolute veiligheid zou ik niet hoger gaan dan 50W voor normaal gebruik.
't Is maar dat je het weet! :D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Over een tijdje heb ik misschien wat buitenruimte beschikbaar, en ik heb nog wat afval rg-58 hier.

Misschien maar even deze antenne in elkaar zetten voor 20m.

Waarom zijn die maten weer in verrotte inches? Zendamateurisme is wetenschappelijk en internationaal. Dus wat nou met die imperial measures :evil:

Omrekenen dan maar :)

edit: http://www.hamuniverse.com/10metercoaxdipole.html met formule in meters:

Each side of the dipole is .66*[(300/28.450)/4] = meters for one half of the antenna..

Voor 20 meter betekent dat beide benen van de dipool ongeveer 3,5 meter lang moeten zijn (-/+) afknippen. Totaal 7 meter dus.

40 meter geeft benen van ongeveer 7 meter, 14 meter totaal dus. Niet ongeveer 10-12 meter helaas.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Irritant is dat zeker die voeten en zo ... Zie mijn post over de MFJ-269.
40 meter geeft benen van ongeveer 7 meter, 14 meter totaal dus. Niet ongeveer 10-12 meter helaas.
Klopt inderdaad, naarmate de frequentie lager wordt, lijkt de verkorting naar die van de verkorting voor coax te gaan: (Dus 0.66 * 1/2*40 = 13.2 meter. 80 cm Meer dus voor jouw antenne. (Berekend of gemeten?)

Nog een update:
Ik heb met de 6m dipool een lokale verbinding met PA0ETE opgezet, het resultaat viel in de eerste instantie tegen, maar de antenne stond verticaal terwijl 0ETE zijn antenne horizontaal stond.

Daarna een gewone dipool richting noord-zuid, iets verbetering.
Daarna de antenne oost-west gericht en bingo, goed signaal, ook FM verbindingen mogelijk

Voorlopig concludeer ik dat de coax-dipool iets minder presteert dan een gewone dipool, maar hij is dan ook iets kleiner.
Ik verwacht de grootste prestatie/lengte verhouding ergens tussen de 18m en de 10m band.

Over de 10m coax dipool:
Iedere dag ontvang ik (op dit moment, met de huidige condities) zonder probleem I8EMG (28.184), het bekende baken uit Italië. Helaas heb ik nog geen verbinding met deze antenne kunnen maken maar hij hangt nog slechts op zolder ...

Experimenteer ze! En niet opgeven! :D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Zo, heb dat ding ook in elkaar gezet, minus het bijknippen op frequentie.

1:1 balun heb ik gemaakt van een ferrietstaaf waar ik de Rg-58 omheen gewikkeld heb.

Afbeelding

Vervolgens beide einden coax ruim afgeknipt en aan de de balun gesoldeerd en alles met thermische lijm vastgezet:

Afbeelding

Nu nog naar buiten en de boel afregelen voor 20m :)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Nou, ik ben heel benieuwd!
(Vergeet niet de binnenader met de buitenmantel te verbinden aan de uiteinden!)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ik moet nog naar buiten met dat ding en afstellen op freq. Eind juli heb ik ergens wat tijd vrij op een plek met veel ruimte, dus dan kan het even opgehangen worden en dan siekjoe roepen :)
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

In het park dat ding proberen af te stellen, maar het lukte niet zo...

Resonantiepunt lag ergens bij de 18-19 Mhz ipv 14, en zelfs daar was de SWR nogal ver in het rood...
Misschien ergens een breuk, straks even de multimeter aan wat kabels leggen, en de aanvoerkabel even testen met een dummy eraan.
Ik heb voor deze antenne oude coax gebruikt die ik heb vervangen omdat ik de kwaliteit van de coax niet vertrouwde (gewoon koper vlechtwerk voor de mantel, dun plastic folie met alulaagje, vrij stugge binnenaders...)

Ik heb het ding tussen twee bomen opgehangen, ongeveer 1,5m boven de grond. Misschien te dicht op de grond?
Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met draadantennes, dus wat tips kunnen wel handig zijn... :)

voortgang: aanvoerkabel ok, geen sluiting in antenne....
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ok, problems!
Paar vragen:

- Hoe lang is je dipool?
- Je hebt hem echt volgens het plaatje van Steve gemaakt? (Zie startpost)
- Zit er niet ergens in de kabel een sluiting? Je kan dat niet meten omdat de buitenmantel en binnen ader aan elkaar vast zitten op het uiteinde. (-> uiteinden losmaken en opnieuw meten.)

Mijn antennes heb ik in mijn werkkamer afgeregeld, ongeveer 1,5 m boven de betonijzers, hang ik hem hoger, dan gaat de resonantie frequentie omhoog.

In ieder geval zijn jouw waarnemingen niet conform die van mij, dus er is iets mis!

:cry:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ik ga een dezer dagen die dipool helften nameten, of ze niet toevallig sluiting maken... Kan ook dat er ergens in die balun iets niet goed zit.

En misschien wat extra coax kopen en het eerst eens proberen voor 10m, dat kan ik nl. in mijn kamer uittesten.
Misschien heb ik net even iets te hoog gegrepen.

Dipool is nu 2x 4m rg-58. Kan zijn dat ie te kort was, aangezien het reso punt wat Mhz'en hoger lag. Volgende keer starten met 2x 5m voor de zekerheid.
Constructie is ok. Het is allemaal vrij simpel te volgen.

Volgensmij waren de meetomstandigheden wel ok, al vraag ik me af of je bij lagere frequenties meer of minder invloed van de omgeving kan verwachten. Daar kan je waarschijnlijk ook wel wat over zeggen...

We rommelen lekker door! :)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Je zegt dat de coax een stugge binnen ader heeft, het kan dus ook breuk zijn in plaats van een kortsluiting.

2X 4m? Dat zou te lang zijn, ik kom (vanuit mijn model) op ongeveer 6,6 m coax uit voor een halve golf coax-dipool voor de 20m band.
Ook weer volgens mijn model heeft jouw 2x4m coax-dipool een resonantie frequentie van 12,4 MHz. Dat hij op een hogere frequentie ook min of meer resoneert klopt. Mijn 10m coax dipool resoneert op 28 MHz *en* 49 MHz! Dat is echter dipool eigen, voor de coax-dipool ligt dat misschien nog wat complexer.

Als je voor de 20m band een dipool maakt van 2X (ongeveer) 5m dan heb je zelfs geen coax nodig, dan volstaat het gebruik van gewoon 1,5mm^2 soepel draad zo bij de lampenboer vandaan!
De lengte van je dipool wordt dan:
0,92 X 300/f in meters, als je geïsoleerd draad neemt, neem je ongeïsoleerd draad:
0,95 X 300/f in meters.

Hoe lager de frequentie, hoe minder de omgeving een rol speelt, in het algemeen gaat de resonantie frequentie van een antenne een beetje omhoog, als je deze hoger hangt. Voor een dipool is een halve golflengte van de frequentie waar de dipool voor is gemaakt ideaal, de afstraling is dan onder de laagste hoek. En geeft de beste kansen op DX verkeer.

Succes!
(Pas op! Knutselen met antennes is erg verslavend! 8) )
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie