Zeer eenvoudige Twinloop of BiQuad antenne voor 70cm.

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Zeer eenvoudige Twinloop of BiQuad antenne voor 70cm.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Zoals beloofd, hier mijn zelfbouw antenne voor de 70cm band. Niet echt een 'High gainer' maar leuk voor bv. lokaal of portable gebruik. De versterking ligt zo rond de 4-5 dBd en is zeer breedbandig: de SWR zit zo rond de 1.5-1.7 en dat is niet verkeerd voor een breedband antenne.

Het is, zoals de titel beloofd, een Twinloop of BiQuad, in feite twee hele golf loops die parallel geschakeld zijn:

Afbeelding

Mijn eerste test exemplaar, heb ik 'gevouwen' uit een stuk verzilverd koperdraad van 1,2 mm doorsnede, waar de loops samen komen heb ik gewoon een BNC chassisdeel gesoldeerd:

Afbeelding

Het ding is wat verfomfaaid, omdat onze katten denken dat het een soort fitness toestel is... :D

De resultaten zijn erg goed voor een simpele antenne, ik krijg er met gemak diverse repeaters mee open: 2NOS, 2AMF, 2FLD en 2ZST, de laatste met wat lokale QRM.

Daarom versie II gemaakt, met behulp van een stuk K25 kabelgoot, welke al jaren in de schuur stond onder het mom van weggooien kan altijd nog:

Afbeelding

Gewoon het BNC chassis deel op een stukje printplaat bevestigd, in de kabelgoot gemonteerd en de loops er aan gesoldeerd. Het resultaat:

Afbeelding

Met een paar zuignapjes aan het raam geplakt:

Afbeelding

Hangt een beetje scheef, maar het werkt prima!
Draad mag natuurlijk ook gewoon installatiedraad zijn...

SWR meting:

Code: Selecteer alles

F(MHz)    SWR
430        1,7
431        1,7
432        1,7
433        1,7
434        1,7
435        1,6
436        1,6
437        1,6
438        1,6
439        1,6
440        1,5
Zo te zien kunnen de afmeting nog wat kleiner, voorlopig ben ik tevreden want wie echt een SWR van 1 wil, moet een dummyload aansluiten.
Alleen straalt die dummyload slechts warmte ...

Succes met nabouwen!

73 de Pa2et
Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Reflectors.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Update:
Nog een droevige poging gedaan, reflectors achter de BiQuad te plaatsen. Ik vermoed dat de reflectors van te dun materiaal gemaakt zijn, de SWR ging omhoog naar 1:6 en erger, verder experimenteren dus!

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Die reflector, is dat gewoon een stuk metaal, of ook een zelfde quad achtig iets?

Bij een WiFi biquad is de reflector gewoon een stuk dubbel of enkelzijdig koperplaat. De dikte van dat materiaal is absoluut niet kritisch aangezien die paar micrometer koper al voldoende geleiden en dus reflecteren.

Zou je voor 70cm niet gewoon een stuk kippegaas kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Reflector

Ongelezen bericht door PA2ET »

De reflectors waren draadjes evenwijdig aan de polarisatie richting, achter de biquad, dus geen vlak.
Je idee om kippengaas te gebruiken vind ik grandioos, bedankt!
Ik had eerst willen experimenteren met een stuk (ongeëtst) printplaat, maar dat werd te zwaar voor de lichte constructie.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Nog wat leuke documentatie gevonden:

http://f5soh.free.fr/antennes/dual_quad/duoquad_doc.pdf

Duidelijke uitleg over hoe een biquad voor 70cm _met_ reflector te maken.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Dat is nog eens een heavy duty versie! Of de versterking zo hoog is als de auteurs claimen? Bedankt voor de info.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb die quad inmiddels ook gebouwd.
Tijdens het maken trouwens helaas mijn SWR meter beschadigd. Ik merkte dat er via de N pluggen geen metingen meer waren te doen. Toen ontdekte ik dat de middenpen van de onderste N connector op de SWR meter "opengesplitst" was.

Die N connector zit direct in de richtkoppelaar. Moet nog bekijken hoe ik dat ding vervang. Connectoren zitten mbv moertjes vast in de richtkoppelaar. Misschien ook nog gesoldeerd maar dat kan ik niet zien.
Voor de mensen die evt. advies kunnen geven, het is een Diamond SX-600 met 2 richtkoppelaars, HF-VHF en VHF-UHF (die dus beschadigd is)

SWR meter doet het nog wel, heb de middenpen weer bij elkaar gebogen, maar 1 stukje brak af. Nog wel contact, dus kon ik de SWR van de quad meten, ongeveer 1:1.5-1.9 afhankelijk van omgeving en frequentie. Best bruikbaar dus.

Geen verschrikkelijke versterking vergeleken met het telescoopje wat normaal op de porto zit (waarmee ik alles testte)
Misschien is dit nog verder te perfectioneren met verzilverd koperdraad, en toevoeging van een reflector. Het zou dan een leuk, simpel te bouwen beampje zijn. Makkelijker te bouwen dan een yagi :)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Spijtig van je SWR meter, het enige dat ik je kan adviseren, is het ding voorzichtig te slopen om te zien wat voor N-chassis-deel er in zit en deze ergens bestellen. Maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al ...

Leuk dat je de BiQuad hebt nagemaakt! Toch heeft dat ding bij mij, meer versterking dan een gewone vertikaal, als b.v. de slim jim en veel meer versterking dan het 'duckie' wat standaard bij een FT-817 geleverd word.

Het maken van een reflector-vlak is zeker de moeite waard, je kan daar nog eens een winst van 2-3 dB mee halen, en omdat je de aanpassing daar ook 1:1 mee kan maken misschien zelfs 4 dB winst.

Die slim jim voor 70cm is trouwens ook leuk om te maken, ik zal mijn resultaten hier eerdaags publiceren.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie