Diamond V-2000

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Diamond V-2000

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Informatie van de Diamond V-2000 antenne. Dit is een 3 bands verticale basis station antenne voor 6m, 2m en 70cm
Diamond V2000
50/144/430MHz(6m/2m/70cm)
Gain:2.15dBi(50~52MHz),6.2dB(144MHz),8.4dB(430MHz) /Max. power rating:150W(Total) /Impedance:50ohms
VSWR:Less than 1.5:1/ Length:2.5m / Radial length:approx. 92cm / Weight:1.2kg
Rated wind velocity: 50m/sec. / Mast diameter accepted: 30mm to 62mm / Connector: M
Type: 1/2wave C-Load(50MHz), 2x5/8wave C-Load(144MHz), 4x5/8wave C-Load(430MHz)
Binnenwerk. Het binnenwerk van het bovenste gedeelte kun je een stukje uitschuiven om de schroefverbinding te bereiken. Op de foto heb ik het hele binnenwerk er even uitgeschoven
Binnenwerk. Het binnenwerk van het bovenste gedeelte kun je een stukje uitschuiven om de schroefverbinding te bereiken. Op de foto heb ik het hele binnenwerk er even uitgeschoven
In plaats van dit schroefje kun je in het schroefgat ook soldeetin laten vloeien. Dit zou op de lange termijn gekraak kunnen voorkomen
In plaats van dit schroefje kun je in het schroefgat ook soldeetin laten vloeien. Dit zou op de lange termijn gekraak kunnen voorkomen
Meet ongeveer 10cm voor de ring met rubber en schuif het bovenste gedeelte in het onderste gedeelte
Meet ongeveer 10cm voor de ring met rubber en schuif het bovenste gedeelte in het onderste gedeelte
Schuif de mantel om de ring
Schuif de mantel om de ring
En draai beide delen goed aan
En draai beide delen goed aan
Draai de radialen erin en draai daarna het moertje aan om de radiaal te fixeren
Draai de radialen erin en draai daarna het moertje aan om de radiaal te fixeren
Kabel door buis, plug bevestigen, buis schuiven over onderkant antenne en boutje bevestigen. Vergeet de mastklemmen niet alvast om deze onderbuis te doen voor je de kabel erdoor heen voert
Kabel door buis, plug bevestigen, buis schuiven over onderkant antenne en boutje bevestigen. Vergeet de mastklemmen niet alvast om deze onderbuis te doen voor je de kabel erdoor heen voert
Voila. Die bult kabels heeft er niets mee te maken hoor, hi
Voila. Die bult kabels heeft er niets mee te maken hoor, hi
:super: Link: E-ham.net reviews
:super: Link: Diamond website (Amerikaans)
Bijlagen
V2000A.pdf
Installatie instructies voor de Diamond V-2000A. Attentie! Dit PDF bestand is van de Amerikaanse versie, dus zijn de maten in inches (1 inch is ~2,54cm) en de centerfrequentie van hun banden liggen iets verschoven van onze amateurbanden.
(86.17 KiB) 485 keer gedownload
PA1RVK
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2009, 14:17

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door PA1RVK »

Ik heb er ook een op het dak van de garage staan. Erg fijne antenne is het in ieder geval!

helaas is de hoogte bij mij niet echt om over naar huis te schrijven (basishoogte op 4-5m), maar toch merk je de gain van de antenne goed. Met een slechtere antenne op grotere hoogte ontving ik minder (zenden mag nog niet, aangezien ik nog aan het werk ben voor een licentie).

Foto met sfeer-lucht bijgevoegd. ;) Het is de rechtse antenne.
Bijlagen
31012009047.jpg
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Welkom op het forum Rudy!

Mooie foto trouwens. Ik heb de antenne dus ook gekocht, maar moet hem nog plaatsen. Ik ben benieuwd naar de prestaties. Ik wil de antenne ook gaan gebruiken tijdens het 6m techniek netje hier in de regio.

Ik wens je veel succes met het voorbereiden tot het examen van deze mooie hobby! Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Ik heb vandaag toevallig een nieuw sub forum aangemaakt, waar ruimte is voor vragen en uitleg.
PA1RVK
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2009, 14:17

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door PA1RVK »

Deze antenne heb ik gekocht op aanraden van een bevriende amateur. Deze gebruikt hem behoorlijk aktief op de 6m band.

Hij werkt erg goed, in alle banden waarvoor deze geschikt is. Zijn klacht echter was dat hij hem niet mooi midden in de 6m band getuned kreeg. Hij heeft dan ook de langere radiaal nog wat extra verlengd (originele verstelbare staaf eruit gehaald en een langere geplaatst). Het gaat hier echter nogal aan fine-tuning. Voor een lokaal techniek-netje zul je er geen last van hebbben.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dat blijft altijd wel wat moeilijk op de 6m band. Ik heb dat ook gemerkt met de CR-8900 mobiele antenne. Daar moest het verstelstaafje juist weer wat korter. Het is op de 6m band van erg grote invloed, waar en hoe je antenne opstelt. Maar ik heb nog wel wat sloop antennes die als donor kunnen dienen indien noodzakelijk :)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb nog even wat foto's toegevoegd aan het eerste bericht.
PA1RVK
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2009, 14:17

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door PA1RVK »

Bij mij gaatie binnenkort in de nok van het dak om nog wat verder te komen. Ik overweeg echter om inderdaad het borgboutje eruit te draaien en met wat soldeer de pen vast te zetten. Weet niet hoe snel de effecten van de wind ervoor zorgen dat het gebeuren begint te kraken. Ik las gisteren op een site dat de X200 hier in ieder geval op behoorlijke hoogte relatief snel last van kan krijgen.
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door mr.crash »

ik heb de v-2000 al een paar jaar staan.
Niet gesoldeerd.
En het gaat hier nog goed.
Maar de volgende keer doe ik het ook met soldeer..
Wat zo vaak kom ik niet bij de antenne..
hein
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2007, 09:44
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door hein »

hallo,
even een reactie, ik gebruik deze antenne ook op en campingmstje, en moet zeggen dat ik er best tevreden over ben.
goede resultaten ook op 6m waarnaast ik ook een heel simpel 6m dipoltje van 2x3m coaxgevoed gebruik.

ik heb hem wel ingespoten met een soort blanke tectyl om de verbinding halverwege waterdicht te houden

greetzzz hein
:D
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Even een mooie avondfoto van mijn tijdelijke opstelling in de achtertuin op een schommel :)
Dit was bij volle maan vanavond!
antennetijdelijk_v2000.jpg
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Ik lees dat sommigen van jullie het schroefje eruit draaien en het schroefgat vervolgens vol laten lopen met tin. Dit zou "gekraak" moeten voorkomen. Maar als die antenne een paar jaar in weer en wind staat, komen er regelmatig ook krachten op die verbinding te staan. De antenne is tenslotte een klein beetje buigzaam (bij antennes is het altijd letterlijk buigen of barsten! :wink: ). Tin kan slecht tegen dit soort belastingen, ik zou dus verwachten dat de tinverbinding vroeg of laat zal breken, en dan kraakt het alsnog!?
paulusy
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2010, 22:07

Re: Diamond V-2000

Ongelezen bericht door paulusy »

Ik heb vandaag de D original DX-V2000 gekocht, de kloon van de Diamond V2000. De reden was niet de prijs want die was hetzelfde maar de DX-V2000 bestaat uit één stuk dus geen verbinding met o-ring en een N aansluiting. Ik denk dat het één van de nieuwste versies is want ik zag de DX-V2000 ook nog te koop met een PL aansluiting. Hij staat al op het dak en doet het perfect ter vervanging van mijn Diamond X50N, alleen 6 mtr weet ik nog niet.
Plaats reactie