Triax antenne versterker

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Triax antenne versterker

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Beste medeamateurs ... ik kreeg van iemand een antenne( kabelsysteem) versterker van het merk Triax . In een metalen behuizing en op het deksel staat : Line extender Amplifier Type : AE 8621 .
Binnenin het deksel staat : Bandwith VHF 8 -- 230 MHz , UHF 470 -- 860 MHz . Gain VHF : - 1 dB , Gain UHF 28 dB . Ik wil dit ding proberen als voorversterker voor 2 meter , maar ... is de versterking van -1 dB niet wat laag ? En ... is er iemand die deze units kent en evt. een schema daarvan heeft ?
Daar zou ik wel mee geholpen zijn . Met dank alvast .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Triax antenne versterker

Ongelezen bericht door fred101 »

Volgens mij is -1dB een verzwakking. Kan zijn dat het ding zo gemaakt is om alleen het UHF stuk te versterken en de VHF signalen juist niet. Dus ivm selectiviteit die te verzwakken.
Ik neem aan dat je hem alleen voor luisteren gaat gebruiken en niet voor zenden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Triax antenne versterker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er zal wel een UHF versterker in zitten om kabelverliezen (binnen een CAI systeem) in relatie tot hogere frequenties recht te trekken. Soms wordt er achter zo'n versterker een "broodje" gezet, die verschillende uitgangen en verzwakkingen heeft. Het dichtstbijzijnde huis krijgt de meeste verzwakking en het huis op de grootste afstand van de kabelkast krijgt de minste, of geen verzwakking. En deze verzwakking (na versterking in die Triax dus) kan dan ook vooral op hogere frequenties gedaan worden. Deze dempen immers het meest weg op grote afstand.

Dus eerst flink de hogere frequenties versterken en daarna voor het dichtstbijzijnde huis deze versterking weer ongedaan maken door te verzwakken. En dat juist niet voor het meest veraf gelegen huis. Voor dat huis biedt de kabel voldoende demping.

Mocht je zo'n versterker hebben, dan is het ruisgetal niet goed. Die versterkers versterken alleen maar om kabelverliezen op te heffen. De ruis gaat net zo hard mee. Ik heb een soortgelijke versterker getest met 70cm ATV en dat was ook geen succes.

Ik zou op zoek gaan naar een MGF1302 achtige versterker.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Triax antenne versterker

Ongelezen bericht door pa10403 »

Nou ik heb ergens een 70 cm converter gezien die had gewoon BFR96S als voorversterker voor de 70 cm ,met een paar spoeltjes gelegt in helical,maar dat is al een bejaarde schema,ik zou ook meer de keuze laten vallen op de MGF's in combi met de MSA of ERA
Maar om alvast lowcost te beginnen,is dit met de BFR96S,wel goed te doen,zoals ik heb gehoord van de ontwerper van de 70 cm converter.
Deze werkt met een voorzet ontvanger voor 3 mtr,en die gooit het omhoog naar 70cm,deze is eigenlijk voor breedband ontvangst

Mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie