minivertical 70cm tot 10mtr

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Marc
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2008, 13:34
Locatie: Rhenen

minivertical 70cm tot 10mtr

Ongelezen bericht door Marc »

Hallo Allemaal,
Op deze link vond ik een leuke portable/mobiel antenne voor 10 banden.
Ga eens zoeken of ik iets meer over deze antenne kan vinden. De prijs $ 155,00 ex transportkosten is redelijk denk ik mede gezien de nieuwe invoer regels.
Kijk maar eens op de onderstaande link!

73 Marc

http://alexander.the.hard.googlepages.com/home
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: minivertical 70cm tot 10mtr

Ongelezen bericht door fred101 »

Uhh, 8 feet is meer dan 240cm. Dat is niet echt auto-mobiel, meer vervoerbaar. Op een boot of voor in het veld best leuk. Ik heb echter wel wat vraagtekens bij het ding. Zoals elke veel te korte multiband vertikal is het rendement beroerd. Dat het toch werkt komt door de lage afstraling en het feit dat je op bv 20m aan een paar Watt genoeg hebt voor flinke afstanden. Hij heeft een paar vreemde dingen erin staan. Er zit een 1:9 balun bij. Een balun is om een symetrische antenne asymetrisch te voeden. Hij bedoelt dus een unun. Dat zou de swr verbeteren. Dan zal het wel een 9:1 zijn want als het ding zo hoogohmig is dat je een 1:9 nodig hebt dan had hij beter de spoelen wat kleiner kunnen maken. Hij noemt ook de test omstandigheden: 70Ft hoog en 100Ft coax. Dan praat je al over zoveel kabeldemping dat vooral op de hogere banden de swr al snel goed lijkt en op 70 voet hoogte werkt het natuurlijk een stuk beter dan op je auto of op de grond. Er staat ook niet voor niets een paar keer dat je een tuner nodig hebt terwijl hij schrijft dat het een resonante antenne is. Dat betekent dat hij met 1:9 dus 450 ohm moet zijn op alle banden in alle omstandigheden. Dat is dan een erg knap ontwerp. (ik denk niet dat een 1:9 een tuner kan vervangen want de impedantie is op 20m hoogte meestal heel anders dan op de grond) Ik denk wel dat 2,40m altijd beter is dan een kortere vertikal zoals bv de falcon maar verwacht geen wonderen. Als je toch met een tuner aan de gang gaat kun je er zelf zo'n antenne ook wel maken en voor een stuk minder..
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie