mini beam

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PD1SA
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2008, 12:34

mini beam

Ongelezen bericht door PD1SA »

Hallo Allemaal


Hiermede wil ik graag weten of er iemand ervaring heeft met een mini beam voor 20 meter
Zijn die goed om afstanden mee te draaien
Door plaats gebrek ben ik genoodzaakt om zo,n antenne te plaatsen

bijvoorbaat dank
pd1sa
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: mini beam

Ongelezen bericht door fred101 »

Is voor 20 meter een vertical niet makkelijker. Dat is een antenne van maar 5 meter. Zo'n beam is nog een heel gevaarte dacht ik.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: mini beam

Ongelezen bericht door PD4U »

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met een minibeam. Maar PD0CIF, die voorheen met een vertical werkte, werkt nu met een mini-2000 van Wimo. Zelf werk ik op 20m met een vertikaal gepolariseerde deltaloop, waar ik in het geheel niet ontevreden over ben.

Evenals PD0CIF (http://hsiepel.nl/sstv/)in Emmen heb ik een SSTV cam (http://www.pd4u.nl/sstv.php) en ontvangen SSTV beelden liegen niet. Zoals gezegd werkte PD0CIF voorheen met een vertical (Diamond CP-6?) en ontving Noord- en Zuid-Amerikaanse stations vaak erg moeilijk, dus laat staan VK of ZL. Na de overstap naar zijn mini-2000 beam van WIMO is dat echter geen probleem meer.
Als ik zijn beam met mijn deltaloop vergelijk, moet ik toegeven dat de kwaliteit van zijn ontvangen beelden soms iets beter is. Het is echter niet zo dat hij stations hoort die ik niet hoor. Soms is dat andersom wel zo, omdat hij gericht zit en ik niet. Zo wil ik soms nog wel eens VK ontvangen terwijl half Europa al met de beam naar Amerika gericht staat. Vergelijk ik mijn ontvangst echter met een multiband beam zoals b.v. de HyGain TH3, waar een Belgische SSTV cam mee werkt (ON4VLM], dan is er wel degelijk een groot verschil in ontvangst. Die kan ik op mijn deltaloopje niet bijhouden. Hij kan veel langer gebruik maken van openingen en ontvangt dan nog kwalitatief goede beelden. Dus tussen een mini-multiband-beam en een "gewone" multiband beam zit wel degelijk een verschil in ontvangst.

Kortom ik zou alleen een mini-beam nemen als je een grotere multiband beam (of monoband voor 20m) echt niet kwijt kan... en je er het geld voor over hebt ;-) Vergeleken met ruim 22m schakeldraad en een balun is de WIMO mini-2000 wel "iets minder" in prijs/kwaliteit verhouding. Daarom zou ik ook andere antennes overwegen zoals een 1/4GP voor 20m of een multiband vertical 20m/40m (1/2 golf / 1/4 golf). Zelf heb ik een 1/4GP gemaakt voor 40m die ook een erg goede ontvangst op 20m heeft en het uitstekend doet op 40m. Zie "Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m " op dit forum.
Plaats reactie