Bouw antennemast PD0LUR

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo,

Voor die amateurs die er behoefte aan hebben om mijn antennemast project te volgen zet ik de foto's hierbij online op de site.
De bouw is aangevangen eind 2007 met het ontgraven van de grond voor de fundatie die ik samen met PB0MS (Marcel) toen heb gestort.
Daarna heeft het beton ongeveer één maand onbelast uitgehard waarna er het 1e mastdeel op is geplaatst.
Die situatie heeft zo gedurende de winter en het voorjaar van 2008 zo gestaan waarna het 2e deel erop is geplaatst met daarop de 50mm rotorpijp met een Diamond X300 rondstraler voor 2meter en 70cm.
In september is het derde mastdeel erop geplaatst en is de rotor, de yagi's voor 2m en 70cm en de rondstraler in de mast geplaatst door PD2JAM en mijzelf.
Als laatste is op 22 oktober 2008 de rotary dipool voor 40meter erbij geplaatst waarmee het project nu aardig compleet is.
Ik kwam er toen ook achter dat er een borgboutje uit de Diamond X300 rondstraler verdwenen was, wat maar aangeeft dat door resonantie op die hoogte door de wind de nodige trillingen veroorzaakt.
Een puntje van aandacht misschien?
De eerste proeven met verbindingen op 2meter en 70cm zijn bijzonder geslaagd.
Tot op heden is er rechtstreeks gewerkt op 2meter USB horizontaal met stations in Limburg, Brabant, Gelderland enz. met signalen van 58 tot 59.
Vooralsnog geen slecht resultaat.
Door een foutje staat de 40meter dipool nu op 7.200MHz (SWR 1:3,4) en moet dus nog een keer naar beneden om wat te verlengen.
Zo zie je maar dat ook ik af en toe een foutje maak. :oops:
Bedankt voor de belangstelling. :clap:

73, Stan
De initiele opstelling op een schuifmastje
De initiele opstelling op een schuifmastje
Het beton is gestort en het eerste deel staat.
Het beton is gestort en het eerste deel staat.
Achter in de hoek van de tuin
Achter in de hoek van de tuin
Achterin de tuin
Achterin de tuin
Detail van de bouwput
Detail van de bouwput
De rondstraler eenzaam op 4 meter hoogte
De rondstraler eenzaam op 4 meter hoogte
Zo, nu ligt de afwerklaag er ook op
Zo, nu ligt de afwerklaag er ook op
Het 3e deel staat er nu ook op
Het 3e deel staat er nu ook op
De hulpmast kan eraf
De hulpmast kan eraf
PD0LUR aan het werk op eenzame hoogte
PD0LUR aan het werk op eenzame hoogte
PD2JAM doet goed werk op 12meter hoogte
PD2JAM doet goed werk op 12meter hoogte
De VHF/UHF antennes zijn geplaatst
De VHF/UHF antennes zijn geplaatst
Zo hangen de antennes dus
Zo hangen de antennes dus
Zoek de verschillen
Zoek de verschillen
En zo staat het er nu bij inclusief de 40meter monoband dipool
En zo staat het er nu bij inclusief de 40meter monoband dipool
En zo staat het er nu bij in 2012
En zo staat het er nu bij in 2012
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Kijk eens aan, wat een apparaat is dat geworden zeg! Dat ziet er erg goed uit. Binnenkort maar eens komen kijken daar bij jou!
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door pc1l »

Erg interessant, ik ben zelf wat a.h. orienteren ( zoek praktische tips met name ook voor het construeren ) voor een mast. Op welke hoogte bevindt zich nu de top van de mast boven het montagevlak, als ik vragen mag ?
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door rbeckers »

Indrukwekkende mast en geen hoogtevrees.

Om op de constructie terug te komen. Hoeveel beton, wapening en afmetingen?
Is er trouwens ook aan bliksembeveiliging iets gedaan?

Mooie foto rapportage serie.


René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door fred101 »

Zoiets hoop ik ook ooit nog eens te plaatsen. Erg mooi Stan, een elfenkoning waardig :)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door PA8C »

pc1l schreef:Erg interessant, ik ben zelf wat a.h. orienteren ( zoek praktische tips met name ook voor het construeren ) voor een mast. Op welke hoogte bevindt zich nu de top van de mast boven het montagevlak, als ik vragen mag ?
Hallo,

Het geheel is vrijstaand, niet getuid en bestaat uit 3 mastdelen constructiemast van elk 4meter lengte.
De top van de mast (rotorpijp) zit 1,4meter boven de antennemast en word ondersteund door een steunlager (Yeasu GS50) die ik op een 5mm aluminium driehoekige plaat heb gemonteerd.
Effectief is de rotorpijp 3meter lang.
Een rekensommetje leert je dan dat de pijp 1,6meter in de mast steekt waar de rotor staat.
Er zit een betonnen fundatie onder de mast die ongeveer 5000Kg weegt, genoeg tegengewicht dacht ik zo.
Ik zou je aanraden om een goede antennemast te gebruiken met zo min mogelijk beschadigingen. :!: :naughty:
Het komt veelvuldig voor dat een mastdeel bij het op of afbouwen ergens tegenaan geklapt is waardoor er één of meerdere diagonale of horizontale delen zijn beschadigd.
Dit verzwakt de starheid van de constuctie aanzienlijk en dient te worden hersteld door dat deel eruit te slijpen en een nieuw onbeschadigd deel er in te (laten) lassen.
Het is maar even een waarschuwing! Ik heb namelijk een keertje een mast bekeken in Vucht waar er inderdaad dit soort beschadigingen in zaten en die heb ik lekker laten liggen.
Oh ja, de mast is met opzet NIET geaard. De reden daarvoor is dat in de woning alle stopcontacten voorzien zijn van randaarde via een aardlekschakelaar.
Als ik de mast dus zou aarden krijg ik potentiaal verschillen tussen de mastaarde en de randaarde waardoor de aardlekschakelaar telkenmale aan zou spreken en ik weer zonder spanning in de shack zit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

73, Stan
Bijlagen
Detailtekening van de betonfundatie
Detailtekening van de betonfundatie
Maatvoeringen van de mast
Maatvoeringen van de mast
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door pc1l »

Hallo Stan, bedankt voor de info. We zullen er nota van nemen ( met name de tip om op beschadigingen te letten ! ).

De aarde : als ik de mast aard en vanuit een niet met randaarde verbonden TRX werk dan zou het ook moeten kunnen ? Gedachte erachter is dat nu alle werkelijke massa aan een 'echte' aarde ligt. Deze aarde is dan niet verbonden met het randaarde systeem. Allerlei ladingen vloeien weg uit de mast.

Indien je met randaarde werkt moet je inderdaad de mast niet aarden want je antennes zijn uiteraard verbonden met de mast. Dan kan het gebruik van bijvoorbeeld spertopantennes voordelig zijn omdat ze een letterlijke kortsluiting vormen voor statics .. Gebruik je andere typen antennes waarbij geen sprake is van 'dooraarden' dan kan er een behoorlijk potentiaal over de contacten komen te staan. Er kan er nogal wat 'opgebouwd' worden door / in over een mast. Er kunnen flinke stromen gaan vloeien vanuit de mast via de afschermingen van de coaxen naar de randaarde via de tranceivers, als ik het goed heb.

Vrijstaand en niet getuid, en bestaande uit meerdere segmenten, dat heeft hier ook de voorkeur. Of alle kabel de grond in gaan of juist door de lucht ( over tuin enzo ) moet ik nog eens over denken hi.

Tijd dat ik hier zelf eens wat ga doen met een mast. Van QRP naar QRO hi.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik zou een mast wel aarden. En wel tbv bliksem en eventuele fouten.
De antenne's moeten dan wel goed geisoleerd tov de mast zijn. De antenne's krijgen een aparte bliksembeveiliging.

Een randaarde is een veiligheidsaarde en geen HF aarde.
Zodra een apparaat een randaarde stekker heeft moet dat apparaat in een contactdoos met randaarde gebruikt worden. Als dan een aardlekschakelaar aanspreekt zit er ergens iets fout.

De twee aardes, veiligheidsaarde en mast-aarde, hoeven niet op dezelfde potentiaal te zitten. Dat is voor 50Hz wel te maken maar niet voor HF.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb mijn mast geaard, mijn sets op randaarde en de HF aarde (waar ook de mast op zit.) zitten en dat gaat prima. Eigenlijk hangt mijn HF aarde ook aan de randaarde want de HF aarde zit aan het chassis. De randaarde natuurlijk ook.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Bouw antennemast PD0LUR

Ongelezen bericht door PA8C »

Zoals een goed radiozendamateur betaamt dient de mast over een zekere tijdspanne te groeien.
Zo ook in mijn geval en zie de foto voor de veranderingen.
Nu wat meer HF en wat minder VHF, die verstoren de HF beam en moet ik nog een oplossing voor vinden.

73, Stan/PD0LUR
Zelfde mast andere antenne's
Zelfde mast andere antenne's
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie