Magnetic loopantenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Info m.b.t. de Magnetische-loopantenne.

Ik heb vorig jaar langdurig en intensief met diverse zelfgebouwde magnetische-loopantennes geëxperimenteerd en de opgedane ervaringen met andere gebruikers en bouwers van dit type antenne uitgewisseld.
Voor dat je een magnetische-loopantenne gaat bouwen is het noodzakelijk om eerst wat rekenwerk te verrichten m.b.t. de toe te passen materialen , afmeting, vorm etc.
Gebruik hiervoor “Loopcalc” het kleine maar zeer krachtige rekenprogramma va KI6GD.
LOOPCALC
Met dit programma krijg je inzicht welk rendement de antenne zal leveren bij een bepaalde afmeting , model en toegepast materiaal.
Je zult ook zien dat de afmetingen van de antenne van zeer grote invloed zijn op de uiteindelijke prestaties.
Ook kun je direct de capaciteit en de doorslagspanning van de condensator berekenen.
Het zal je direct opvallen dat de spanningen in het KiloVolts bereik liggen en daar moet je terdege rekening mee houden want die spanningen zijn beslist niet ongevaarlijk.
Ik gebruikte in een experimentele opstelling een motortje voor het afstemmen van de vacuüm C waarbij ik wat minder aandacht aan de isolatie had besteed en dat resulteerde in een overslag die je kunt vergelijken met een kleine blikseminslag wat weer resulteerde in een uitgefikt motortje. :oops:
Nog een punt van aandacht is het enorme veld dat dit type antenne opwekt.
Stel de antenne op uit de buurt van andere metalen constructies want doe je dit niet dan geeft dit onvoorspelbare en vreemde effecten.
Uiteraard moet je zelf ook uit de buurt van de antenne blijven want zo’n sterk magnetisch veld schijnt ongezond te zijn.
Voordeel is dat je tijdens het zenden eenvoudig met een TL-buis de opstralingshoek kunt bepalen .
Op het Internet is erg veel info te vinden over het bouwen van magnetische-loopantennes maar plaatjes zeggen meer dan woorden.
Magnetische loopantenne PE2FOX
diverse knutsels
De vacuum C (10-1200pF / 4KVolt) die ik toepas is van Russische makelij en net als een Lada zeer robuust en bestand tegen mishandeling en barre weersomstandigheden.
De kleinere vacuüm C (5-250pF / 5 KVolt) gebruik ik voor de STL (20 Mtr. en hoger).
Small Transmiting Loop
De Vacuüm condensatoren kocht ik bij Alexandre UX7CQ
Ik heb er tussen de 20 en 25 ingevoerd vanuit de Ukraine.
De 10-1200pF kost nieuw 90 Euro en de 5-250pF kost 45 Euro, prijs is incl. verzenden.
Hier in PA verkoopt de Elektrodump dezelfde vacuum C’s maar dan in gebruikte staat en kosten ze ook nog eens de helft meer.
Mijn loop is gemaakt van 32 mm dikwandig aluminum buis die door een constructiebedrijf in een hoepel is gerold.
Op de plaatjes zie je ook knutsels van dikke coax en van diverse materialen uit de bouwmarkt.
Linkje naar HB9ABX waar je veel info kunt vinden m.b.t. de bouw van een magnetische loopantenne.

De specs van mijn loopantenne:

Loop Diameter 1.75 meters
Loop Circumference 5.70 meters
Loop Area 8.5 meters²
Conductor Diameter 32 mm
Shape Circle
Material Aluminium
Operating Power 100 Watt



Ik zal in een volgend stukje wat meer vertellen over mijn ervaringen in het gebruik van de magnetische-loopantenne en waarom deze antenne vanwege z’n bijzondere eigenschappen vooral voor de luister-amateur geschikt is.

73' Erwin Fox
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

VHF loop.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Loops zijn zeker leuke antennes om mee te experimenteren, zie hier mijn bijdrage op het loop-vlak:

Afbeelding

Afbeelding

Een Magloop met een doorsnede van 4,5 cm! Voor de 2m band.
Ik krijg er PI3AMF mee open, het ding presteert net zo goed als het r-duckie van de FT817.
Met de Philips toltrimmer stem ik de loop af, dat gaat heel erg kritisch en je moet dat niet tijdens het zenden doen. Dat prikt!!!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb ook het een en ander met loops aangerommeld.

Mijn loop hangt aan de muur maar is echter niet in gebruik op dit moment. Ik moet nog een motoraandrijving voor de variabele C in elkaar.
Probleem is het asje van de vertragingsmotor (via conrad aangeschaft) van ongeveer 2 mm te koppelen aan de as van de var. C, ongeveer 4-5 mm. Ik zou graag horen van mensen die ervaring hebben met het koppelen van draad C's en motoren. Ik zal hier nog eens foto's van plaatsen, zodat iedereen kan zien wat voor materiaal ik heb liggen.

Voor luisterloops kan het ook praktisch zijn om een tweede winding met een schakelaartje af of bij te schakelen.
Mijn loop kan daardoor ontvangen van 3,5 tot 20 MHz. Voor zenden is het wat minder handig, omdat het voltage op de draai C door die extra winding nogal hoog komt te liggen.

Zie ook http://het-bar.net/projecten/html/ingez ... icloop.htm voor wat mooie voorbeelden.

En wat ook wel interessant is is de WL1030 actieve ontvangst loop. 0-30 MHz uit een klein loopje, geen gerommel met afstem C's.
Er is een project in ontwikkeling, je kan dan voor 20-30 euro een pakketje met de pcb en ringkernen en onderdelen bestellen.

Zie:

http://www.wl1030.com

http://groups.google.nl/group/alt.nl.ra ... fd0489625b
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Mag. Loopantenne

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Johan PD1JMB schreef:Ik heb ook het een en ander met loops aangerommeld.

Mijn loop hangt aan de muur maar is echter niet in gebruik op dit moment. Ik moet nog een motoraandrijving voor de variabele C in lkaar.
Probleem is het asje van de vertragingsmotor (via conrad aangeschaft) van ongeveer 2 mm te koppelen aan de as van de var. C, ongeveer 4-5 mm. Ik zou graag horen van mensen die ervaring hebben met het koppelen van draad C's en motoren. Ik zal hier nog eens foto's van plaatsen, zodat iedereen kan zien wat voor materiaal ik heb liggen.


En wat ook wel interessant is is de WL1030 actieve ontvangst loop. 0->30 MHz uit een klein loopje, geen gerommel met afstem C's.
Er is een project in ontwikkeling, je kan dan voor 20-30 euro een pakketje met de pcb en ringkernen en onderdelen bestellen.

Zie:

http://www.wl1030.com

http://groups.google.nl/group/alt.nl.ra ... fd0489625b
Als je de plaatjes goed bekijkt dan kun je zien dat ik twee O-ringen heb toegepast als overbrenging tussen motor en vacuum-C.
Na veel mislukte pogingen om de C met een motor te draaien kwam ik uiteindelijk op die O-ringen.
De uitlijning is niet kritisch zoals bij tandwielen of tandriemen maar werkt toch nauwkeurig.
Simpel en goedkoop te construeren.
Ik heb het overigens van een industrieele toepassing afgekeken.

Een echte aanrader is het boekje: Magnetantennen van Hans Nussbaum, DJ1UGA.
Selbstbau-loops fur sende- und empfangsbetrieb.
Veel bouwprojecten met voorbeelden zodat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Op bijna iedere radiobeurs / markt te koop voor nog geen 10 Euro maar zondermeer z'n geld dubbel en dwars waard.

Fox
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Mij is het idee van die O ringen nog niet helemaal duidelijk.
Hier volgen nog de foto's van de draai C en motor die ik heb:

http://fotoalbum.dds.nl/vagevuur/divers ... motor1.jpg
http://fotoalbum.dds.nl/vagevuur/divers ... motor2.jpg

Misschien kan je mij tips geven over hoe ik dit precies moet koppelen? Doosje er omheen, besturing enzo daar kom ik wel uit, maar de mechanische koppeling, dat moet je net even weten....
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Johan PD1JMB schreef:Mij is het idee van die O ringen nog niet helemaal duidelijk.
Hier volgen nog de foto's van de draai C en motor die ik heb:

http://fotoalbum.dds.nl/vagevuur/divers ... motor1.jpg
http://fotoalbum.dds.nl/vagevuur/divers ... motor2.jpg

Misschien kan je mij tips geven over hoe ik dit precies moet koppelen? Doosje er omheen, besturing enzo daar kom ik wel uit, maar de mechanische koppeling, dat moet je net even weten....
Monteer op het asje van de C en het motortje een poellie.
Monteer het motortje parallel aan de C en plaats 2 of 3 (of meer) O-ringen over de poellies.

http://s27.photobucket.com/albums/c188/ ... ijving.jpg
http://s27.photobucket.com/albums/c188/ ... acuumC.jpg

Als je niet over een draaibankje beschikt dan is het ook mogelijk om de poellies van kunststof op een boormachine zelf te draaien.

Deze is ook mooi maar er zit wel meer draaiwerk aan.
http://s27.photobucket.com/albums/c188/ ... PA4ERC.jpg

De uitgaande as van het motortje moet heel langzaam kunnen draaien dus daar is een behoorlijke overbrenging voor nodig.
Ik gebruik een motortje van 24 Volt met een 1:800 overbrenging (Beurs Rosmalen) en varieerde de spanning om de zaak af te stemmen.
Rond de dip ongeveer 3 Volt en dan draaide ik er nog wel eens overheen.

Fox
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ok, duidelijke uitleg...

Maar waar koop je dat soort kleine poelli's? Modelbouw winkels?
En kan je die ook op de genoemde asdiameters krijgen?
Die O ringen zijn wel hier en daar te vinden denk ik.

Mijn motor moet ik ook nog bekijken, die is nl. nominaal 12v, vertraging 1:347 max (universeel conrad dingetje). Weet niet hoeveel volt ie minimaal doet en of dat traag genoeg is.

Ik zie wel, sowieso is het nooit nutteloos om een beetje te experimenteren en daardoor meer ervaring te krijgen...
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Motor trager laten draaien.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Als je motor + vertraging nog te snel is, kan je de motor voeden met een pulsbreedte gemoduleerde (pulserende) gelijkspanning. Het voordeel is dat het koppel van de motor redelijk behouden blijft.

Dit is een eenvoudige:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

Succes met de bouw van je loop!

73Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Loop voor 6m

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ik had van een klusje wat Wiku (koperbuis op een rol) over, en heb daar een 1/4 golf, afgestemde loop van gemaakt voor de 6m band:

Afbeelding

De afstemming van de loop geschiedt met een oude butterfly-c uit een gesloopte Philips mobi, het ding is iets van 20pF.
Hier hangt de loop aan het plafond van mijn shack

Let wel: dit is geen kleine loop! Het rendement is veel groter dan van een 1/10 golf loop.

Op drie meter hoogte boven een "aardvlak" is de afstraling mooi laag, goed voor DX.

We wachten geduldig op het 6m jachtseizoen ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Vraagje over de magnetic loopantenne voor RX

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hallo allemaal.
Als ik nu een actieve antenne heb,kan ik dan gewoon een loop antenne maken zonder boven in een C te zetten want ,deze loop is namelijk alleen voor te ontvangen,de actieve antenne schakeld namelijk van heel hoog naar de goede impedantie (lijk me)
Ik dacht eerst aan een RG213 in een electra PVC onder een T stuk,met een dubbele male PL 259,in het kastje,gewoon met een PL boven in,ik wil dat zo eigenlijk hebben ,dat er ook een ander antenne kan aansluiten.
Gaat dit werken of ben ik echter verplicht om die C te gebruiken.
Deze is alleen ontvangst
Ik wil hem namelijk een meter of korter in omvang maken,want de actieve antenne doet inweze de rest,qua impedanties enzovoorts.
Want volgens de maker van die actieve antenne kan ik ook gewoon een stukje pijp gebruiken van een cm of 60,dus als dat zo is ,dan kan ik ook een loop toepassen,want volgens hem speelt voor ontvangst de antenne impedantie geen rol want als hij eenmaal is aangesloten zorgt de actieve antenne voor de impedantie aanpassing.
en de VHF ingang moet ik nog even zien wat ik daar mee ga doen waarschijnlijk gaat daar de 137 mhz antenne op.
Ik wil eerst een goeie ontvangst antenne voor HF,vandaar de vraag over deze loop.
Ik wil onderhand eens goed kunnen ontvangen,want het schijnt zo te wezen,dat die actieve antenne zo hard versterkt dat het me echter niet onmogelijk lijkt ,dat je heel de wereld binnen haalt.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een loop voor ontvangst kun je voorzien van een goedkope draaicondensator uit een FM-tuner ofzo. Een paar honderd nano's zou volgens mij voldoende moeten wezen. In elk geval heb je voor ontvangst geen dure vacuum C nodig (alleen tijdens zenden van belang ivm hoge spanningen en doorslag).

Wel moet je voor iedere band en grote frequentiewijziging de condensator opnieuw afstemmen. Dat kan een nadeel zijn. Maar deze antenne sluit echt alles kort als je hem niet goed afstemd. Het weglaten van de condensator kan dus niet zomaar gedaan worden.

Heb het streven om geen ontvangstversterkers te gebruiken, maar eerder goede antennes te bouwen. De standaard versterking in je set moet voldoende zijn. De ontvangstkwaliteit wordt wel beinvloed door de impedantieaanpassing, zei het van minder grote invloed dan zenden. Een impedantie-transformatie kan van belang wezen als de impedantie van de antenne veel afwijkt dan de ontvanger ingang, dit om de signaaloverdracht te optimaliseren. Bij grote afwijkingen heeft dus zelfs een antennetuner effect op de ontvangstkwaliteit.

Een loop is verder erg ongevoelig voor elektrische storing rondom je QTH. Dat kan handig zijn voor mensen in druk bevolkte gebieden.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb vanacht nog navraag gedaan,de ontvangst loop is gewoon een ronde pijp aan de anderkant gaat het de actieve antenne in,volgens een amateur,is dat een WL1030,hij zei tegen mijn,dat alleen voor HET zenden een C nodig is.
En ja je kan beter een antenne werken die je met een ATU kan inregelen,ik denk niet dat het echt geschikt is voor een online rx dat je elke keer dat ding moet gaan verdraaien en aangezien dat ik hier beperking heb,lijk me een actieve antenne mischien een oplossing ,en deze loop kan veel QRN weg draaien,al heb je hem in een actieve antenne zitten,ik heb gister nog zitten luisteren,op 80 meter met een actieve loop via online radio van Johan PA3ANGhttp://onlinereceivers.net/ en dat werkt als een speer.
Eigenlijk lijk mijn het beste om het eerst uit te proberen en dan rolt er van zelf wel een oordeel uit,dat het goed of niet goed is.
En zover ik het ontwerp heb gezien,zit er al een dikke ring kern volgewikkeld aan de ingang,met een 100 nf C,en deze vormen een LC kring cq verlenging,deze werkt van 100 khz tot 30 mhz,maar kan een bandbreedte aan van 150 mhz,dus hij werkt dan ook gewoon op de andere banden,je moet het zien als een electrische verlenging (als ik het juist heb).
Cheers Gerard PA10403
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 08 jul 2008, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige QUOTE verwijderd
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Dit is het ontwerp,van Piet PA0PRG,van de actieve antenne compleet met schema
Dat ik wil gaan bouwen,wel natuurlijk ietsje anders,omdat ik namelijk nog niet precies weet wat ik met het VHF gedeelte ga doen.
Bijlagen
artikel uit CQ PA let op 1n2007 moet 1n4007 zijn
artikel uit CQ PA let op 1n2007 moet 1n4007 zijn
compleet en klaar voor gebruik
compleet en klaar voor gebruik
outdoor opbouw
outdoor opbouw
outdoor2.jpg (21.68 KiB) 26770 keer bekeken
outdoor opbouw in kastje
outdoor opbouw in kastje
indoor opbouw in kastje
indoor opbouw in kastje
front indoor
front indoor
schema outdoor
schema outdoor
schema indoor
schema indoor
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Een loopantenne is een spoel, een inductie, zoals iedere antenne een inductief component heeft. Om de antenne resonant te krijgen moet hij dus een Capaciteit er bij hebben. Als jij de loop gewoon een rondje maakt zonder begin en eind is het geen spoel meer maar gewoon een stuk geleidend metaal. Dat kan prima op een actieve antenne. Die doet het al met een stukje printplaat als antenne (zie miniwhip). Het heeft echter niets meer met een loopantenne te maken. Sluit je hem aan als open loop tussen de ingangsweerstand en aarde dan sluit je het signaal kort naar aarde. De loop zal op een bepaalde frequentie tezamen met paracitaire capaciteiten wel ergens in fase-resonantie zijn maar voor de rest eerder als verzwakker werken.

Er zit in het schema wel een spoel maar die zit niet op de ingang en het is een RFC, die voorkomen juist resonantie om oscillaties tegen te gaan.

Een loop maak je dmv de varco tot een parallel kring. Alleen de gewenste frequentie wordt opgeslingerd. Daarom wordt er ook meestal een koppellus gebruikt. Een directe capacitaitre uitkoppeling voegt weerstand toe wat de Q nadelig beïnvloedt en hem breedbandiger maakt waardoor je dus het voordeel van QRM vermindering minder benut. Zelf geloof ik dat magnetisch/electrisch veld verhaal niet zo mbt QRM. Dat is volgens mij gewoon omdat hij zo smalbandig is waardoor QRM niet bij de ontvanger komt. Een radiogolf wordt door samenwerking van een electro en magnetisch veld opgewekt. Lijkt me sterk dat het electrische veld separaat van het magnetische zijn weg zoekt. Een radio golf veroorzaakt in de antenne een electrisch veld welke van polariteit wisselt. Bij het omkeren van de polariteit ontstaat een inductiespanning. Als er ergens spanning op staat ontstaat er ook een magnetisch veld. Maar als een geleider wordt blootgesteld aan een magnetisch veld ontstaat er een electrische spanning. Zo'n afgestemde loop zal waarschijnlijk best gevoeliger zijn voor het magnetisch component van de golf maar ik geloof niet dat QRM alleen uit het electrisch veld bestaat want QRM is ook gewoon een radiogolf. Is je ingang erg breedbandig dan komt er ook lekker veel QRM binnen wat versterkt, IM producten veroorzaakt enz. Dus maak de boel erg smalbandig en selectief dan ben je de meeste QRM kwijt.

Maar wie ben ik :? bouw het en bewijs het tegendeel, dat is de hobby. Mijn hydrodyne zou ik volgens de kenners ook niet werkend krijgen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Fred
Leuk dat je even reageerd,dat zet me gewoon aan om te gaan knutselen,zoals je al zei ,dat is de hobby (radio spirit?)
Als je kijk naar de indoor gedeelte dan komt daar het gedeelte van de outdoor wel degelijk op een ingang te staan er staat dus op de uit en ingang een RFC,die de hoogohmige aanpast naar de wenselijke impedantie,deze geld namelijk ook voor ontstoring,wat jij zeg QRM (man made noise),ik heb het ontwerp die ANG voor zn RX320 toepast nog even doorgelicht met een amateur.
Hij zegt echter dat dit een loop antenne is,en die het voortreffelijk doet op de HF.
Ik had ergens een site gekregen,daar stond zo'n zelfde loop een dicht rondje,maar nu ben ik vergeten hoe deze aan de actieve doos hangt,ik kan dat ontwerp neregens meer vinden het leek echter op een elektuur ontwerp,deze antenne werkt vanaf 100 khz,tot 30 mhz.
Maar het lijk me ook dat ik de zaak al IN de actieve antenne wat selectiever kan maken,want voor de antenne zou het niet veel uitaken wat hij binnen krijgt degene die het versterkt moet dan smaller,deze actieve antenne zou volgens de maker het goed doen tussen de 100 khz en de 30 mhz,want hij heeft er eens aan zitten meten en de actieve antenne schijnt al boven de 200 mhz 6dB te dempen en op 435 mhz 2dB,ik weet niet precies,welke dB hij zou bedoelen,dBm of dBi.
Dus hij valt al ruim in de kader van de HF,dus ik denk ook dat zijn ontwerp echt wel selectief genoeg is voor de HF banden.
Bouwen ga ik hem zeker,want het lijk mijn ook als je een ontvanger heb die je redelijk smal kan zetten,zoals mijn Icom R1500,dat je toch al een hele hoop QRM kan weg vagen,want nogmaals voor de antenne maak het geen reet uit wat hij binnen krijg,de ontvanger moet ook zn selectieve werking doen dmv filters etc.
Ik zou evt ook een filter achter de ingang van de ontvanger kunnen zetten (de indoor),dat het allemaal niet zo breed gaat rotzooien enzovoorts.
Daar bedoel ik dus mee dat hij gewoon in de HF blijft,6 zou ook nog wel mogen.
Maar als ik al van de maker hoor dat op 20 mtr de amerikanen binnen komen alsof het je buurman of buurvrouw is dat zeg mijn al genoeg,dus ik denk echter wel dat dit wel waard is om er mee te experimenteren,en dan gewoon kijken wat voor prestaties dat doosje leverd.
Ik ben het 100% met je eens,als je niks probeerd dan weet je ook niks dat,maakt alleen maar de hobby stukken intresanter en spannender toch???,maw als je een zelfbouwer bent,is het altijd leuker om iets te hebben,wat je zo niet in de winkel kan kopen die aan jouw eisen voldoet,kijk en dat is een nadeel met koop dozen daar heb je eenmaal beperkingen,waar je zoms niet content mee bent dat is een feit,je moet het zo zien alles wat je zelf maakt kan je maken naar je eigen smaak of hand.
Dat blijft juist het spannende van deze hobby.
Ik ben nog steeds dik tevreden met me luisternummer,zenden is leuk,maar ontvangst en zelfbouw blijf je altijd een handicap houden.

Cheers Gerard PA10403
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 09 jul 2008, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ruimteverspillende QUOTE verwijderd.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie