Magnetic loopantenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PA0PRG
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:44

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door PA0PRG »

Laat ik ook maar eens reageren. Niet dat ik al wetend ben natuurlijk. Betreffende de "radiogolf" bestaat deze uit een magnetisch veld en een electrisch veld welke onder een hoek van 90 graden tot elkaar staan. Sommige antennes reageren op het magnetisch veld (zwarte antennestaaf in de middengolf radio) en sommige op het electrisch veld. De sterkte van beide velden hebben een relatie en als deze verstoort is wordt dit natuurlijk evenwicht automatisch hersteld. De actieve antenne reageert v.n.l. op het electrisch veld en is eigenlijk vergelijkbaar met een condensator. De lengte van de "antennestaaf" is dan ook niet zo belangrijk. Wel moet er een aanpassing plaatsvinden naar onze laagohmige coaxkabel en dat is het doel van de electronica die onder de "antennestaaf" is geplaatst. Het is dus geen versterker en versterking is eigenlijk ook niet gewenst. Wel moet het dynamisch bereik voldoende zijn om geen menging van sterke signalen te krijgen. Het voordeel van de actieve antenne is dat deze klein is en geen afstemming behoeft. Hierdoor kan deze makkelijk buiten het storingsveld geplaatst worden welke altijd om de woning bevindt. (geschakelde voedingen, spaarlampen enz.) Dit is de "men made noise". De ontvanger krijgt niet meer signaal aangeboden als van een normale dipoolantenne gebruikelijk zou zijn. Eventueel met de HF regeling het ingangsniveau in de ontvanger aanpassen. Daar de meeste ontvangers een slechte HF regeling hebben, heb ik voorzien in een extra ingangsverzwakker. De actieve antenne zal in ontvangst dan ook zeker niet onder doen voor een traditionele dipoolantenne. Wel is er minder fading wat mogelijk komt doordat de "antennestaaf" kort is t.o.v. de golflengte.
Een loopantenne kan zowel voor zenden als ontvangen worden gebruikt. Voor ontvangen heeft deze niet echt voordelen t.o.v. de actieve antenne. Immers de ontvangeringang moet van nature reeds bestand zijn tegen redelijk grote signalen en selectiviteit wordt bij de ontvanger in de middenfrequent opgebouwd. Sterke omroepsignalen net buiten de amateurband zullen bij een slechte ontvanger op een loopantenne net zo hard storen als bij een actieve antenne. Reken maar eens aan de "Q factor" van de antenne en de daarbij horende -3db bandbreedte. Het nadeel van een loopantenne is zijn formaat en redelijk ingewikkelde construktie en afstemming. Als het uitsluitend om ontvangen gaat ben ik dus voorstander voor een goede actieve antenne en niet voor een loopantenne, zeker als het om een zelfbouw project gaat en de bouwer nog niet veel bouwervaring heeft.
73's
PA0PRG
Piet
pa3fbi
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2009, 21:20

Re: koppelen c aan motor

Ongelezen bericht door pa3fbi »

Hallo gezellige knutselaars,

Voor het koppelen van de condensator aan de motor ben ik bij een modelbouw winkel geweest, daar hebben ze een cardan waar aan beide zijden een messing busje ingedrukt wordt. Deze busjes zijn verkrijgbaar van 2 tot 6mm binnenmaat.Tevens vangt het cardan een "slechte" uitlijning op, wat fijn is want dan kan het spul met plakband of ty-raps gemonteerd worden. (voor de tijd van het experiment.)
Suk6, Ad pa3fbi
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Welkom hier op het forum Ad en bedankt voor de tip!
PA2TSL
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2009, 00:13

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door PA2TSL »

pa3fbi schreef:Hallo gezellige knutselaars,

Voor het koppelen van de condensator aan de motor ben ik bij een modelbouw winkel geweest, daar hebben ze een cardan waar aan beide zijden een messing busje ingedrukt wordt. Deze busjes zijn verkrijgbaar van 2 tot 6mm binnenmaat.Tevens vangt het cardan een "slechte" uitlijning op, wat fijn is want dan kan het spul met plakband of ty-raps gemonteerd worden. (voor de tijd van het experiment.)
Suk6, Ad pa3fbi
Hallo Ad,

Zou je eens een fotootje willen maken van die koppeling?
Ik kan me er nog geen voorstelling van maken.
Ook ik ben ook bezig met een magnetische loopantenne (voor 80 en 40 m). Deze is gemaakt van 30 mm Cellflex coax kabel en een vacuum C.
De diameter van de loop is 1,6 m en is dubbel uitgevoerd, en werkt uitstekend!
Ik worstel ook met een motorafstemming, en ben benieuwd hoe je dat opgelost hebt met dat 'cardan'.

73's de Tom PA2TSL
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Magnetic loopantenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hallo Tom.
Ik heb dat Youtube filmpje gezien van je loop antenne,ik weet niet waar je radioshack is gehuisvest,ik woon op een appartementje ,met een hoogte van ongeveer 6 a 7 mtr,vanaf plat dak.
Ik wilde deze loop ook gaan bouwen voor ontvangst,want ik ben heel erg onder de indruk van de prestaties die het loopje maakt.
Heb je een site waar ik het nog kan terug lezen,met alle ontvangst prestaties bij de hand? (ook buiten Europa).
Als je dat heb hoor ik dat graag.
Ik ben super benieuwd hoe deze presteerd op mijn Icom R1500 en mijn Yaesu FRG8800.

73's Gerard PA10403.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie