onweer en antennes:

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

onweer en antennes:

Ongelezen bericht door fred101 »

Na een set verloren te hebben als gevolg van onweer heb ik nu de nodige maatregelen getroffen. Alles is nu met koperen pijp, dikke kabels, aard-litse, grondpennen geaard. Gisteren de openlijn wat netter opgehangen en vanmiddag was ik dit aan het afmaken. Hij komt nu in het huis binnen op een paneeltje zodat ik daar langere of kortere stukken kan aanmaken als experiment. De tuner staat er ongeveer onder maar ik heb er eerst nog 3 meter kippenladder hangen (omhoog langs muur en van plafond boven tuner omlaag.)

Nu was ik daar meebezig, het was buiten zonnig met wat bewolking. Niets aan de hand, ik pak de openlijn vast en krijg een opdonder alsof ik 220V vast pak. Ik denk nog, nou dat is een tik voor statische electriciteit want onweer kan het niet zijn. Ik hang de stekkers wat uit de weg een cm of twee boven mijn geaarde tuner en ga verder met het lijnfilter. Zie ik plotseling een vonk vanaf de stekker zo naar de tunerkast overspringen een seconden of 10 later gevolgd door een donderslagje. Het regende niet, de zon scheen dus het onweer was nog best een eindje weg. (nu hoost het ondertussen maar onweert niet meer)

Kun je nagaan wat er met je set gebeuren kan als je altijd je antennes er maar gewoon inlaat zoals de meeste zendamateurs volgens mij doen. Nu woon ik hier op het platteland in het open veld en mijn antenne is best fors, ik heb voor de grap wel eens een voltmeter aangesloten op de uiteinde en die gaf toen 0dB aan. Een aperiodische raamantenne met 50m draad gaf -14dB.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb ooit van iemand gehoord dat er iets was met een tryristor schakeling als beveiliging tegen dat soort ongein,dat reageerde op static
klop die gast zn theorie of heb ik het mis???
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen idee, je kunt ook een neonlampje van antenne naar aarde hangen (voor het zendrelais natuurlijk in het ontvangstdeel). Twee anti-parallel diodes kan ook. Ik heb al een overspanningsbeveiliging in de schakelaar en kippenladder maar die moet misschien wat dichter bij elkaar.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door rbeckers »

Er zijn ook speciale gasgevulde buisjes :wink: die onsteken bij een bepaalde spanning, surge arrestors, bijv. van Epcos.
Surge arrestors, bijv. EM90x van Epcos, zijn bedoeld voor signaallijnen en antenne's en verkrijgbaar in veel verschillende spanningen. Deze zijn veel beter dan een neonlampje.
Voor zover ik weet is een thyristor nogal langzaam. Thyristoren heb ik wel gezien als kortsluitmechanisme in voedingen tegen te hoge spanning.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door fred101 »

Volgens mij heb ik wat van die dingen. Glazen buisjes met nato stock nummer, en zien er uit als een mix van diode en zekering.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred, plaats een foto en/of het typenummer. Vaak is het getal de DC onsteekspanning.
Als je uitvoering een voldoend hoge onsteekspanning heeft, kun je die meteen gebruiken.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Volgens mij heb ik wat van die dingen. Glazen buisjes met nato stock nummer, en zien er uit als een mix van diode en zekering.

Fred
Dan had ik het toch juist,ik heb dat bij de PCH zender op video ook gezien,wel een mooi dat die neonlichtjes uit en aan gaan als ze zaten te seinen,ik heb op youtube een info film gezien van PCH,ook dat ze QRT gingen.
Maar maak er eens een foto van,want volgens mijn zijn het net zulke dingen als een neonbuisje
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door fred101 »

raredingen.jpg
Dat rare glazen ding heeft PM 9U 74 op de rand het logotje is een een oude gulden F ,zo'n ding wat lijkt op een S met streepje erdoor en dat streepje is tevens het tussen streepje van de H. Die heb ik een stuk of 5

Het diode geval in het midden is een suppressor volgens het datasheet 1N6282A 1,5KE 30A W9009, heb ik 2

Dat zekeringachtig ding heeft een diode teken met links een I en rechts ervan een R. En verder BH3717-66-591 deze heb ik er 10
Op dit onderdeel staat dat merkje. Het glazen ding zag ik daar ook dat is dus een surge arrestor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Vari ... _photo.jpg

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred ,
de bovenste twee en je wikki foto ken ik. De wikki foto is een Siemens varistor van 385V max 4500A. Het bovenste glazen buisje (zonder gloeidraad) is een gasgevulde surgearrester. Ik gok op 90V onsteekspanning en uit 1974. In een Siemens databoek uit 87 komt wel die uitvoerig maar niet die combinatie van tekens voor.

http://www.elektronik-kompendium.de/sit ... 602191.htm

http://de.wikipedia.org/wiki/Gasableiter
Laatst gewijzigd door rbeckers op 18 aug 2008, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door fred101 »

Die surge arrestor is dus ideaal voor beveiliging van mijn zenders begrijp ik. Dus ipv gekruiste diodes op de antenne ingang ipv het gloeilamje en dan naar aarde. Ik denk dat ze ook in de netleiding kunnen. Tussen de 230V en aarde. alleen zijn ze er voor diverse spanningen van 25 tot 600V en zie daar maar achter te komen. Ik heb er maar een stuk of 5 en het is zonde ze zo op te offeren om achter de waarde te komen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: onweer en antennes:

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

je moet deze gas arresters gebruiken in combinatie met de andere beveiligingen en liefts zover mogelijk naar de antenne toe.
Gas arresters hebben een kleine capaciteit, zijn reltief traag maar kunnen grote stromen aan.
Voor het 230V net zijn ze minder geschikt. Bij werking sluiten ze het net anders kort.

Als je een regelbare hoogspanningsvoeding hebt, en een weerstand, kun je de ontsteekspanning bepalen.
Plaats reactie