Balun zelf "bouwen"/ construeren

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo dr. OM's,
ik ben bezig een 1:4 (of is het 4:1?) balun te "bouwen" / construeren.
Nu zoek ik een geschikte behuizing.
Al surfend op de eeuwige, digitale, virtuele internetjachtvelden ben ik een paar plaatjes tegengekomen van "voorgangers" die een leuk (koop)doosje hadden gebruikt. Ik heb al wat bij een bouwmarkt staan snuffelen (of heet dat analoog surfen?) maar ik dat type doosje niet kunnen ontdekken. Zou er iemand weten hoe en waar ik een dergelijke "verpakking" zou kunnen opsporen?

Ik probeer wat fotootjes toe te voegen (hoop maar dat dat goed gaat....)
22439108-balun-1-4.jpg
22439108-balun-1-4.jpg (29.56 KiB) 17628 keer bekeken
99ce_1_36_1.JPG
99ce_1_36_1.JPG (26.82 KiB) 17630 keer bekeken
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat zijn koppel-doosjes die gebruikt worden voor buiten electra. Moet iedere bouwmarkt of installateur hebben.

Maar het kan makkelijker. Gewoon stukje grijze buis. Daaronder lijm je een afsluitdop en maak je de SO239, de bovenkant kun je ook zo dichtlijmen of van een schroefdopvoorzien.

Het belangrijkste is echter de ringkern die je gebruikt. Deze moet van het juiste materiaal en afmeting zijn in verband met het vermogen en de frequentie. Verder moet je in de gaten houden dat een 1:4 balun dus 200 ohm naar 50 omzet. Een balun is een 1:1 omzetter van symetrisch naar asymetrisch (balanced naar unbalanced) . Maar daarnaast kun je er dus impedantie transformaties mee doen (1:4, 1:6, 1:9 zijn veel voorkomende) Wat voor antenne ga je maken ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hoi,

Je kunt ook een huisje bouwen met spullen voor PVC-buizen. Zo heb ik het althans ooit gedaan. Het voordeel is dat dat spul er al op gemaakt is om geen vocht door te laten.

Afbeelding Afbeelding

73,
Ernest PA3HCM
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo Fred en Ernest,
bedankt voor de waardevolle tips en de overtuigend duidelijke foto's.

De 4:1 (1:4) balun is hier al gewikkeld (zie mijn nu toegvoegde fotootjes) en zit op een T-200 ijzerpoederkern.
Ik heb begrepen dat ferrietkernen betere eigenschappen hebben maar deze kern en het bijgeleverde wikkeldraad zat in een zogenaamde Antenna Balun Kit van Amidon Associates. Ik heb twee van deze kits gekregen van mijn vader (Dominic Sr., PA0DHN). En dus wilde ik ook persé deze kernen en wikkeldraad gebruiken. Ik heb wat tips gehad van Frits, PA0FRI, in een met hem gevoerde e-mailcorrespondentie. Ik heb het gered met 17 bifilaire wikkelingen om deze kern (dat was zijn aanbeveling). Nu de afbouw in het doosje.

Ik wil deze balun gaan gebruiken bij een Off Centre Fed Dipole. Wellicht ga ik een FD3 "nabouwen" of een nadere Windom antenne.
Ook zou ik met een Delta Loop antenne wel eens willen experimenteren. Draadantennes vind het uitproberen waard. Sowieso is voor de D-geregistreerde (ik vond gelicentieerde of machtiginghouder toch veel meer "hebben" .....) de antenne de enig weg "omhoog" oftewel verder weg.

Nogmaals bedankt voor de "replieken".
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Oeps, fotootjes vergeten .............
Hier komen ze alsnog.
P7290001.JPG
P7290003.JPG
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Een T200-2 heeft een frequentie berijk, zoek dat even na. Loopt niet zo hoog door. Frits gebruikt altijd deze ringkernen ik zie liever de 4C65.

Beste is een dipool met open lijn en tuner. Een OFC is geen windom al noemt iedereen hem zo. Een windom heeft geen coax. Een OFC werkt goed maar gebruik absoluut een mantelstroom filter.
Ze pikken ook veel qrm op. Ze zijn 300 ohm dus je moet een 1:6 balun gebruiken. (vroeger waren sets 75 ohm, toen was het 1:4)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Okay Fred,
dank voor jouw aanvullende info. Inderdaad de FD3 gebruikt 1:6 balun .......
Ik had deze 1:4 balun natuurlijk nodig voor de Delta Loop.
Misschien dat ik inderdaad ook ooit eens moet gaan experimenteren met een dipool en dan open voedingslijn (kippenladder).
Antennes ......... raken we er ooit nog over uitgesproken ???????????? NEEN !!!!! GELUKKIG NIET :clap:
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Je maakt dus een quad. Ik vraag me nog steeds af wat dat precies is. Een cubic quad is een richtantenne die uit twee elementen bestaat . Een soort gevouwen dipool met daarachter een reflecor. Als je alleen het stralende element maakt is het eigenlijk een gevouwen dipool of aperiodisch raam. De voetpuntweerstand is 240 ohm op een halve tot hele golflengte boven de aarde. Je kunt hem het best horizontaal polariseren (onderaan dus) ivm storing en aardinvloeden.

Nadeel van een quad is dat deze gevoed wordt in het spanningsmaximum. Meestal met open lijn. Jij gaat met een balun aan de gang . Er ontstaan dus erg hoge spanningen. Ik weet niet of de isolatie van je balun dat trekt. Nu ben je N amateur dus zal dat wel loslopen bij 25W maar kijk er mee uit.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo Fred,
dat van die quad komt voor mij "uit de blauwe (?) lucht vallen".
Ik heb het gehad over van alles en nog wat maar geen quad .........
Wel weer interessant om ook daarover weer wat te lezen.
Ik kan (of liever wil) hier in / op mijn QTH geen grote constructies "kwijt".
Ik heb een overbuurman al de schrik op het lijf gejaagd en bij hem enige wrevel opgeroepen met mijn op slechts 5m. "hoogte" krom weggehangen G5RV-tje. Hij vindt het "geen gezicht".
Ik heb hem nog maar niet verteld wat hier verder de plannen zijn ........
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Sorry, fout gelezen, je maakt een delta loop. DomDom. :lipssealed:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo,
ik ben in de bouwmarkt inderdaad geslaagd voor de spullen die door Ernest, PA3HCM, zijn "aangedragen".

Nu nog wat roestvast staal (boutjes, moertjes, plaatjes, ophang oogje) bemachtigen. Een paar soldeerlippies.
Dan de soldeer klodders d'r tegenaan; hier en NIET daar wat lijm en kit en klaar is Kees, ehhhhh Dominic .......

Ik zal dan ook wat plaatjes sturen en daarna kan dit draadje in de historische "opslag".
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo Allemaal !
nou mijn eerste eigenbouw balun is nu af. :D
Ik ben gedeeltelijk tevreden over het tastbare resultaat. :|
Nog geen praktijk beproevingen mee gedaan omdat er nog geen deltaloop antennen voorhanden is.
De door Ernest aangedragen "verpakking" bevalt mij opperbest.
Een volgend exemplaar zal ik op dezelfde manier "onderbrengen". :)

Wel wat ervaringen rijker.

Het wikkelen van de balun op kern bleek (mij) niet zo moeilijk. Wel een precies werkje waarbij de vingertoppen aardig wat druk moeten leveren. :(
Ik heb op een gegeven moment een oude houten wasknijper gesloopt en heb dat houtje als drukmiddel gebruikt. Dat scheelde aanzienlijk in de pijnkromme. :wink:
Een volgende keer zal ik zeker langere uiteinden laten bij de beginwikkelingen. Nu was ik wat zuunig geweest omdat ik flauw idee had hoeveel van mijn beperkte wikkeldraad er in zo'n 17 windingen zou gaan "zitten".

Het solderen in een krappe ruimte is ook een vak appart. :sneaky2:

PVC en siliconenkit blijken niet zo'n beste partners te zijn. (Of ik heb de de kitten delen onvoldoende gezuiverd???).
Wie weet dat ik de volgende keer een ander dichtmiddel zal gebruiken.

Ik heb zoveel mogelijk RVS-materiaal gebruikt. Lijkt me uit oogpunt van duurzaamheid niet onverstandig. Of dat electrisch geen nadelige consequenties oplevert is mij onbekend.

Hierbij mijn fotoserie; bij het uploaden niet geheel in bouwvolgorde terecht gekomen maar de oplettende kijker ........... (met direct de vraag aan de moderator of ik daarbij niet teveel dataruimte in beslag neem op de server?)

Opbouwende kritiek ??? : GRAAG !!!!
P8050002.JPG
P8050005.JPG
P8060011.JPG
Bijlagen
P8100005.JPG
P8100003.JPG
P8060013.JPG
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou, het ziet er netjes uit Dominic! Ik heb geen verstand van Baluns, dus mocht dat straks ook op mijn pad komen in de volgende woning, zal ik veel hebben aan dit topic verwacht ik.

Mooie duidelijke foto's trouwens.
met direct de vraag aan de moderator of ik daarbij niet teveel dataruimte in beslag neem op de server?
Nee hoor, ga rustig je gang. Als het teveel wordt, krijg je daar wel een melding van.
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hoi Tjalling,
tnx voor antwoord / reactie / complimentje en "geruststelling" m.b.t. datagebruik.
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Erg netjes gemaakt. Ben je voorzichtig geweest met wikkelen. Je schuurt zo de isolatie door op de rand van de kern.
Ik ben vanmiddag ook met zo'n kreng bezig geweest, is toch iedere keer weer meer werk dan je dacht. Ik moest 2 4C65's met binnenader van RG58 wikkelen om een trafo te maken met drie draden. Wat een gefrut is dat toch, je hebt eigenlijk 6 handen nodig. Is voor mijn QRO tunertje. De varco is alleen al 62 cm. Het is een S-match geworden omdat een LCC met deze varco helaas onmogelijk bleek.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie