Balun zelf "bouwen"/ construeren

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo Fred,
Bedankt voor de raectie en het complimentje.
Ja, ik heb erg voorzichtig (zo ben ik grootgebracht :wink: ) gewikkeld dus ik denk dat ik de isolatie niet heb beschadigd.
Ben van plan om t.z.t. nog een tweede balun te gaan maken. Zelfde concept maar dan ofwel 1:1 of 1:6.
Leuk dat jij ook aan het frutten bent geweest. Plaats je straks ook nog wat plaatjes van het bouwwerk ??
Zou mooi wezen, geeft toch altijd wat meer sjeu en spoort vaak ook nog beter aan tot navolging. :)
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Wees gerust die komen op mijn website hier op het forum te staan. De tuner is af en hij werkt. Gaat goed op 160, 80 , 40 en 20m.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo,

Die vierkante doosjes waar de baluns in zitten lijken op Belgische koppeldozen.
In Nederland heb je die ook wel maar dan kunnen er 8 wartels voor kabelinvoer in worden geschroefd en zijn slechts spatwaterdicht.
Als je in de grensstreek woont zou je eens in een Belgische bouwmarkt moeten kijken, daar tref je ze vast wel aan.
Maar het Ernest alternatief is zelfs nog beter want daar zit tenmiste een rubber ring in de deksel.
Heb je ook gedacht om het oppervlak waar je de kit wilt plaatsen licht op te ruwen met schuurpapier of zo? :idea:
Wat ik op de foto's niet kan ontdekken is een klein ventilatiegaatje aan de onderzijde om de condens af te voeren. :smart:
Had je daar aan gedacht?

Grtz, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hoi Stan, bedankt voor de aanvullende reactie met goede tips.
Ik houd het voorlopig even op de mooie ronde "oplossingen".
Ik heb wel opgeruwd daar waar ik de PVC-lijm moest gebruiken.
Echter niet of zeker onvoldoende bij de raakvlakken van de siliconenkit.
Leer voor de volgende keer.
Ik heb inderdaad nog geen anti-condensgaatje "geprikt". Zeer wijze aanbeveling.
Ga ik nog doen, dus!
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PD4U »

Niet over baluns, maar over de deltaloop die er eventueel aan komt te hangen. De gain neemt toe van een deltaloop, en de impedantie gaat naar 50 Ohm als je géén gelijkzijdige driehoek maakt, maar ongeveer een rechte hoek ( 90 graden) in de top maakt. De basis wordt dan langer dan de zijden. Ik werk met zo'n vertikale deltaloop voor 20m en een 1:1 balun.

En voor een (delta)loop heb je meer draad nodig dan je denkt. Mijn loop voor 20m is 22.10 en dipt op 14,23 Mhz. Terwijl je zou denken dat je met (300/14.23=) 21.10m genoeg zal hebben. Dat is dus niet zo.

Plaats de deltaloop ook niet te hoog. Dan gaat de lage opstralingshoek meer omhoog en krijg je een lob vrijwel recht omhoog erbij. Mij deltaloop hangt op 3.5 m met de basis boven het dak van de flat en doet het naar tevredenheid met... ehm.. 25W.. toch?

Suc6 Dominic!

Marc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Plaats eens een fototje. Is hij helemaal 1:1 geworden ?. Dat zal best een klus zijn geweest. Mooi dat het gelukt is. En natuurlijk zit je alleen met 25W :wink: Overigens 25W op je powermeter is nog geen 25W uit de antenne (zeker niet met veel RG58 coax ) en in ssb haal je die 25W alleen in sommige pieken dus stel je maakt 50W dan nog zul je meestal met praten niet over de 25W heengaan. Helaas mogen we maar PEP en niet gemiddeld alleen zie dat maar eens te bewijzen. 25W uit een yagi op mij gericht klinkt stukken harder als uit een in de stad te laag opgestelde verkorte vertikal.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo Marc,
bedankt voor waardevolle informatie over de Delta Loop antenne.
Ik had al wat gegevens hierover verzameld en voeg jouw opmerkingen daarbij.
T.z.t. zal ik e.e.a. zeker overwegen en gebruiken.
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PD4U »

Ha Fred en Dominic,

Nee de antenne is niet helemaal 1:1... in mijn situatie. Maar zie mijn ervaringen met de 1/4GP voor 40m: elke situatie heeft zijn invloeden op een antenne die theoretisch 1:1.16 zou moeten (kunnen) zijn (volgens NEC) (en 56 Ohm). Plaatjes op mijn site. Hoewel de deltaloop daar niet erg goed te zien is. zie: http://www.pd4u.nl/stationinfo.php.

De niet gelijkzijdige deltaloop heb ik gemaakt o.b.v. een artikel van de onlangs overleden antenne-gigant L.B. Cebik (W4RNL). Jammer genoeg is het artikel nu niet meer openbaar beschikbaar. Daarom de NEC output met stralingsdiagram om het verhaal te onderbouwen. De antenne is op 0,25 lambda gevoed op één van de zijden om vertikale polarisatie te verkrijgen en een voedingspunt van om en nabij 50 Ohm te verkrijgen.

Calculatie:
Afbeelding

Stralingspatroon:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door PD4U op 13 jun 2009, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:En natuurlijk zit je alleen met 25W :wink:
Jaha... inderdaad: Ik ben alleenstaand en gebruik ook wel eens 25W ;-)

Ik werk over het algemeen met 50W, maar vrijwel geen spraak maar SSTV. Wat in de praktijk een vrijwel continu vermogen oplevert. Naar Verweggistan wil ik de kraan nog wel eens open draaien naar 75W. Waarom dat begrijp ik zelf ook niet, want die laatse 25W maakt natuurlijk ook niet veel meer uit. Dus meer voor het gevoel, denk ik. En in de praktijk blijkt dat ik met 25W over het algemeen niet, of bijna niet gehoord word in b.v Amerika. Met 75W heb ik inmiddels de meeste uithoeken van de wereld wel bereikt.

De coax die ik gebruik voor de deltaloop is RG213 van 14m lengte (1 lambda voor 20m) dus erg veel verlies zal er niet zijn.
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Wellicht een domme vraag maar ik wil het toch weten .
Hoe weet ik nu hoeveel ohm mijn draad is ? Gewoon aan een weerstandsmeter hangen? Is een langdraad altijd 300 ohm ? Of neemt de weerstand met de lengte toe ?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat kun je meten met een antenne analyser of impedantiemeter. Het is afhankelijk van de hoogte, dikte draad, lengte, frequentie, aardweerstand, transmissielijn enz. Kortom daar is geen pasklaar antwoord voor en letterlijk het meest complexe stuk antenne theorie. Een antenne heeft een impedantie. Dat is een samenstel van de reactantie's van de inductieve en capacitieve delen en een stuk ohmse weerstand. Als hij 50 ohm en resonant is (fase verschil nul graden) dan is hij 50 ohm puur ohms. Buiten resonantie zit er echter altijd een stuk imaginaire weerstand bij. Een negatief deel als dat een capacitieve resonantie is en positief als dat inductief is. Dat noem je de complexe resonantie en wordt als R+jX geschreven. Dat Jx deel moet dus nul worden en het R stuk 50 ohm. Het kan namelijk best 30+J0 zijn. Dat is 30 ohm resonant.
Kort gezegt: bij het einde van de antenne kan geen stroom meer lopen, de stroom is dus minimaal, de spanning is daar dus maximaal. Dat punt is dus hoogohmig. Ga je een kwartgolf terug dan is daar de spanning minimaal maar de stroom maximaal: laagohmig dus. Teken maar een een sinus en dan stroom en spanning. Een hele sinus dus van 0 naar o en weer bij 0 is een golflengte. Van het startpunt omhoog naar de top is een kwart, dan weer een kwart omlaag naar nul en zo ook in de negatieve alternatie. Als je dit echt allemaal wil weten zul je een boek als rothammel of het ARRL antenne boek moeten doorwerken. Daarna heb je een redelijke basis. Beide boeken zijn formaat telefoonboek dus je bent wel even zoet.
Er zijn maar weinig amateurs die echt verstand van antennes hebben (ik ken er twee), een redelijk aantal (zoals ik, denk ik) weet redelijk hoe zo'n ding werkt, een erg groot deel weet waar de klok hangt en dat er ergens een klepel moet zijn. Er zijn erg veel verhalen die de ronde doen die vaak niet helemaal juist zijn en dan steeds verder uit hun verband gerukt een eigen leven gaan leiden. Een ervan is bv dat de uitgang van een zender 50 ohm is.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik heb Rothammel wel doorgebladerd. Het is een goed maar wat gedateerd werk. Tenminste mijn versie is wat gedateerd :wink:
Maar je hebt gelijk, antennes zijn complex. :lol:
Van een meetzender is de uitgang wel 50 ohm. Van een "gewone" zender kan 50 ohm uitgangsimpedantie te inefficient zijn. Maar daarvoor zijn diverse oplossingen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Gedateerd is in mijn beleving meestal een goed teken :twisted:

Is een meetzender wel echt 50 ohm uit ? Een gewone zender nooit. Meestal 10-12 ohm (halfgeleiders) Hij is gemaakt om aan 50 ohm zijn veilige maximum vermogen te leveren. Een buizenset is denk ik na zijn pi filter wel 50 ohm. Een moderne set na een interne tuner ook.
Veel van mijn meetzenders zijn 75 ohm :wink:
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

je HP3200B is 50 ohm. Maar dat is dan ook een redelijk moderne meetzender. TV gebruikt 75 ohm , bijv de Philips PM 5507 PAL zender.
Bij oude apparatuur komen veel afwijkende waardes voor. Maar daar is met wat weerstanden wel wat aa nte doen.
Doel van 50 ohm bij een meetzender is niet de maximale energieoverdracht maar het vermijden van reflecties.
Ideale testomgeving is bijv. de HP3200B, een 50 ohm coaxkabel, een 50 ohm filter als testobject, weer een coax kabel en dan een 50 ohm ingang van een scoop of SA.
Wat betreft de zenders heb je gelijk. De genoemde tuners en filters zijn hier trouwens ook voor ontworpen.

René
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Nou ik ga ook een balun in elkaar knutselen .
Via deze link want die heeft een 1:9 balun voor een draad antenne van minimaal 6 tot 100 meter , en 6 meter kan ik dus net kwijt :)
Alleen nu laat die duitser 2 fotos zien .
1 met een rode ringkern en een met een grijzige ringkern .
Welke moet ik nu gebruiken ???
En welke draad ? Mag dat wikkeldraad zijn , zo ja welke diameter ?
Ik heb 2 grijze ringkernen liggen en wikkeldraad heb ik 100-den kilos in alle soorten en maten dus daar zit ik niet om verlegen .
Tis maar dat ik geen rode rongkernen hoef te kopen he ? :lol:
Dus de vraag is eigenlijk wat het verschil is tussen die rode en de grijze .
Heb ook al groene blauwe , grijs rode en weet ik veel wat gezien .
Ze maken het een mens ook niet makkelijk .

Update

Ben er middels een programma achter dat ik een rode moet hebben dat is de enige die loopt van 1-30Mhz.
De grijze gaat van 0.05 tot 0,5 Mhz dus daar heb ik denk ik niet zoveel aan .
Voor de rest begrijp ik niets van dat prog , maar dat ligt meer aan mij dan aan dat programmatje (Mini RC-Calculator)
Nou op zoek naar een rode dan he ? Moeten ze weer weten wat de diameter moet zijn zeker? Of gaat het om de dikte van het materiaal zelf?

Nu heb ik met dat programma een berekening gemaakt en zit ik op 50 ohm ?
Is dat nu een aanpassing op die frequentie aan mijn draad of is dat iets anders ?
Hier een screenshot :
mini rc calculator.jpg
Plaats reactie