HB9CV antenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

HB9CV antenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb een leuk ontwerp gevonden van een HB9CV voor 70 cm ,het is een halve golf antenne,de achter en voor verhoudingen zijn best goed,12 dB en achter 5dB tot 7dB voor
deze is het url
http://home.versatel.nl/laar60/51.htm
Zoals ik op de site lees schijnt deze heel goed te werken
Omdat hij zo klein is kan ik hem netjes verticaal of horizontaal naar naar het noorden zetten,vast gezet aan het kastje van mijn actieve antenne die ook nog van de winter gebouwd moet worden,als ik er 2 zou maken,en deze gezamelijk stacken,horizontaal of verticaal.
Zou dan de achter en voor verhouding dan iets beter worden?
Want als ik zo naar het matriaal kijk,hoef ik het voor de kosten eigenlijk niet te laten,want,de actieve antenne heeft al een bandbreedte 100 khz tot 150 mhz,dus HF/6 en 2 mtr heb ik dan wel voor de ontvangst,hij kan overigs ook voor het zenden,gebruikt worden voor 2 mtr 5/8 golf en voor 6 mtr 1/4 golf,dan word me 5/8 antenne voor 2 gebruikt.
Maar ik wil natuurlijk ook 70 in de mast,waar je ook op kunt zenden.
Ik wil dus proberen om een compact mogelijke antenne park te maken,als het in de ruimte vaart gaat,waarom dan ook niet bij klein behuisde toch?.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb er eentje. Is een mooi ontwerp en een van de weinige dubbelbanders die echt voor 2 en 70 is. De meeste zijn ook wel 70 cm maar dan 445MHz centre. Hierbij kun je dat zelf bepalen. Hij gaat bij mij binnenkort in de mast ipv de popvic.
Compact is mooi maar houdt de antennes wel ver genoeg van elkaar af, als je er ooit mee wil gaan zenden tenminste. Anders beinvloeden ze elkaar teveel.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik denk als ik aan t luisteren ben op HF ,dan zal ik niet zoveel last hebben,want ,de maker van dat actief antennetje,had getest met z'n zoon,die even paar honderd watt stookte op 11 mtr,en hij luisterde met zn yaesu FRG 7 gewoon 20 mtr zonder gedoe,en de 11 mtr lig toch echter veel dichterbij,dan snap je natuurlijk ook het doel van bijv amateur sateliet verkeer,of duoband transponders,dat kan elkaar niet storen,of waarschijnlijk heel minimaal.
En bovendien de afstand tussen 70 cm en HF is nogal groot.
Hij heeft hem ook al gebruikt die 5/8 voor 2 en 1/4 voor 6 voor het zenden,daarvoor heeft ie wel een schakelaar gemaakt.
Dat schakelaartje dient om dus dat zelfde antennetje te gebruiken voor het zenden op 2 en 6,en voor VHF 1 en 2 zit ook een schakelaar dat zal wel zijn om hem te kunnen koppelen aan de 6mtr of 2 mtr transceiver.
Piet was overigs wel blij met de reactie,we hebben nog even naar elkaar gemaild en heb hem meteen deze site door gegeven
Ik zou zeggen kom erbij,die man is ook een zelfbouwer,die moeten we juist hebben.
Ik heb ook maar meteen even nagevraagd,hoe het werkte,ik heb me zelf wel aangeraden als ik die actieve doos er tussen zet dat ik de DSP ga terug zetten,dan dempt ie net genoeg om niet over zn nek te gaan,dus die DSP dient dan ook eigenlijk als een soort verzwakker ken ,hem dan nog -24 dB harder dempen,(makkelijk bij keiharde signaal).
Cheers Gerard PA10403
PS je heb alleen nog 1 vraag niet beantwoord (denk ik).
Geef dat iets meer gain als je hem dus gaat stacken?,veel of weinig?.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Voor stacken moet je bij tjalling zijn. Die heeft op dat gebied meer ervaring.
Stacken heeft echter alleen zin als je de impedanties van de antennes er op aanpast. Ze moeten dan meen ik 75 ohm worden zodat de gezamelijke impedantie 50 ohm wordt. Daarnaast moet je een rotor gebruiken want meer gain betekend een smallere hoek. Zie het als een zaklamp. Een 3W lampje geeft weinig licht maar als je er een zaklamp met spiegel omheen bouwt dan heb je aan een kant ineens een spuit licht maar aan de andere kant niets meer. Als je dat ding dan focusseert wordt de lichtplek nog kleiner en feller maar de rest nog donkerder. Het blijft echter 3W alleen geeft het op die plaats net zo veel licht als anders een 100W rondom schijnende lamp zou doen.
Ik zit voornamelijk op HF en daar valt niet veel te stacken (lijkt me wel gaaf twee full-size 160m dipolen gestacked) :P

Met dichtbij bedoel ik dat de antennes elkaar qua impedantie en stralingspatroon beinvloeden. Niet dat je dan niet kan luisteren. Een 11m antenne zal ook weinig last hebben van een actieve antenne.
Zo heb ik overigens een actieve antenne om zeep geholpen (paar honderd watt er vlak bij stoken)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

whehehe dom!!!,maar ik hoef nog niet te zenden maar die optie,zit er wel in,maar dan heb ik het niet over een paar honderd watt maar gewoon laagvermogen,dus die optie hoef ik dan niet te gebruiken tenzij ik wil vergelijken met ontvangen.
Als ik een 5/8 yagi voor 2 meter gebruik in de actieve antenne gedraagd hij zich dan nog als een yagi of pik hij dan signaal op van alle sprieten?,dat vind ik namelijk wel intresant,om richtings gevoeligheid te krijgen.
Dus toch eens denken om hier ook eens mee te spelen,probeer het eerst met een 5/8 2 mtr antenne spelen,HB9CV of zo.
Hij moet dan voor 6 ook goed werken,voor ontvangst.

Cheers PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wat bedoel je met een 5/8 yagi? Ik ken wel 5/8 Lambda rondtralers, maar ik meende dat Yagi's voornamelijk met dipolen gevoed werden van iets kleiner dan 1/2 Lambda.

Mijn mening over voorversterkers; Dit is alleen noodzakelijk om:
  • De kabelverliezen te compenseren
    Wat vooral opgaat voor hoge frequenties (ATV bijvoorbeeld). De versterker dient dan bij de antenne gemonteerd te worden.
  • Om ongevoeligheid van een ontvanger te compenseren
    sommige ontvangers zijn niet ontworpen om zwakke signalen te ontvangen. Aan de gevoeligheid is dan ook niet veel aandacht besteed. Denk bijvoorbeeld aan een TV, of een satellietontvanger, waar je zwakke ATV signalen mee wilt ontvangen.
Als een goede ontvanger hebt, of weinig kabelverliezen, zal een ontvangstversterker alleen de ruis maar optillen. En al helemaal als de ontvangstversterker is opgebouwd uit ruisende transistoren, of FET's.
________

Het stacken van antennes kan twee redenenen hebben:
  • Je wilt meer versterking zonder een enorme doorhangende boom te krijgen (3dB is een bijna twee keer zo lange boom!)
  • Je wilt een kleinere horizontale, of vertikale (moonbounce/eme) openingshoek
Bij het stacken van antennes moet je goed nadenken, of je ze naast elkaar zet, of boven elkaar. Er zijn ook mensen die voor beide kiezen.
Ergens moet je 3dB vandaan komen (bij gebruik van gelijke antennes), dus moet de openingshoek kleiner worden van naar keuze horizontale vlak, of het vertikale vlak: naast elkaar kent een kleinere vertikale (elevatie) openingshoek, boven elkaar een kleinere horizontale (draaivlak) openingshoek.

Moonbouncers zijn vaak bezig met het stacken van antennes. Zij maken weloverwogen keuzes. Als je bijvoorbeeld weinig kritische invloed wilt hebben van de elevatiehoek, dan zul je ze vertikaal moeten stacken. In het draaivlak worden ze dan erg smal, maar elevatie komt nog niet zo kritisch.

Het kan wezen dat ik niet echt de juiste termen heb gebruikt, maar het gaat maar om de beeldvorming. Correcties zijn welkom van iedereen.

______
Een HB9CV antenne zou ik overigens niet stacken. Bouw dan een yagi uit 1 stuk met veel meer gain.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ja sorry dat ik zo laat reageer,ik moest even dit verhaal even op me gemak lezen en even denken wat ik hier op moet zeggen
Ik maak het hierbij kort,ik doe gewoon zoals jij in het onderste gedeelte heb gezet,gewoon in 1 stuk,en veel gain,maar mischien lijk me ook wel leuk om gewoon met verschillende antennes te proberen
als je niks probeer dan weet je niks he
Cheers PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Daar heb je gelijk in. Gewoon lekker spelen met die dingen. Twee 13,2dB Yagi's stacken doet toch mooi 16dB! Als je daar 10 Watt in stopt, komt er 400W ERP afgestraalt vermogen uit :sneaky2: Ik neem zelf genoegen met 3dB minder, wat toch een complete yagi aan ruimte is!

Voor ATV kun je nog veel meer gain halen vanwege de kortere booms. >20dB op 13cm is geen uitzondering. Maar dat haal je al met gemak met één antenne. We praten dan al boven de kiloWatt(s) ERP... :gift:
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: HB9CV antenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Maar je bedoeld met veel vermogen uitstraling dat snap ik even niet,als ik 25 watt zou insturen,hoe kan je dan ineens veel vermogen uit sturen???,of ik snap even de overeenkomst of verschil niet zo goed van ERP en PEP,leg me dat toch maar eens uit.
Zover ik jouw verhaal lees heb jij het als het over ERP gaat over de rendement,toch?
Ik heb vanacht overigs ook nog even zitten rekenen aan de helical,voor 70 cm,als je daar 10 windingen maak op kwart golf helical,dan komt er ook iets van 20 dB uit :gift:
Ondertussen had ik een 5/8 spriet voor 2 meter aan een parabool geplakt,even gekeken naar de effecten,en hij is super richting gevoelig ,binnen huis heb ik gewoon zitten luisteren,naar piraten die via militairen sateliet,zaten te buurten,zo ik aan de taal hoorde waren het Brazilianen,want ze hadden in t Brasilero Portugees (is anders dan gewone portugees) over São paulo,deze zit trouwens in NFM op 255.550 mhz
En zelfs op de reguliere FM hoorde ik met S8 duitse radio stations binnenkomen wat ik normaal niet hoor met een vertical.
We zijn amateurs,en we experimenteren,overal,in dat geval als het buiten de band is dan met ontvangst,in mijn geval aleen met ontvangst.
Maar betreffende de helical die ga ik toch eens een vervaardigen,en voor een parabooltje plaatsen,weet jij zo wat het effect is als ik er 1 voor 70 cm zou maken en binnen in 13 cm?.
dus zeg maar 2 wokkels in een element,ik denk wel dat er van beide wel iets van tegen capaciteit komt of heb ik dat mis???.
Ik denk als ik het zo bekijk zou dat nog een helical het stukken beter doen dan een yagi
Ik vindt wel als je zoiets wil meenemen een yagi of een helical,dat het makkelijk op te bouwen moet zijn en makkelijk af te breken,in het geval van de helical heb ik al een constructie bedacht om iets te maken dat ik m aan de parabool plak,met een klein verloopje dat ik het gemakkelijk los kan maken,en in me rugtas kan stoppen,dit idee zou ik ook met een yagi kunnen doen,maar dan is het eigenlijk geen yagi meer maar een log periodic antenna,tenzij je de parabool achter de yagi steek,dan blijf het wel een yagi,dan is het parabool,dipool en dan de directoren,ga je hem naar binnen doen,met de directoren naar de parabool,dan praat ik toch over een LPA.

We gaan gewoon van de winter eens een paar antennes maken,en lekker door brainstormen,ik vind zowieso antennes een leuk onderwerp,want je kan antennes maken,naar eigen hand die je zo niet kan kopen,en het is ook leerzaam ook vind ik.

Cheers Gerard
ps ik ben niet die man met dat slechte gebit op die foto hahahahaha
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie