FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door PA8C »

Low-Cost Outbacker / ATX-1080 Clone-Antenne:
FALCON Outback-1899
80m-70cm / 120 W / 175 cm


Testbericht:
De eerste Tests die gemaakt zijn met de Outback-1899, gemonteerd op een Magneetvoet op het Midden van het autodak , zonder extra Massaverbinding.

Op 80 m is de Bandbreedte van de Antenne zeer smal, slechts ca 20-30 kHz, door het verlengen of verkorten van het topdeel zie ik daarbij geen problemen ontstaan.

Het zal u duidelijk zijn dat bij gebruik van een magneetvoet er duidelijk onvoldoende tegencapaciteit zal zijn. Hierdoor word de werkingsgraad op 80m duidelijk beïnvloed.

De Lengte van het topdeel was 55,8cm: 3,625 MHz /SWR 1,5;
3,637 MHz/ SWR 2,0 en 3,648 MHz/ SWR 3,0

De eerste test die uitgevoerd werd waarbij de Antenne is opgesteld middels 2 HF-Adapters en een veer op een 3/8" voet die op de dakdrager zijn gemonteerd.
Deze 3/8" voet is via een 21 mm2 massakabel via het achterraampje direct met de carrosserie verbonden.
Dat is zeker niet optimaal, maar voor dit experiment goed genoeg.

De Adapter-/veer constructie verlengt de Antenne met 17,5cm.
Met 100W in SSB was het geen probleem om de oostkust van de USA en Namibië te bereiken.

De Kabel invoer geschiedt door het achterraam, waarbij de RG-58 en de Massakabel loodrecht tussen het deurrubber word doorgevoerd omdat je anders last krijgt met regenwater wat tussen het deurrubber naar binnen lekt.
Ik heb dat met 50 mm breed Isolatieband gefixeerd.
Om de massakabel aan te sluiten op de carrosserie van de auto kan je één van de scharnierbouten van het portier benutten.
De RG58 antennekabel kan je dan zonder problemen aansluiten op de zend-ontvanger.

Testmetingen:
De meetafstanden, welke verder op in de beschrijving worden genoemd, betreffen alleen de lengte van het uitschuifbare bovenste deel van de antenne die makkelijk verstelbaar is door het inbus schroefje iets los te draaien.

80m:
55,8cm = 3,758 MHz; 57,4cm = 3,739 MHz; 67,4cm = 3,634 MHz bij een SWR van 1 : 1,7
Bij verlenging met 10 cm verschuift de resonantiefrequentie 200 kHz naar beneden. Indien met nog eens 2 cm verlengd zal de resonantiefrequentie 120 kHz worden verlaagd.

40m:
67,4cm = 7,143 MHz; 72,4cm = 7,045 MHz bij een SWR van 1 : 2,0
Bij verlenging met 10 cm verschuift de resonantiefrequentie 200 kHz naar beneden.

20m:
56,5cm = 14,100 MHz; 55,5cm = 14,150 MHz; 54,5cm = 14,200 MHz bij een SWR van 1 : 1,3
Bij verlenging met 2 cm verschuift de resonantiefrequentie 100 kHz naar beneden.

15m:
59,5cm = 21,600 MHz; 64,5cm = 21,300 MHz bij een SWR van 1 : 1,1
Bij verlenging met 5 cm verschuift de resonantiefrequentie 250 kHz naar beneden.

Gebruikte apparatuur:
Kenwood TS50 met 100W uitgangsvermogen, 4 meter RG58 antennekabel, SWR/Power-meter Daiwa CN801.

Modificatie:
Gezien het feit dat het onderste vaste deel van de straler gemaakt is van 6mm dunwandige buis met een binnendiameter van 5mm word u aangeraden om hierin een busje massief messing van 5mm bij 25mm lang hierin te persen.

Dit zal voorkomen dat bij stevig aandraaien van het inbus schroefje het materiaal vervormd kan worden.

Doordat het busje 25mm lang wordt gemaakt voorkom je tevens dat het dunne materiaal zal knikken.

De metingen zijn uitgevoerd met de SWR-Analyzer MFJ-259

De metingen zijn hoofdzakelijk uitgevoerd in het midden van de betreffende band in SSB mode.

Tekstbrowser gebruikers kunnen hier klikken voor de meetgegevens: Link
Bijlagen
Outback 1899 antenne.doc
Klik hier om een Word document te downloaden met daarin alle informatie
(122 KiB) 763 keer gedownload
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb deze info maar eens uitgeprint want de falcon gaat weer mee naar de boot. De vorige keer deed hij het waardeloos maar waarschijnlijk was de FT897 al niet goed meer. Ik heb geen analyser en werd gestoord van het steeds naar buiten klimmen dus nu gaat mijn lowkost analyser mee: de griddipper :-)
Modificatie die ik, als hij werkt, ga uitvoeren. Het antenne deel vervangen door een telescoopspriet, dat stelt makkelijker af.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo OM's,
Nieuw op dit forum en lees al belangstellend mee.
Ben zeer geïnteresseerd in ervaringsgegevens en experimenten met dit soort antennes.
Overweeg aanschaf. Dus blijf ik dit topic volgen.
Sowieso : met het voor N-geregistreerden (ik vond gelicentieerden of machtiginghouders toch wat "mooier" klinken) toegestane, beperkte vermogen is de (optimale aandacht voor de) antenne zeker de enige weg tot "winst".
73, Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693.
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door fred101 »

De eerste bevindingen, we blijken hier internet te hebben :-), Ik heb de griddipper mee genomen dat maakt het afregelen een stuk makkelijker. Nadeel is dat je voor iedere band en ook binnen de band steeds naar buiten moet om het ding weer 1:1 te zetten. Mijn meetgegevens zijn weer geheel anders dan die uit het eerste topic.
op 20m zit hij tussen 75 en 60cm. 14.200 is 70cm, 40m zit rond de 77cm, 80m loopt van 48(3800) tot 68cm(3500)
10m lukte me niet om een dip te vinden, 5cm is daar al 3MHz. 80cm was 27MHZ, 75cm was 30MHz. Hij moet er dus wel zitten.

Helaas zijn de prestaties net zo beroerd als de vorige keer. Het lukt wel er verbindingen mee te maken en het is een plus dat het een makkelijk te plaatsen ding is. Ik heb een alu kastje gemaakt als voet met aardaanaluiting. Di zit aan de zeereling(4x9M staaldraad en buis) 1M boven het water en er hangt een paar meter coaxafscherming in het water. Maar de rapporten houden niet over. Met moeite lithauwen gewerkt.

Ik heb ook een slappe arnold voor 20M gemaakt. Opgehangen als inverted V. Dat werkt beter omdat hij minder QRM oppikt maar straalt ook niet echt super af. Toch nog polen en rusland gewerkt. Hij doet het met mijn portable L tunertje op 20 en 40m. Ik moet nog wat met de lengte spelen om hem 1:1 te krijgen zonder tuner.
Het bleek echter niet slim om in CW op 40M te werken met dat tunertje. Mijn tuner thuis wordt nooit warm. Mijn antenne is daar lang en dik genoeg en de verliezen erg klein. Hier ga je de tuner echter zwaar misbruiken om een te korte dipool op 40M te tunen. Dat resulteert uit rook uit de tuner. Zo'n gele T50 is daar zwaar ongeschikt voor. Dat moet echt met een dikke luchtspoel of 4C65 denk ik. Er was geen vonkoverslag uit het varcotje.

Nos met de popovic en condor gaat uit de kunst
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door fred101 »

Heb nu nog drie 5 meter lange radialen aan de antenne gemaakt en een paar extra aarde draden naar de zeerelingen, water en alu lijst aan de zijkant. Nu werkt hij op 20m best aardig. Zuid frankrijk, Madera, lithouwen, N-italie en ierland gewerkt. Rapporten 5-5 tot 5-8 Alleen de fransman vond het een sterk signaal. De rest ging toch moeizaam. Er is hier S7-9 storing in de haven. Waarschijnlijk al die schakelende acculaders en 220V inverters.
Andere banden niet meer geprobeerd. Het is zo'n gedoe de lengte te verstellen. Ik ga er thuis een telescoopspriet op zetten.

Fred

update: vandaag achter elkaar 18 stations gewerkt op 20 meter in de eu hf contest. verste weg was 2200km. Hij doet het dus best aardig voor zo'n kort ding. Heb eerst even de FT201 wat meer bias gegeven en via de FT list gehoord hoe je zo'n FT nu het beste tuned. Dat scheelde fors in vermogen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
toine
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2008, 19:20

Re: FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door toine »

had de Falcon ook aangeschaft en deze bij de vereniging (pi4kar) eens aan de analyzer gehangen.
weet zo niet meer precies hoever het topdeel er nog in zat maar meen enkele millimeters :?
kan echter op alle amateurbanden vrij goed werken met mijn yaesu ft100.
m.a.w. de swr blijft hier binnen acceptabele waarden
Echter op 2 meter in deze stand is de q-factor bij mij bedroevend slecht.
op een gegeven moment kreeg ik wat rapporten dat mijn modulatie op hf richting fm ging lijken.
vermoedelijk toch of slechte aarde of instraling aan (nogal) lange gebruikte kabels.
de spanningskabel wat ingekort,hier verloor ik al zeker 1 volt.
Hierna vanuit Frankrijk wat verbindingen gemaakt op 20mtr ,let wel met de antenne op de auto maar set op een tafeltje aan de voeding.Rusland Frankrijk Ierlanden noord Amerika was een fluitje van een cent
Na de vakantie weer mobiel opmerkingen over de modulatie en met tegenstation getest in de buurt en mic.gain teruggedraaid.Hierna stuk beter volgens hem(misschien mede vanwege zwaardere stem van me).
Tot deze morgen want lukte wel met zuid italie maar wel weer opmerking over modulatie wederom :devilish:
Toch benieuwd wat nu de grootste storingsfactor is???
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)

Ongelezen bericht door pa10403 »

1x raaien HI!
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie