Diamond CR-8900 tunen / afregelen

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Diamond CR-8900 tunen / afregelen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De Diamond CR-8900 is een Quad band mobiele antenne voor 10m / 6m / 2m en 70cm. En dan specifiek voor de FM gedeeltes van die banden. Hij is namelijk speciaal ontworpen voor de Yaesu FT-8900 FM quadbander.

Afbeelding

Diamond raadt af om de antenne op een magneetvoet te plaatsen. Er wordt aangeraden om de antenne op de hoek van je auto te monteren.

Ik heb wat experimenten gedaan op mijn auto. Ik kreeg hem niet in resonantie op 10 meter. Op 6 meter viel het wel mee, 1 : 1,5.

Op het balkon ben ik verder gegaan met afregelen. Daar heb ik hem op mijn Atas-120 voet gezet. Die voet is een zelfgemaakt plaatje van metaal met een PL-259 chassisdeel, die bevestigd is aan het balkonhek (metaal) met lijmklemmen. Dat plaatje steekt een stukje uit naar buiten. Ik zag dat de resonantiefrequentie op 10 meter te laag lag (28,3 , ipv 29,6 MHz). De antenne moest dus nog korter, echter het bovenste afregelstokje was al helemaal naar binnen geschoven.

De Q-factor is op 10 meter best wel hoog, dus is de bandbreedte vrij smal en het afregelen komt best wel nauwkeurig. Vanwege de bandbreedte is deze antenne dan ook alleen te gebruiken op een gedeelte van de 10 meterband. Op 6 meter is de antenne over de hele band te gebruiken met een staande golf tussen de 1 : 2 en 1 : 1,4.

Maar ik wilde het afregelstokje niet afzagen, dus heb ik een sloopantenne gepakt, daar het bovenste stukje vanaf geknipt, beetje glad geveild en dat in de Diamond geschoven. Hij hoefde maar een centimenter korter ongeveer en nu is de SWR 1:1 op 29,5 MHz! De centerfrequentie kan ik heel nauwkeurig kiezen door het bovenste stokje millimeters in en uit te schuiven.

Nog enkele tips: De antenne heeft op 10 en 6 meter een goede tegencapaciteit nodig! Een magneetvoet werkt niet goed, omdat die ge-isoleerd is door het rubber onder de magneet en de lak van je auto. Bovendien zegt Diamond dat de antenne beter niet midden op het dak geplaatst kan worden. De reden weet ik niet exact, maar dat zal wel met de terugkoppeling te maken hebben in het afstraalpatroon.

Dus op een trunk mount op een rail van je auto ofzo. Ik ga binnenkort de antenne opnieuw proberen op de achterkant van mijn autodak, waar een PL-259 connector direct in het dak gemonteerd is.

Op 2m en 70cm is deze antenne niet kritisch en werkt hij ook goed op een magneetvoet. Echter vangt de antenne zoveel wind, dat een 12cm voet ruim onvoldoende is!! Hij is vrij stug en heeft een forse spoel bovenin zitten die veel wind vangt. Het hefboom effect doet hem zo kantelen dan, met alle schade vandien.

De staandegolf op 2m en 70cm is nihil, ca. 1 : 1,2

Dan de prestaties: Op het balkonhek hier doet de antenne op 2m en 70cm maar iets onder voor de dualbander. Op 6 meter presteert de antenne bijna gelijk als op 10 meter. Ik heb weinig referentie, maar als ik met 5 Watt 20km verderop nog (net) verstaanbaar binnenkom op een overwegend horizontaal gepolariseerde antenne van Vic PA0VIC, zal dat wel goed zitten. Maar het is wel heel belangrijk de antenne goed af te regelen, want toen de SWR 1:3 was, kwam ik nog nauwelijks binnen bij Vic.

Voel je vrij te reageren op dit bericht. Zo kunnen we ervaringen delen.
Bijlagen
CR8900.pdf
Download PDF van de Amerikaanse versie CR-8900-A
(82.57 KiB) 744 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 11 nov 2008, 00:43, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link gewijzigd
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Update: CR-8900 op de K400 mount

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Inmiddels heb ik een K400 trunk mount bevestigd op mijn auto. Lees hier het hele verhaal: LINK
PA3AYW
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2007, 22:48
Locatie: Hoogland

Re: Diamond CR-8900 tunen

Ongelezen bericht door PA3AYW »

Korte reactie op de ervaringen met de 8900 antenne. Meting met MJF antennemeter van pa3hfu wijst uit dat deze antenne perfect is afgestemd op alle vier de banden. Uiteraard gemeten op het midden van het autodak (!) en vrijstaand. Metingen op andere plekken en zeker op balconranden zijn echt niet betrouwbaar...
Een unieke en bijzonder goede antenne dus, maar helaas met één nadeel en dat is de lengte plus de zwaarte. Op mijn auto heeft de antennevoet geen ander 'houvast' dan het plaatwerk midden op het dak en dat betekent dat ik er niet harder mee durf te rijden dan 80 km/h om het risico van schade aan het plaatwerk te voorkomen. En dat terwijl mijn voertuig toch echt meer dan drie keer zo snel kan ;-)
Binnenkort hoop ik de mogelijkheden op 10 meter te kunnen uitproberen via de 10 meter repeater van Hilversum. Op 6 meter (jammer dan daar geen repeater is), heb ik helaas nog nimmer een mobiele verbinding gemaakt. Maar misschien komt dat ook nog een keer, als 6 meter FM hopelijk toch eens wat meer van de grond komt.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Diamond CR-8900 tunen / afregelen

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:De Diamond CR-8900 is een Quad band mobiele antenne ....
en hoe waren de resultaten op de andere banden ?,zoals de 2 en 70 cm,makkelijker nog geef eens de staande golf op de andere banden eens?,vind het wel vreemd als een een meerderband antenne heb,en zeker gekocht ,kan je dus ooit vreemd uitpakken,merk ik wel.
Dat het ooit best ken tegenvallen.

Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diamond CR-8900 tunen / afregelen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Op 6 meter en op 10 meter in de auto QSO's gemaakt en 25km was zo te halen, terwijl het tegenstation met een Windom werkte.

Maar ik heb te weinig QSO's gemaakt om daar een heel goed rapport over te geven. Wel kan ik zeggen dat mijn gevoel goed is en dat het erg goed werkt! Op alle banden nu een acceptabele SWR, na de bovenstaande modificatie.
Plaats reactie