Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
john
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2008, 08:43

Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Ongelezen bericht door john »

Ik heb een oude 70cm yagi antenne gekregen van PD0VDL om wat mee te klooien. Ik had al het nodige gelezen over een dipool en een baloon voor zo’n antenne en van PA2HOS de nodige informatie gekregen. Het leek mij wel wat om dat voor elkaar te krijgen Als beginnend amateur kreeg ik een niet goed werkende 70 cm antenne (12-elements) van PD0VDL; ik ging aan de slag.
Bijlagen
Als beginnend amateur moet je nog veel leren, dus als één en ander ‘goed’ verloopt, ben je best een beetje trots op jezelf… Dankzij de handige hulp van een huisgenoot is het eindresultaat een goed werkende antenne, waar ik al goede resultaten mee heb geboekt.<br />Dus ook met een holle 6 mm alu-buis kan je een goed werkende dipool maken…<br />Bedankt PD0VDL en PA2HOS!
Als beginnend amateur moet je nog veel leren, dus als één en ander ‘goed’ verloopt, ben je best een beetje trots op jezelf… Dankzij de handige hulp van een huisgenoot is het eindresultaat een goed werkende antenne, waar ik al goede resultaten mee heb geboekt.
Dus ook met een holle 6 mm alu-buis kan je een goed werkende dipool maken…
Bedankt PD0VDL en PA2HOS!
Goed, ik had alles goed gebogen, nu kon ik de dipool opbouwen. Daarna was de baloon aan de beurt. Ook die moest bij de dipool op/ingebouwd worden (de maten hiervoor staan eerder in dit forum) En toen moest het nog achter de set en waarachtig: een goede SWR. Op de bijgevoegde foto’s kun je het verloop zien, hoe het allemaal in zijn werk is gegaan.
Goed, ik had alles goed gebogen, nu kon ik de dipool opbouwen. Daarna was de baloon aan de beurt. Ook die moest bij de dipool op/ingebouwd worden (de maten hiervoor staan eerder in dit forum) En toen moest het nog achter de set en waarachtig: een goede SWR. Op de bijgevoegde foto’s kun je het verloop zien, hoe het allemaal in zijn werk is gegaan.
Bij een landelijk bouwmarkt heb ik 6 mm aluminium buisjes gehaald, bij een plaatselijke alles-verkoper een buigijzer gekocht; ik kon oefenen. En oefenen moest ik wel, wat komt dat precies, voor je het weet is je dipool helemaal uitgerekt en klopt er van de maten niks meer!
Bij een landelijk bouwmarkt heb ik 6 mm aluminium buisjes gehaald, bij een plaatselijke alles-verkoper een buigijzer gekocht; ik kon oefenen. En oefenen moest ik wel, wat komt dat precies, voor je het weet is je dipool helemaal uitgerekt en klopt er van de maten niks meer!
DSCF0794.JPG
Laatst gewijzigd door john op 10 apr 2008, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Mijn eerste antenne met dipool en baloon..

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dag John,

Allereerst welkom op dit forum :)
Leuk dat het bouwen van je yagi goed is gegaan. Heb ik het goed begrepen dat je dipool van hol aluminium is? Hoe heb je dat in zo'n mooie bocht kunnen buigen zonder dat het aluminium dubbelvouwt? Hij ziet er erg netjes uit. Heb je er ook zand in gegoten voordat je ging buigen?

Heb je net zo'n buigijzer als Harry, of heb je deze bij Harry gebogen? Kleine buigijzers zijn niet erg makkelijk te krijgen geloof ik.
>>update; ik zie inmiddels onder je foto staan dat je zelf een buigijzer hebt gekocht, goed gelukt dus :)

Maar leuk je ontwerp te zien. Ik zal mijn yagi zoals omschreven in ons eerdere topic binnenkort ook eens voorzien van een PA2HOS dipool. Harry heeft voor mij ook enkele gebogen uit massief aluminium.
john
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2008, 08:43

Re: Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Ongelezen bericht door john »

Dag Tjalling,
Als eerste bedankt voor het compliment. Het was erg leuk om de dipool en baloon te maken en de antenne te completeren. En nee, ik heb het buisje niet met zand gevuld, gewoon kaal in het buigapparaat en buigen maar.
Het buigijzertje (zie bijgevoegde foto) heb ik gekocht voor € 5,-- bij een groothandel hier in Meppel. Er kunnen 3 buisdiktes mee gebogen worden.
Bijlagen
DSCF0850.JPG
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi John, allereerst proficiat met jouw 'first' op antennegebied ! Dat er nog vele antennes mogen volgen hi hi ;) .. Maar nog iets anders : dat buigijzer is precies wat ik zoek. Zie jij kans mij te mailen of het hier even te vermelden : adres ( eventueel url ) van de groothandel waar het te verkrijgen is ?

Bij voorbaat dank !

Gegroet, Leon PC1L.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Ongelezen bericht door pc1l »

John, bericht ontvangen en dank :) voor info, 73 Leon PC1L.

Voor als Tjalling dit leest : wat is er met de server gebeurd :rolleyes: ? Raaaaaaazend snel tegenwoordig .. :champagne1:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Voor als Tjalling dit leest : wat is er met de server gebeurd ? Raaaaaaazend snel tegenwoordig .. pc1l
Een nieuwe toverdoos neergezet :) :super:
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste antenne met dipool en baloon.. (70cm yagi)

Ongelezen bericht door pa10403 »

john schreef:Dag Tjalling,
Als eerste bedankt voor het compliment. Het was erg leuk om de dipool en baloon te maken en de antenne te completeren. En nee, ik heb het buisje niet met zand gevuld, gewoon kaal in het buigapparaat en buigen maar.
Het buigijzertje (zie bijgevoegde foto) heb ik gekocht voor € 5,-- bij een groothandel hier in Meppel. Er kunnen 3 buisdiktes mee gebogen worden.
Intresant ding,maar voor gevouwe dipooltjes hoef je toch niet zo'n grote dialmeter van het matriaal te hebben,minder dan 22 mm zeker.

Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie