dv27 voetje en 2 meter ..

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door pc1l »

Hallo ! Ik vraag mij af of er mensen zijn die op een dv27 met succes een 50 cm spriet ( 2 meterband ) gemonteerd hebben. Is het uberhaupt mogelijk ? Mij lijkt het ontstane stootpunt in het dv27 gebied mee te vallen, zeker als je de connector overslaat en de coax aan de dv27 voet contacten soldeert. Dan valt het dus mee mbt staande golven op het transmissiecircuit.

Gegroet,

Leon PC1L.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen idee wat je bedoelt, ik zag dat de dv27 een 27mc antenne is welke op diverse voeten wordt/werd geleverd. Magneetvoeten, vaste montage, dakgoot, met so239 noem maar op. Jij hebt dus een voet maar welke ? Ik heb diverse 2m antennes voor de auto gemaakt. Soms de coax aan een omgebouwde voet, soms direct aan de antenne op een zelfbouw voet. Een hustler omgebouwd met de voet van een marifoonantenne. Alles kan. Ik heb alleen geen idee wat je met het stootpunt bedoeld.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door pc1l »

fred101 schreef:Jij hebt dus een voet maar welke ? Ik heb diverse 2m antennes voor de auto gemaakt. Soms de coax aan een omgebouwde voet, soms direct aan de antenne op een zelfbouw voet. Ik heb alleen geen idee wat je met het stootpunt bedoeld.

Fred
Hallo Fred,

dat is een beetje complex maar je kan een stootpunt vinden ( en meten ) op de plaats van een overgang, bv van coax naar connector, of van coax naar antennevoet, of zelfs in ( binnen ) een antennevoet, indien de aanpassing niet optimaal is. Is deze wel ideaal, dan is er geen stootpunt ( theoretisch ). Ik zal je niet lastig vallen met berekeningen ervoor, die kunnen complex zijn. En hier niet nodig.

Staande golven ontstaan dus vanwege een stootpunt ( tgv het 'aanstoten' ).

De dv27 voet geeft niet de indruk dat er stootpunten met grote waarden aanwezig zijn, maw de waarde van de ontstane staande golf valt mee waardoor je SWR meter slechts een kleine 'verstoring' waarneemt. Voorwaarde : meten met een coax lengte in elektrische zin die gelijk is aan een halve golf of een veelvoud ervan.

Zie ook : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=1852

Daar had ik ook al de vraag gesteld mbt het roemruchte dv27 voetje :).
Laatst gewijzigd door pc1l op 10 feb 2008, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door fred101 »

Ben wel benieuwd naar je uitleg over stootpunt, ik ben dit nog niet eerder tegengekomen.
Ben niet bang voor complexe uitleg hoor, hou je vooral niet in, kan mij nooit diep genoeg gaan.
Ben erg veel bezig met antenne theorie, ontwerp en berekening, daar zit nu eenmaal een hoop wiskunde bij.

Fred

Edit: Ik heb het gevonden, is gewoon het punt waar de refelectie begint als er tenminste sprake is van een misaanpassing. snap nu wat je bedoeld.

Een diamond antenne schroef je op een So239 voet. Die S0239 en PL259 onder aan de antenne zijn beide 50 ohm. De antenne begint dus net buiten de plug. Als je echter een 27mc antenne hebt zit het electrische begin van de antenne ergens tussen daar waar de coax eindigd en de zichtbare spriet begint. Er kan een stuk constructie in zitten die nog steeds karakteristiek op 50 Ohm bepaald is maar soms begint de eigenlijke antenne dus al bij de kabelplug. Dat knolletje met vleugelmoer maakt dus al deel uit van de antenne maar is op 2m natuurlijk ook best een stuk extra capaciteit tov het aardvlak. Dat is ook de reden dat zo'n kwartgolf nooit precies een kwartgolf wordt. Op mijn camper zit een 1/4 golfje van lasdraad in een eigenbouw voetje. Het sprietje na de voet is iets van 34 CM. Dat sprietje stond daarvoor op een omgebouwd 27MC voetje en toen was hij een stuk langer.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door pc1l »

Precies, in het stootpunt ontstaat de reflectie en 'start' de staande golf : wat je schrijft over die vleugelmoer is ook een feit, je kan het zien ( in het complexe rekenen ) als een stootpuntje ter hoogte van een plaats : dus bij de antenne.

Omdat ik nog nooit een zelfgemaakte spriet ( met of zonder spoel ) op een dv27 voetje ( dus oorspronkelijk voor 11 meter gemaakt ) gemonteerd had, heb ik de vraag gesteld. Soms is dat beter als zonder meer gaan uitproberen of berekenen. Je weet nooit wat anderen op dat gebied al ervaren hebben. En of ze waardevolle info op de plank hebben liggen :).

Dan de mechanische constructie : ik heb hier bv nog een home made spriet liggen waarbij het voetpunt zo uitziet :

Afbeelding

Ik probeer er achter te komen wat nu de laagste swr waarde gaat opleveren. Als ik het effect van de vleugelmoer kan opheffen ( min of meer ) dan is dat mooi meegenomen omdat een vleugelmoer erg makkelijk is.
En uiteraard niet blind staren op SWR waarde alleen. Het antenne ontwerp bepaalt bij een bepaalde karakteristiek ( rond de antenne ) ook een bepaalde impedantie, bij die bepaalde impedantie ( vaak niet exact 50 Ohm : concessies in het ontwerp ) werkt alles zoals berekend. Er zijn maar weinig antennes die precies op 50 Ohm hun exact juiste stralingskarakteristiek hebben ... Daar zijn vele discussies over geweest hi. Ik ben al vrij snel een ruisbrug ipv alleen een swr meter gaan toepassen, omdat je dan de capacitieve en inductieve componenten via de meting heel nauwkeurig kan 'zien' ( meten ). Vrij snel kom je er ook achter dat bv een halve golf dipool en bv een spertop tamelijk natuurlijke antennes zijn waarbij een ideaal ( bij een spertop is dat zuiver schijfvormig ) stralingsdiagram gekoppeld kan worden aan een werkelijk gewenste impedantie ( waarbij de capacitieve component gelijk is aan de inductieve component ) .....
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door fred101 »

Klopt, een antenne moet 50 ohm zijn en resonant (dus Jx=0 ohm) anders kan je nooit een swr van 1 krijgen. 100 en 0 ohm Jx, dus resonant, is een swr van 2 maar 50 ohm plus 40j geeft nog steeds een swr van ongeveer 1.3 (even grofweg uit mijn hoofd)

Ik heb ook een impedantiemeter met ruisbrug. Probleem is alleen dat die dingen boven de 2-300 ohm al onbetrouwbaar worden, tweede probleem, ook trouwens bij analysers, is dat wanneer je ze op grote antennes gebruikt de metingen vertekenen doordat het meetsignaal te klein is tov het ontvangstsignaal op de antenne. Daarvoor kan je altijd nog het beste een L-tuner gebruiken. Daar mee afstemmen en dan weet je aan de hand van de L en C waarde wat de complexe impedantie is.

Wat voor ontwerp heb jij gemaakt voor die ruisbrug. Ik heb er nu een met een zener als ruisbron en een varco erbij voor het Jx deel. Ik wil er een gaan maken waarbij ik mijn meetzender als signaalbron kan gebruiken, die geeft een redelijk schoon en stevig signaal (oude HP buizen meetzender) af en gaat tot 500 MHz. En dan een meter als indicator. Ik ga van de zomer die netwerkanalyser uit funkamateur bestellen. Kan ik tenminste filters fatsoenlijk doorwobbelen, scheelt enorm veel tijd. Gisteren eindelijk de bitx afgemaakt, ook zo'n gedoe met onbekende impedanties en misaanpassingen tussen de trappen. De eerste test was gelijk een verbinding op 20m met een pool in de pacc contest :-)

Je wil natuurlijk niet altijd een rondomstraler (yagi) maar ik snap wat je bedoeld. De omgeving bepaald altijd de impedantie en stralingspatoon of het ding moet symetrisch zijn en in de vrije ruimte hangen. Bij 2m niet zo'n probleem, daar zit je al snel een aantal golflengtes van de grond maar op 160m wordt het wat lastiger. Blijft een mooie hobby want je weet nooit of het nog beter kan tot het weer eens lukt. Alles is relatief. Als iemand een nieuwe antenne maakt en die is hartstikke beroerd maar zijn vorige was nog slechter dan is hij helemaal blij, gaat een website maken met bouwbeschrijving van deze super-antenne, bouw jij die dan na dan blijkt dat ding slechter dan je vorige antenne en ga je nog denken dat je iets fout hebt gedaan.
Ik zat laatst op 80m te luisteren en sprak iemand die een dipool met open lijn enz had gemaakt. Was een echt goede antenne en hij was er erg blij mee. Ik hoor een amerikaan en iemand van de antillen met elkaar praten, hij hoort alleen de antiliaan. Als test vraagt hij eens naar hem te luisteren en zoekt een stuk lege band, was bij mij echter niet leeg maar ik hoorde hem inderdaad heel zachtjes (S2-3) met 100W roepen (QRM is bij mij meestal hooguit S1 of2). Toen vroeg hij of ik ook even naar hem wilde roepen. Maar zo'n buizengeval moet je tunen, en hij moet eerst even opwarmen. Ik zet de eindtrap zover dicht dat hij op de meter net iets van 5W aangeeft zodat ik even de anodestroom kan dippen en de tuner kan bijregelen (er zou een dummie voor een open lijn moeten zijn). Roept hij, laat maar er zit nu een enorm harde piep op de frequentie, dat was ik dus. S9+20. Daarna was hij ineens minder tevreden over zijn antenne. Heb hem wel verteld dat dat niet terecht hoeft te zijn want mijn dipool (51 meter) is bijna 2x zo lang als die van hem en ik woon in het open veld.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: dv27 voetje en 2 meter ..

Ongelezen bericht door pc1l »

Haha :D ja, ik herken dat ! En toen hij een andere antenne gaan bouwen .. En ik denk ook zo : voorzichtig zijn met zaken te publiceren, als het veel ergernis en teleurstelling gaat opleveren is dat niet OK, niet de bedoeling.

Ik heb met twee ruisbrugjes veel gewerkt, eentje van de ARRL antennehandboek druk nu onbekend, zou ik moeten nazoeken. En ( ! ) ja hoor, eentje van de VERON. Deze werkte eerst niet goed. Na modificatie ( vooral in mechanisch opzicht : plaats van de componenten ) en zorgvuldig bouwen haalde deze met gemak de 2 meterband. Door te ijken rond een impedantie van 50 Ohm ( want dat gebied betreft meestal onze antennes ) kon het nauwkeurig werken. Dus in het ijkproces gebruik je dan een zuivere weerstand van 50 Ohm. Daarna via een trimmer is dan de verhouding cap. / induct. op zero af te regelen, dus betreft het wegregelen van restcapaciteiten of inducties. Je ziet ook meteen op welke frequentie het echt fout begint te gaan. Erna toevoegen van externe capaciteitjes en zelfinducties om het ijkproces te voltooien. Sommige ruisbrugjes zijn wel goed maar verkeerd of niet goed afgeregeld. Maar de meesten zijn inderdaad beperkt.

Als je een capaciteit of inductie bijplaatst aan het eind van de coax dan geeft de brug dat ook werkelijk aan, dat is erg belangrijk als je ook rekent aan antennes. Anders is de indicatie : capacitief of inductief gedrag soms al genoeg.

Als ik meer tijd had zou ik meer ingaan op wat je schrijft daar het erg interessant is. Maar nu moet ik het hier voor vandaag erbij laten.

Gegroet,

Leon PC1L.
Plaats reactie