advies mobiele hf antenne op het huis

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
adrie1966
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2016, 10:53

advies mobiele hf antenne op het huis

Ongelezen bericht door adrie1966 »

Hallo,
Ik hoop over een paar maanden mijn N-reg. te halen en ben me vast aan het voorbereiden met welke apparatuur ik straks ga werken. Ik luister veel op 40 meter en daar ga ik me dan ook primair op richten.
Ik ben niet erg groot behuist en we hebben een vrij kleine tuin. Plaats voor grote draadantennes, beams of een vertical is er niet. Nu heb ik het idee opgevat om dan maar een compromis te kiezen: een hf antenne die eigenlijk voor mobielgebruik op de auto bedoeld is. Bijvoorbeeld de mobielantennes van Diamond.

Nu meen ik dat het zo is dat bij de auto de carrosserie dient als tegencapaciteit (massa). Moet ik dan bijvoorbeeld een antenne op een stalen plaat monteren en hem zo op mijn plattehuisdak zetten, om zo massa te hebben?. Of kan dat ook gewoon aan een stalen mastpijp van ongeveer twee meter lang? Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden?

Bij voorbaat dank

Adrie
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: advies mobiele hf antenne op het huis

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hoi Adrie,

Welkom op het forum, en leuk voor je interesse op radiogebied.
In de stelregel is het, hoe korter de antenne tov de golflengte, hoe belangrijker tegencapaciteit wordt.
Een mobiele antenne voor HF is in de regel kort, heel erg (te) kort.
Je hebt dan dus heel veel tegencapaciteit nodig. Met een plaatje metaal als tegencapaciteit kom je er niet.
Sws is een mobiele HF antenne een compromis antenne. Dit soort antennes zijn zelden efficiënt.

Wat veel amateurs gebruiken die klein behuisd zijn, zijn loop antennes.
Het schijnt (ik heb er geen ervaring mee) dat loop antennes ondanks hun geringe afmetingen (tov van een dipool)
erg efficiënt zijn. Bijkomend voordeel is dat ze ook weinig last hebben van ruis.

Maar waarom zou je een mobiele antenne aanschaffen??
Kijk eens rondom je heen. Zijn er geen metalen dakgoten binnen handbereik??
Of regenafvoeren van metaal?? Of balkonrailing..?? Of.. ?? Verzin het maar...
Gebruik je fantasie...
Sluit je HF-set hier eens op aan, in combinatie met een antenne tuner.
Ik denk dat dit effectiever is dan een mobiele HF antenne..
Radioamateurs zijn er immer om te experimenteren.. ;-)
Plaats reactie