Demping van uitgezonden veldsterkte in de lucht/link budget

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Demping van uitgezonden veldsterkte in de lucht/link budget

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hier is een handig document waarmee je de demping in de lucht (bij een zichtverbinding) kunt bepalen (trajectdemping). Zodoende kun je bepalen of je signaal bij het tegenstation sterk genoeg is. Daarbij moet je wel wat andere factoren weten, zoals de gevoeligheid van de ontvanger, type antenne (gain), etc. Dit document gaat uit van een isotrope straler.

Houd rekening met de volgende factoren:
- Gain van jouw antenne
- Je zendvermogen (bepaal gain in dBm t.o.v. 1mW/0dBm)
- Zichtverbinding ja/nee
- Gain van antenne van tegenstation
- Gevoeligheid van ontvanger (-... dBm)

Print het document uit, leg een lineaal van links naar rechts (afstand tot frequentie) en lees de waarde in het midden af. Ga dan de bovenstaande factoren optellen, of aftrekken.

Correcties op deze tekst zijn welkom.
Bijlagen
Funkfelddampfung.pdf
Funkfelddampfung zwischen isotropen antennen
(86.74 KiB) 503 keer gedownload
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ongelezen bericht door pc1l »

Misschien is dit een nuttige toevoeging, zie hier de link :

http://members.home.nl/pc1l/coax/traject.htm

Dit JS is ook geschikt voor Earth to Earth toepassingen : vervang Satellite ( Satelliet ) in de invoer en de tekst door Object of Tegenstation :)

Met complimenten :) voor de Site van PE1RQM, Leon PC1L.

Wil je meer signaalberekeningen dan kan dat : zie de linken op de betreffende pagina. Ik heb deze JS vorig jaar geschreven.

[Kort naschrift voor geinteresseerden / lees eens over bij interesse :
Die betreffende JS heb ik getest met een proefexamen van de TU Delft zie hier : http://www.etv.tudelft.nl/retail/tentam ... _1_oef.pdf aldus : http://members.home.nl/pc1l/coax/delfit ... 505-D2.htm

Je kan de scriptjes met voordeel gebruiken bij Earth to Earth verbindingen, ook als je werkt met preamps ( ruisgetal ! ) e.d. Uiteraard kan je ook de verzwakking van je coax ingeven. Via een link kan verder de te verwachten S-Waarde worden berekend.]
Laatst gewijzigd door pc1l op 30 jan 2008, 17:56, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dank je Leon :lol:

Mooie toevoeging voor mensen die amateursatellieten willen werken als ik het niet verkeerd begrepen heb. Het ziet er best wel ingewikkeld uit... :) Maar mooi dat je die tool beschikbaar hebt gesteld via je website (ook erg mooi)
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:Dank je Leon :lol:

Mooie toevoeging voor mensen die amateursatellieten willen werken als ik het niet verkeerd begrepen heb. Het ziet er best wel ingewikkeld uit... :) Maar mooi dat je die tool beschikbaar hebt gesteld via je website (ook erg mooi)
Geen dank, graag gedaan :)

Maar dit script is ook zeer goed bruikbaar voor earth to earth ( ground ) communications : invullen en klaar ! Ik heb het er tijdens het wijzigen even bijgezet, het was inderdaad niet zo duidelijk, het leek alleen voor satellieten te zijn gemaakt. Toen ik het JS schreef, was het object toevallig een satelliet, de Delfi-C3 .....
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Demping van uitgezonden veldsterkte in de lucht

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Leuke site voor WLAN gebruikers, maar ook zeker voor zendamateurs ideaal:

:idea: WLAN Link Planner
Plaats reactie