23 el portable Yagi voor 70 cm

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

23 el portable Yagi voor 70 cm

Ongelezen bericht door PA8C »

:idea: Hieronder vind je een ontwerp van een 23 elements Yagi voor 70 cm die redelijk eenvoudig na te bouwen is.

Het ontwerp is van ON3DSN en ON6DSL en is te vinden op de URL http://www.onl.be en klik dan op de link "70 cm Band Portable Beam 23 element Yagi"

Ik heb de bouwbeschrijving in een klein word document gestopt zodat het iets meer gecomprimeerd is en is hierbij gevoegd.

Link (.DOC)

73's, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Link is wat moeilijk te vinden

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is qua opbouw niet mijn favoriete site en had daarom wat moeite de link te vinden. Voor ieder ander die moeite heeft het te vinden: Het staat nadat je op de grote foto hebt gedrukt onder "pictures" en dan "Zelfbouw - Homebrew stuff"

Ofwel klik hierrrrrrrr
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

De bouw van de zwabberradiator

Ongelezen bericht door PA8C »

Beste lezer,

Het ontwerp is gebouwd door mij en de totale boomlengte is 5m en 15cm lang geworden.
Het geheel is toch wel erg lang hoor en moet indien je het in een mast wilt plaatsen goed ondersteund worden met een hulp boom eronder.
Na het plaatsen van de gevouwen dipool in de antenne blijkt dat ik hem niet op de gewenste frequentie kan krijgen.
Het geheel wil alleen maar resoneren op +/- 412 MHz en heel hoog op 446MHz.
En dat was nou net niet de bedoeling.
Ik ben ook nog bezig geweest om er een balun bij te maken maar dat krijg ik ook niet aan het werk.
Uiteindelijk heb ik de dipool eruit gesloopt en in een ander ontwerp toegepast met een balun.
Daar blijkt het geheel wel te werken. (zie: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen)
In een later stadium zal ik dit project wel weer oppakken. 8)

73's
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie