inverted v

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Eric
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:16
Roepletters: NL12851
Locatie: Hoogeveen

inverted v

Ongelezen bericht door Eric »

Hallo mede hobbyisten.

even de situatie voor dit moment.
ik heb een mast en die staat aan het huis vast met tuidraden, dus nu heb ik 2x20 meter dipool neergezet met een diamond 1:1 balun ongeveer op 10 meter hoogte kon de benen niet volledig uitspannen aangezien mijn tuin maar ongeveer 18 meter bevat dus heb ik de rest terug gespannen.
en coax gevoed
tot zover de antenne voor dit moment.

maar nu heb ik dus andere plannnen om er een multie antenne er van te bouwen, en wel met open lijn.

klopt het wat als ik wil: 2x20 antenne benen = 35 meter kippeladder met 1:4 balun+ stroomfilter buiten en dan coax naar binnen.
ik zie graag de commentaren te gemoed, ik snap ook vele antennes en veel antwoorden, ik zou graag een antwoord willen op mijn situatie en zo nodig ook graag de formule er bij zo dat ik dus vooruit kom zowel theoretisch als de bevindingen in de praktijk.

Eric de Nl12851
Laatst gewijzigd door Eric op 08 mar 2013, 04:52, 3 keer totaal gewijzigd.
JRC NRD 525
ICOM R75
KENWOOD R5000

UBC 780 XLT
UBC 3300 XLT
UBC 220 XLT
ICOM 4008E LPD 2X
PRESIDENT LINCOLN 11 EN 10 METERBAND

DIAMOND DISCONE
INVERTED V 2X20 METER MET DIAMOND 1:1 BALUN.
137 MHZ SAT ANTENNE VAN RF SYSTEMS
Gebruikersavatar
Eric
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:16
Roepletters: NL12851
Locatie: Hoogeveen

Re: invberted v

Ongelezen bericht door Eric »

http://www.pa1m.nl/pi4kst/wp-content/fi ... banden.pdf]

dit is mijn reverentie, maar mocht je andere dingen hebben...ben zeer nieuwsgierig naar jouw uitkomst.. :D
JRC NRD 525
ICOM R75
KENWOOD R5000

UBC 780 XLT
UBC 3300 XLT
UBC 220 XLT
ICOM 4008E LPD 2X
PRESIDENT LINCOLN 11 EN 10 METERBAND

DIAMOND DISCONE
INVERTED V 2X20 METER MET DIAMOND 1:1 BALUN.
137 MHZ SAT ANTENNE VAN RF SYSTEMS
PA0RAB
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2013, 14:53
Roepletters: PA0RAB

Re: inverted v

Ongelezen bericht door PA0RAB »

Een inverted V is been normale dipool die door de hoek tussen de stralers in impendantie kan varieren tussen 75 en 35 ohm als ik me niet vergis is 120 graden 60 ohm en 135 graden 50 ohm of omgekeerdDe ontvanger of zender is 50 ohm asymetrisch Je wilt en moet ook symetrisch de dipool voeden. Je gaat het fout oplossen door de kippenladder te gebruiken.Dat ding is hoogohmig . Je krijgt nu een onvoorspelbare transformatie van de 50ohms antenne zeg 300 ohm kippenladder van een zekere lengte naar onbekende aansluitimp op nde zender of ontvanger .Ook is de set asymetrisch en de antenne en kippenladder symetrisch Je krijgt een stralende voedingslijn met als je zendt veel tvi en stemmen uit de koelkast.
Hoe los je saT OP?
Onder het aansluitpunt van de dipool een asym naar sym aanpassingbalun of nog simpeler
een mantelstroomfilter.
Simpel temaken met been stuk coax en pvc pleepijp 10cm grijs wikkel daar zo, n 15 widingen coax om .mantel en ader aan de dipool en andere zijde mantel aan aard zet en ader aan de plug. kan ook met bdunne coax en nringkern vlak onder aansluitpunt van de dipoo Zo'n 6 windingen rechts terug en 6 windingen links mantel aan de enehelft en ader aan de andere helft van de dipoolDan met dikke coax naar de set Wel het advies om een kassiebelaze r ATU te bouwen om de impendanties zuiver aan te passen
55 en 73 de PA0RAB
janhammink
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2009, 19:17

Re: inverted v

Ongelezen bericht door janhammink »

Voor multiband antenne.

Dipool 2 x zoveel je kan wegspannen ,mooiste is toch wel 20 meter of wat meer.
Voeden met kippeladder home made, of de 300/450 ohm lintlijn naar binnen toe.
Aansluiten aan een goede asymetrische tuner.
Simpeler kan het niet , niks geen coax er tussen.
Gr jan
Plaats reactie