QRO gevalletje met BalUn

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

QRO gevalletje met BalUn

Ongelezen bericht door PA8C »

Enige tijd geleden kreeg ik een Fritzel FR-1027 (3kW) BalUn die defect bleek te zijn.
Na wat gepruts met een dun hobbymesje kreeg ik het voor elkaar om de behuizing zonder schade open te krijgen.
Toen bleek dus wat er fout was gegaan. (zie de foto's hieronder)
Klein binnenbrandje gehad?
Klein binnenbrandje gehad?
Isolatie verbrand
Isolatie verbrand
Fritzel FR-1027 DSC01273.JPG
Ik heb de ringkernen met daarop de wikkelingen uit de behuizing gehaald en daarna het polyurethaan schuim zoveel mogelijk verwijderd. Daarna de verbrande wikkeling afgewikkeld zodat ik de koolstof goed kon verwijderen.
De wikkeldraden netjes schoongeschuurd met zeer fijn schuurpapier en daarna in meerdere lagen blanke PU lak (acryl) gezet.
Na het droogprocess heb ik alle twee de wikkeldraden met PTFE tape omwikkeld om een nog betere isolatie tegen doorslag te verkrijgen. Daarna de draden weer netjes in elkaar getwist en met zelfvulkaniserende tape afgeisoleerd en weer om de ring kern gewikkeld. Bij nameten blijkt dat de isolatie weer optimaal is en de boel weer in de behuizing gemonteerd.
Weer netjes terug in de behuizing
Weer netjes terug in de behuizing
Past gelukkig goed in de behuizing
Past gelukkig goed in de behuizing
Detail van de BalUn
Detail van de BalUn
Gerepareerd en nu de behuizing nog dichtlijmen
Gerepareerd en nu de behuizing nog dichtlijmen
Na het schoonmaken van de lijmranden van de behuizing is deze met PVC lijm weer waterdicht afgesloten.
Bij een test met ongeveer 1,5kW gaf de balun geen krimp en werkt weer als vanouds.
Oh ja, de reden dat de balun was doorgeslagen was een schakelfout, er was naar de verkeerde antenne geschakeld en dan gaat het natuurlijk goed fout getuige de foto's.
Detail S83 BalUns
Detail S83 BalUns
73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: QRO gevalletje met BalUn

Ongelezen bericht door fred101 »

je hebt die getwiste draad ingetaped maar ook tov elkaar geisoleerd ? Ik zou zelf er nieuw draad op gezet hebben.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: QRO gevalletje met BalUn

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Fred,

Wat denk je zelf als ik de BalUn na reparatie getest heb met +/- 1,5 kW vermogen?

Normaal gesproken zou ik inderdaad de hele wikkeling vervangen hebben met nieuw draad maar gezien het feit dat ik geen gelakt koperdraad van die diameter in huis had heb ik voor deze oplossing gekozen.
Nu inmiddels enkele maanden verder werkt het nog immer naar behoren dus denk ik dat de isolatie onderling tussen de draden ruim voldoende is.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: QRO gevalletje met BalUn

Ongelezen bericht door fred101 »

Sorry, overheen gelezen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie