Verkorte dipool voor 80m

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door PA8C »

Zoals zo vele andere zendamateurs zit ook ik met het probleem dat ik te weinig ruimte heb om ongeveer 40 meter draad weg te spannen voor een 80 meter dipool. Omdat ik de laatste tijd wat meer met 80 meter aan de gang ben wilde ik dus eens zien of dat ook met een verkorte dipool voor 80 zou kunnen. Het antwoord was snel gevonden op de website van Frits (PA0FRI).
Hij heeft daar een ontwerpje staan voor een 15-40-80 dipool met twee sperkringen voor 40 meter daarin opgenomen. Het leuke aan dit ontwerp is dat de waarden van de sperkringen wat hoger is gekozen waardoor je met een relatief korte verlenging achter de sperkringen een resonante dipool voor 80 meter verkrijgt met een totale lengte van ongeveer 26 meter. (13 meter per been)
Momenteel ben ik bezig om wat materialen in te slaan om deze spoelen te kunnen maken en daarna de antenne te gaan bouwen en testen.

73, Stan
Dipool 40-80 meter
Dipool 40-80 meter
Dipool 40-80m.JPG (4.32 KiB) 15960 keer bekeken
De gewikelde en afgelakte trap
De gewikelde en afgelakte trap
De traps zijn afgelakt met vier lagen Poly Urethaan lak om ze weerbestendig te maken.
Alle boutjes, moertjes en sluitplaatjes zijn M5 RVS (Inox A2).
Dipool 40-80m.pdf
Details 40-80 meter dipool
(86.37 KiB) 1082 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PA8C op 10 jan 2013, 14:08, 7 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto van traps toegevoegd
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door pe5jw »

Benieuwd naar de band breedte op 80m.
Ik wil al een tijd iets voor 40/80 maken maar het komt er steeds maar niet van.
Misschien is dit iets :)
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Joeri,

Ik ga de benen van de dipool maken van 7x7x0,20 litze.
De dikte van het litze zal ongetwijfeld bijdragen aan de bandbreedte maar de spoel is hierin toch leidend denk ik.
Zoals beloofd zal ik hier mijn bevindingen posten als ik de antenne klaar en getest heb.
Fijne feestdagen gewenst.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ik wacht in spanning af Stan.

Wat litze dikte betreft het zal weinig uitmaken je moet al behoorlijk dikker gebruiken wil het echt effect hebben denk ik.
Het verschil zal voornamelijke zitten in de 59 of 77 uH spoel.

Natuurlijk ook een fijne kerst gewenst.
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door PA8C »

UPDATE 8 januari 2013
Inmiddels is de eerste dipool gebouwd en daar kwamen wat onvolkomenheden aan het licht.
Allereerst bleken de traps een veel te hoge zelfinductie te hebben. (+/- 110uH)

Dit is veroorzaakt omdat het ontwerp van PA0FRI het had over een wikkellengte van 57mm op een 25mm wikkellichaam en als je dat gebruikt om het aantal wikkelingen te berekenen kom je uit op 95 Wdg wat veel te veel is. (+/- 110uH)
De traps die ik heb gemaakt op een 32mm wikkellichaam heb ik afgewikkeld tot een wikkellengte van 40 mm en nu kom ik uit op een gemeten waarde van +/- 73uH met een goede L/C meter en dat klopt veel beter.

De bandbreedte op 80 meter komt uit op ongeveer 100kHz binnen het 1:2 SWR bereik.
Ik kreeg de antenne keurig 1:1.1 op 3580kHz dus dat is absoluut netjes te noemen.
Inmiddels heb ik het PDF bestand aangepast met de nieuwe wikkelgegevens en heb ik ook de maten aangepast van de traps.
De oude foutieve bestanden zijn dus vervangen met de correcte informatie.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door PA8C »

Vorige week heb ik de bestelde litze geleverd gekregen zodat ik aan de gang kon met mijn eigen verkorte dipool.
Ik moet zeggen dat de eerste resultaten mij niet tegenvallen, alhoewel er natuurlijk altijd ruimte is voor verbetering.
Zo ook in dit geval want ik heb de lengte's draad vanaf de 1:1 balun sowieso al wat langer gehouden omdat ik geleerd heb dat je draad (of ander materiaal) alleen maar korter kan knippen en nooit bij kunt knippen.
De hele boel inclusief de traps, de 1:1 stroombalun en het stukje draad voor 80 meter aan elkaar geknoopt en met een stuk RG58 coax aan een hijslijntje naar ongeveer 12 meter hoogte in de mast getrokken.
De beide benen van de dipool heb ik schuin omlaag gespannen tot ongeveer 2,20m boven de grond en met een stukje nylon draad als isolator aan de ophangpunten bevestigd.
Vol goede zin naar de shack en de antenne analyzer aan het andere einde van de coax geknoopt en wat metingen uitgevoerd die je voor zowel 40 meter als voor 80 meter hieronder ziet.
SWR grafiek voor 40 meter
SWR grafiek voor 40 meter
De grafiek stelt mij in de eerste instantie niet echt teleur gezien de keurige bandbreedte die de meting laat zien voor 40 meter.
220kHz is ruim voldoende in het 1:2 venster zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Hoewel de antenne te hoog in de band zit is dit absoluut niet slecht te noemen en met het verlengen van het 40 meter gedeelte krijgen we die wel naar beneden.
SWR grafiek voor 80 meter
SWR grafiek voor 80 meter
De grafiek voor 80 meter geeft iets meer hoofdbrekens gezien de bandbreedte welke echt messcherp is te noemen.
Ongeveer 60kHz binnen het 1:2 venster is wat aan de krappe kant, maar de antenne tuner beveiligd in ieder geval de set.
Ik had iets dergelijks al wel verwacht omdat de trap voor 40 meter natuurlijk een redelijke invloed uitoefend op het 80 meter bereik.
Ook hier moet nog wat geknutseld worden om de resonantie frequentie op 80 meter een stuk omhoog te brengen.
Op zich is de bandbreedte in het 1:2 venster nog niet eens zo heel slecht te noemen.

In het geheel gezien ben ik dus niet echt ontevreden en met een antenne tuner die ik hier in gebruik heb kan ik nu al de hele boel in afstemming krijgen.
Ik ga de boel nog wel wat verfijnen om de antenne wat beter in resonantie te krijgen want anders zou ik afbreuk doen aan mijn eigen motto dat de beste linear nog altijd een goede antenne is.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Verkorte dipool voor 80m

Ongelezen bericht door PA8C »

Zoals toegezegd ben ik vandaag verder gegaan met de antenne verder in resonantie te brengen op 40 meter en 80 meter.
Dat is met wat knip en plak werk aardig gelukt.
Ik heb momenteel nagenoeg de gehele 40 meter in het 1:2 venster zitten en dat heeft mij nog de meeste tijd gekost.
Hieronder tref je de SWR grafiek aan voor 40 meter.
SWR grafiek 40meter
SWR grafiek 40meter
Het 80 meter gedeelte van de antenne afregelen was peanuts vergeleken bij het 40 meter gedeelte.
Alles bij elkaar heb ik slechts 10 cm teruggevouwen en vastgezet met twee tie-wraps.
Hieronder tref je de SWR grafiek aan voor 80 meter.
SWR grafiek 80meter
SWR grafiek 80meter
Hiermee is wat mij betreft dit project nu klaar en kunnen we testen met verbindingen maken.

73, Stan/PA8C
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie