PKW GP3b 1/4 golf vertical

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

PKW GP3b 1/4 golf vertical

Ongelezen bericht door PA8C »

Deze antenne word door onze contest groep (PI4W) nog wel eens gebruikt.
Een gevolg van dit gebruik is dat de constructie van deze vertical daar waar de straler overgaat naar het grondvlak waar de 3 radialen aan zijn bevestigd al eens is afgebroken. Nu is dit niet zo heel vreemd want bij bijna alle antennes is dat mechanisch een zwak punt omdat er daar in de meeste gevallen alleen HF isolatiemateriaal is gebruikt en er bij het oprichten van zo'n stok toch redelijk grote krachten op komen te staan. Nu hebben wij (Joop PD2JAM en ik) daar laatst eens aan gemeten omdat er een vermoeden bestond dat het geheel niet meer werkte zoals het hoorde. Bij die meting werd dat vermoeden bevestigd want we konden met een VNA niet echt scherpe dippen ontdekken, in ieder geval niet op de frequenties waar die hoorden te zitten. Na een ochtend en een deel van de middag met die antenne bezig te zijn geweest kwamen we niet veel verder en hebben we uiteindelijk maar eens een DC meting gedaan om te zien wat de weerstand in de traps was. Nou dat was snel bekeken want in de onderste trap (28Mhz sperkring) werd een weerstand gemeten van enkele megaohms, terwijl die weerstand DC gezien slechts enkele milliohms hoort te bedragen. De 2e trap (21MHz sperkring) viel reuze mee want die bleek ongeveer 7 ohm te zijn, wat toch altijd nog te hoog is. De sectie waar de traps in zitten verwijderd uit de antenne en maar eens even open gemaakt. Daar trof ik op de overgangen van de aluminium buis naar de spoel grote hoeveelheden gecorrodeerd aluminium (wit poeder) aan die keurig onder een plakbandje verstopt zaten. De fabrikant van deze antenne (PKW uit Italie) heeft er namelijk voor gekozen om de spoelen, die gemaakt zijn van 2mm gevlochten koperdraad omhuld met pvc isolatie), te bevestigen door de koperdraad in elkaar gedraaid rond een aluminium popnagel vast te klinken aan de aluminium antennebuis en daar ter bescherming een stukje pvc plakband overheen te zetten. Je kan er vergif op innemen dat dit op enig moment fout moet gaan als zo'n antenne 24/7 buiten staat. Ik heb beide traps mee naar huis genomen en ben daar mee aan de slag gegaan om hier een betere constructie voor te bedenken. Uiteindelijk heb ik de popnagels waar de spoelen mee vast zaten uitgeboord en vervangen met RVS M6 boutjes. De aansluiting onder die boutjes is nu uitgevoerd met een aangeperste verzilverd Amp-oog zodat er minder snel contact overgangen zullen ontstaan. Het geheel is nu weer netjes schoon en de overgangs weerstand tussen de onder- en de boven-kant van de trap bedraagt nu weer ongeveer 0,3ohm. De afstand tussen de beide traps voor 10m en 15m is een vaste maat die door de fabrikant is vastgesteld. Je kunt hiermee iets varieren maar dat zal in de praktijk geen grote veranderingen geven. Als je bijvoorbeeld te laag of te hoog in frequentie in de 15m band uitkomt kan je beter proberen de lengte van die radiaal iets te varieren. Alle nieuwe contacten zijn daarna behandeld met Plastidip wat een uitstekend middel is om contacten af te sluiten van de buitenlucht. Hierna de antenne opnieuw opgebouwd en in het vrije veld op een mastje van 4 meter gezet en opnieuw gemeten. De uitkomst van deze aktie was dat de antenne in ieder geval weer drie scherpe dippen liet zien op 14Mhz, 21MHz en 28MHz. Door een beetje met de lengte van de drie radialen te schuiven kwamen we uiteindelijk uit op gewenste waarden v.w.b. SWR en frequentie. Op zich helemaal geen slechte antenne als je bedenkt dat PKW deze van aluminium 6060 heeft gemaakt en alle klemkoppelingen, boutjes, moertjes en ringen in RVS zijn uitgevoerd. De aansluitingen van de spoelen verdienden zeker na enige jaren aandacht maar dat is geen reden om deze antenne niet aan te kopen of te gaan gebruiken.
Overigens heeft PKW de constructie met gevlochten koperdraad onder aluminum popnagels in nagenoeg al hun antennes toegepast, dus dat is iets wat voor verbetering in aanmerking komt.
Ik hoop dat ik met dit artikel een bijdrage heb kunnen leveren voor een verbetering van de contact overgangen bij deze antennes.
Als bijlage tref je wat gegevens aan van deze antenne.
Gegevens PKW GP3b Vertical
Gegevens PKW GP3b Vertical
73, Stan/PA8C
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie