draad antenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
janhammink
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2009, 19:17

draad antenne

Ongelezen bericht door janhammink »

Ik luister wel een op de hf banden en vooral naar de 80 en de 40 meter.
Ik doe dat met een kenwood r 5000.
Heb zelf een draad antenne gemaakt van denk staaldraadje.
Het is gewoon geplastificeerd waslijn draad 2 stuks die ik aan elkaar heb gesoldeerd .
Schat dat de lengte ongeveer 42 meter is.
Deze draad heb ik recht weggespannen en staat achter in de tuin op een gfk mastje van 6 meter.
Het begin zit aan het huis vast ,heb in de regenpijp een houten lat ge plaats en daar de draad aan bevestigd.
Uiteraard geisoleerd opgesteld.
Vandaaruit ga ik met een stuk 2,5 mm2 montage snoer door de muur naar binnen .
Vervolgens ging ik eerst met de draad rechtstreeks naar de ontvanger toe.
Er zitten 2 aansluitingen op de r 5000 voor een draad antennen.
1 voor 50 0hm en 1 voor 300 ohm.
Heb ze alle beide wel geprobeerd maar kan er weinig verschil in horen.
De ontvangst is op 80 en 40 wel redelijk goed.
Kan het nederlandstalig amateurnet goed ontvangen.
Ook op andere banden luister ik wel eens en ontvan ook wel wat.
Maar soms krijg ik ook veel storing binnen.
Heb ook al een antenne tuner er tussen gezet (drake mn 7).
Daar kan ik ook een draad antenne op aansluiten.
Via een 50 ohm coax kabel gaat het dan naar de ontvanger.
Maar het reseltaat word niet beter.
Wat is m n oplossing van dit probleem.
Heb wel veel gekeken op internet naar andere mogelijk heden.
Maar dat zijn er ook legio.
Msschien een dipool, maar heb liever een draad die ik aan het begint vlak bij m n kamer.
Dat kan ik makkelijker realiseren.
Wat ik er nu heb hangen is allemaal nog proef.
Kan wel makkelijk een ofc ,weet niet of het de juiste benaming is, maken hier.
Bedoel een antenne dipool die de voeding niet in het midden heeft.
Overigens kan hier kwa ruimte wel heeeeeeeele lange draad antenne kwijt ,althans naar achteren toe,
dat is het probleem niet.
Naar voren toe word het moeiliker zou de draad vast kunnen maken aan de gemeente boom die in de berm staat
net een meter van onze grond af.
d
Daar zal de gemeente niet eilijk overdoen( zien ze toch niet)hahah
Wie heeft goeie ideen ????
Laat maar eens horen
groeten van een luister amateur
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Ijzerdraad is niet het ideale antenne materiaal. Het heeft magnetische eigenschappen en dat wil je niet voor electromagnetsche golven. Beter gewoon VD draad spannen of ander koperdraad. Mag gewoon geisoleerd zijn.

Dan maak je dat draad vast via een unun aan een stuk coax. Dat coax gaat dan naar binnen.
De unun is niet perse nodig maar kan je helpen de storing te onderdrukken. Pak een ringkern bv materiaal 43 of 4C65.
Pak twee stukken cu-draad en wikkel dat parallel op de kern. Je zendt niet ( dan gaan andere dingen meespellen) dus wikkel hem gewoon vol. ( niet over elkaar maar gewoon netjes naast elkaar. Dan pak je het begin van wikkeling 1 en zet dat aan de coax kern. Het einde van die wikkeling gaat naar de mantel van de coax.
Begin van wikkeling 2 gaat naar je antennedraad. Dan mep je een stuk metaal in de grond, een meter of twee bij voorkeur en maakt daar een draad an vast. Die draad gaat naar het einde van wikkeling 2.
Als je een LCR meter hebt, de wikkeling moet minimal iets van 25 uH zijn anders ben je naast QRM ook 160 en 80 meter kwijt. De unun werkt ook als galvanische scheiding wat minder kans geeft op statische lading die je apparatuur kan mollen.
Ik heb dit aan een 40 meter lange draad gehad ( en ook mee geonden trouwens maar dan moet je zeker zijn mbt de ringken en constructie) en is nog steeds mijn op en na beste antenne.

De OFC wa mijn tweede antenne en ook gelijk de meest beroerde, ok, hij is handig omdat hij met weinig tunen op iedere band werkt maar de QRM gevoeligheid was bizar. Het prettigste vind ik een dipool met open lijn.

Je voert nu de draad zo naar binnen. De draad vormt op dat punt een doorvoer condensator. Vooral als de muur nat is gaat daar signaal verloren. Je sluit daar als het ware je antenne kort. Daarom gebruik je daar beter coax. Je kan als test ook eerst alleen een stukje coax gebruiken voor de doorvoer en daarna en daarvoor weer VD draad.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
janhammink
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2009, 19:17

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door janhammink »

Oke Fred dat gaan we eens proberen.
Maar je zei dat de ofc antenne bij jou veel qrm meebracht.
Maar dat hoeft bij een ander toch niet zo te zijn???
Kan het altijd proberen en knutselen met antennes vind ik wel mooi.
Heb ook wel aan de dipool antenne gedacht ,ja er zijn zoveel types.
Je zegt een dipool met open lijn?
Wat is een open lijn ?
Gewoon de draad die je ook horizontaal spant en die dan naar beneden loopt?
Dus die loopt naar beneden en de aftand daartussen is 10 cm of zo.
Afstandhoudertjes die rozenklips of zelfmaken van elektrobuis??
En ga je dan met de open lijn door de muur of zet je net ervoor een 1:4 balun enn dan met coax verder?
Hoelang moet de dipool wezen dan?
Wil hem in hoofdzaak gebruiken voor 80- 10 m banden.
Misschien de 160 meter ook?
Alvast bedankt voor de hulp cq uitleg
Jan
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Zou best kunnen, ik praat ook alleen nav mijn ervaring. :wink:
In theorie is hij rumoeriger dan een gewone dipool en weer wat stiller dan een eindgevoede antenne zonder tegen capaciteit zoals je nu hebt. Dit omdat niet in balans is ( het is de enige antenne die ik hier ooit heb gehad die last van QRM had , en ik woon niet eens in de bebouwde kom)

Open lijn wordt ook kippenladder genoemd. Kan met rozengevallen of wat dan ook. Pvc pijpjes heb ik geprobeerd, vangt hier in het open veld veel te veel wind. Hij gaat door twee gaatjes in het kozijn naar binnen. Dat geeft een impedantiesprongetje maar dat maakt weinig uit. Daarna een symetrische tuner gebaseerd op de S-match.
De afstand bepaald de impedantie. Aangezien die geen 50 ohm is maakt het weinig uit. Een open lijn heeft de laagste verliezen. Bij ontvangst is dat een voordeel, maar bij dit soort maten antenne verlang je toch al snel naar een extra verzwakker maar bij zenden echt een voordeel. Ik heb 2 x 25,5 meter hangen, als er onweer in de lucht hangt springen er soms vonken door de isolatie van het draad heen. Een paar bleeder weerstanden naar massa kan geen kwaad ( roep ik al heel lang maar vergeet het steeds) ik koppel de antenne altijd af en dan bouwt die lading extra op.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
herman1234891
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2011, 13:51

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door herman1234891 »

HELLO,

EEN LOUPE MAKEN IS TE DOEN.... ga naar een d.h.z tent.....koop daar electorpijp(met voldoende lengte om er een cirkel van de kunnen maken) daarbij een bijpassen t-stukje....en een antenne versterker kopen of maken.....coax er aan d.m. pl-pluggen....en ergens draaibaar opstellen
er is vassie wel iemand die je daarbij wilt helpen........anders zoek ikkie wel e.e.a voor je uit.

73" herman van den hooff
stiens
herman12348@live.nl
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Ik heb zelf een R5000 van Kenwood.
Op de PL259 aansluiting gebruik ik schakelbaar verschillende HF antennes waar onder een dipool voor 20 meter, een vertical voor 10 en 20 meter en een G5RV.
Aan de 300 ohm aansluiting hangt een eenvoudige draad (koper) van 20 meter in een L gespannen, en aan de massa aansluiting hangt een eigen aarde aansluiting die in 1986 in de tuin is geslagen, die aarde kan ik schakelen.
Aangezien de R5000 de twee aansluitingen kan schakelen is mooi te zien en te horen wat de verschillende antennes doen in vergelijk met die draad.
Over het algemeen werkt de draad (gezien de lengte) op de lagere banden prima.

Wil je dus niet al te veel moeite doen dan is zo'n draadje niet zo gek, mits je een redelijke lengte kan afspannen.
In een gemiddelde tuin van zo'n 10 bij 6 meter meter kan je de draad als een open vierkant of een U spannen aan de randen van de tuin.
Mijn draad hangt gemiddeld niet hoger dan 2,5 meter.
Met de aarde kan je experimenteren met bijvoorbeeld een draadje aan de centrale verwarming, maar probeer eerst zonder.

Nog een tip, zet de RF ATT niet gelijk op 0 maar -10 of lager totdat het signaal goed te horen is, een hoge uitslag op de meter is niet belangrijk, goede verstaanbaarheid wel.

Natuurlijk kan je veel meer moeite doen met antennes, zie alle voorstellen.
Maar de beginnende luisteraar weet vaak niet eens waar het over gaat.
Dan is een simpel begin met een stuk draad heel goed mogelijk.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
zelfbouw
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2014, 18:29

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door zelfbouw »

Ik zoek een ferriet om luisterantenne temaken 100khz-30mhz
graag type ,met evt. schema betrefd wikkelingen
73,
Maurits
prikkebeen
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2015, 17:44

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door prikkebeen »

Pak twee stukken cu-draad en wikkel dat parallel op de kern
Wat voor draad moet dat zijn? Geïsoleerde draad? Ik wil ook graag zoiets maken maar blijf hier op hangen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door rbeckers »

Kijk eens op de site van Fred01 (pa4tim) voor info en uitleg.

http://www.pa4tim.nl/?cat=4


René
prikkebeen
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2015, 17:44

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door prikkebeen »

Die site was ik al eens geweest en snap er weinig tot niets van. Is er niemand die op een (voor jullie) simpele vraag een simpel antwoord heeft? Ik ben te oud om nu nog e.o.a. opleiding te moeten doen. Mijn achtergrond is scheepsbouw en dat is iets behoorlijk anders.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door rbeckers »

Bijna altijd draad met isolatie gebruiken.
Dat is om sluiting te vermijden.

Tja, zonder leren en kennis verzamelen wordt dit lastig.

René
prikkebeen
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2015, 17:44

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door prikkebeen »

rbeckers schreef:Bijna altijd draad met isolatie gebruiken.
Dat is om sluiting te vermijden.

Tja, zonder leren en kennis verzamelen wordt dit lastig.

René
Oké, mag het dan luidspreker snoer zijn of heeft een andere soort de voorkeur? Het is alleen voor luisteren en HF luisteren met al zijn soorten antennes en bijbehorende attributen zijn voor een beginner soms best ingewikkeld. Ik snap sommige dingen best wel maar hier merk ik dat elementaire kennis helaas ontbreekt.
Ik lees ook best wel veel maar veel discussies gaan er van uit dat je nou juist die elementaire kennis wel hebt en blijf je rondjes lopen. In ieder geval bedankt voor de antwoorden.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door rbeckers »

Vaak wordt koper met een laklaag gebruikt voor spoelen e.d..
Maar probeer het gewoon. Voor ontvangst op HF (= tot 30MHz) kan er weinig fout gaan.

Probeer een basiskennis te krijgen.

René
prikkebeen
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2015, 17:44

Re: draad antenne

Ongelezen bericht door prikkebeen »

Oké, bedankt. Ik ga dat bestellen.
Plaats reactie