Antenne mast/buis

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Antenne mast/buis

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Beste OM's

Op het dak (door het dak heen) staat nu nog een draaibare combinatie, 10 elm. kruisyagi voor 2mtr en 23 elm. voor 70cm en nog een 2mtr gp.
De antennes zijn van ongeveer 1980 en zichtbaar versleten. Nu komt binnenkort de heleboel van het dak, een neef gaat dat voor me doen.
Als vervanging wil ik nu een antenne mast van buizen plaatsen in de carport. Ik zoek nu 2 in elkaar schuifbare pijpen of buizen.
De dikste buis komt op de grond te staan, eventueel iets in de grond en vast gemaakt met beugels aan de schuur, die tegen de carport staat. Dan door het dak (kunststof) van de carport en dan ongeveer 1,40 mtr boven het dak van de schuur uit.
De 2de buis schuift in de buis die op de grond staat, deze kan eventueel iets langer kan zijn dan de 1ste de buis.
Uitgeschoven wil ik de beide buizen vast zetten met een bout met moer door de 2 buizen heen. De bovenste buis wil ik dan nog tuien met 3 draden zodat de wind geen vat meer heeft op de constructie. In deze combinatie wil ik een halve golf voor 10mtr plaatsen alsmede iets voor 2mtr en 70cm.
De top van het dak is 2,60 + 1,40 = 4 meter, dus de onderste buis zou 4 meter kunnen zijn.

Wat denken jullie, is dat haalbaar?
Volgende is, waar haal ik van die in elkaar passende buizen vandaan en dat liefst in de regio Arnhem?

Hieronder 2 foto's van de Carport/Schuurwand en het dak.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil de mast in het midden van de wand plaatsen. Aan je binnenkant van de wand komt nog een versteviging.
Hieronder een schets van wat ik beschreef, niet op schaal.

Afbeelding

Hartelijk dank voor de eventuele reactie.
Vriendelijke groet, Ben - PE1IEI
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Antenne mast/buis

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo Ben,

ik heb pas een steigerbuis, 3m, met een diameter van 4,8cm met twee v vormige beugels tegen de garage laten monteren.
Deze buizen zijn er in verschillende lengtes en diameters.

René
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Antenne mast/buis

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Dag René,

Ik meen mij te herinneren dat die buizen gegalvaniseerd zijn, dat lijk me prima.
Als ik 3 maal 3 meter neem, gaat ook nog op dat dak dan heb ik uiteindelijk een meter of acht.
Maar waar haal of koop ik zoiets hier in de regio Arnhem...?

Bedankt voor je reactie.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
herman1234891
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2011, 13:51

Re: Antenne mast/buis

Ongelezen bericht door herman1234891 »

wat ook kan is de mast met een paar beugels gewoon tegen de muur aan monteren......dan ben j d'r ook....als je maar boven de storingnevel zit.......dat is alles...

herman van den hooff
stiens
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Antenne mast/buis

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Inmiddels meer dan een jaar verder is fase 1 van de vernieuwing afgesloten en gaat fase 2 over enkele weken in.
In een jaar kan veel gebeuren, ik ben een actieve amateur en heb een goed lopende website.
Daar kan je een verslag vinden van de antenne vernieuwing, zie: www.pa2old.nl
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
Plaats reactie