HF antenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PD5AK
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2010, 12:43

HF antenne

Ongelezen bericht door PD5AK »

Hallo,
Ik zou graag een antenne voor de 40 en een 20 meter mee willen nemen met mijn camper. Echter ik heb wel een uitschuifmast van ongeveer 7 meter maar ik wil toch niet nog eens een keer 2 x 20 meter draad uitspannen. Ik denk niet dat de medecamperaars op een camperplaats daar zo blij mee zijn. 1 nadeel: ik heb een camper die bijna geheel uit polyester bestaat. Weet iemand wat of wil zijn ervaring met mij delen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: HF antenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Heb je een tuner ? Dan gewoon een stuk draad langs je mastje omhoog of als het een metalen mast is, deze geïsoleerd ophangen en de mast als antenne gebruiken. Je kan ook een willekeurig stuk draad van de top van dat mastje ergens heen spannen en tunen.

Ik had voor de vakantie een 6 meter mastje geïsoleerd in een parasolharing staan. Ik had twee stukken VD draad als topcapaciteit en tegelijk tuidraad gebruikt. Daarmee heb ik op 80 meter gewerkt. Maar meestal gebruik ik een 5 meter lange legerspriet in een keramische voet op mijn auto. Deze tune ik voor 20 en 40 meter. Op 20 meter werkt dat natuurlijk beter dan op 40. Er gaat nu eenmaal niets boven lengte.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pd2jgh
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2007, 20:23
Locatie: noordwijkerhout

Re: HF antenne

Ongelezen bericht door pd2jgh »

ik gebruik een end fed antenne voor de 20meter die werken goed en heb je geen tuner nodig echter zijn dit monobanders dus dan zou je er twee nodig hebben zie adv op 2dehands: http://www.tweedehands.nl/zendamateur/a ... d-draadant
mvg johan.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: HF antenne

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is een eindgevoede halve golf. In dat kastje zit een serie spoel en shunt condensator naar massa. Een L- tuner dus, alleen niet regelbaar. Ipv 150 euro uit te geven kun je dan beter een stuk antenne draad meenemen. Een spoel maken met twee aftakkingen en een varco in dat kastje of twee vaste C's en een schakelaar. Dan schakel je per band de spoel en condensators. Op 40 meter is het dan een halve en op 20 een hele golf. Dan heb je voor een fractie van de prijs een duobander. Maar dat kan ook met elke willekeurige lengte draad. Met zo'n LC combinatie pas je zelfs een breinaald aan.

Verder niks verkeerds aan, beetje duur maar een flink stuk draad en een LC netwerkje werken gewoon goed. Het idee is goed. Doordat de antenne op een halve golf heel hoogohmig is kun je er zulke gekke dingen mee doen als verticaal gebruiken of op 2 meter hoogte. De impedantie verandert daarbij behoorlijk. Maar de terug getransformeerde impedantie blijft daarbij binnen de perken. Stel dat hij 1000 ohm is, dat wordt getransformeert naar 50 ohm. Als je nu iets anders doet en hij wordt 2000 ohm dan wordt dat dus naar 100 ohm getransformeerd, een swr van 2, wordt hij 500 ohm dan is dat ook een swr van 2. Kortom je kan niets fout doen. Ideaal voor op vakantie. Alleen zal een draad horizontaal op 2 meter hoogte niet afstralen maar als vertical is hij super. En gelukkig kun je met iedere antenne dx verbindingen maken. In de auto op die legerspriet staand in de bossen heb ik china gewerkt met 50W, ondanks de antenne :)


Alleen wil een goede swr niet zeggen dat de afstraling ook goed is.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PA3DAT
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2009, 09:13

Re: HF antenne

Ongelezen bericht door PA3DAT »

Dag Ton!
Ik gebruik een hengel van 9 meter (en een Spiderbeam-hengel van 12 meter), en het metaal van
de camper als tegencapaciteit. ( http://www.youtube.com/watch?v=xJbylj9ygJA )
Wellicht kun je een hengel aan het fietsenrek vastzetten, en dan het chassis van de auto als
tegencapaciteit gebruiken? Anders een paar radiaaltjes uitleggen, dat kan bijna altijd wel, ook
wel op een camperplek...

Door een simpele coaxtrap halverwege de draad te plaatsen, heb ik nu een vertical die 1 op1 is
in de 40 meterband én de 20 meterband. Afgelopen weekend waren we met campers/zendamateurs
op een minicamping bij Oldenbroek ( http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &start=140 )
Toen heb ik gezegd dat ik ook nog een 3-bands vertical zou maken met 2 coaxtraps: een antenne
voor 10, 20 en 40meter. Die heb ik al gekscherend de "N-Vertical" genoemd, maar het zijn ook
mijn favoriete en meest gebruikte banden!

Dus voor jou wellicht een hengel, onderaan de draad een kastje met een coax-chassisdeel en een
paar bananen-chassisdeeltjes om radialen aan te knopen, of het kastje verbinden met het
chassis van de auto. Misschien kun je het kastje onder de camper aan een chassisbalk vastzetten?
amateurtje
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2010, 20:04

Re: HF antenne

Ongelezen bericht door amateurtje »

Hallo
Ik heb laatst een eind gevoede antenne van WIMO met een draadlengte van 20M getest (was 12M)tegen over een inverted V voor 80M van 2x 20M lengte.
En was zeer verrast van dit eenvoudig draadtje mijn raporten waren maar 1 s punt lager dan die 2 x 20m dipool die natuurlijk meer werk kost om op te plaatsen, prachtige antenne en op alle banden met een tunertje z100 van ldg op alle banden bruikbaar van 3.5 Mhz tot en met 54 Mhz .
grt Walter
PA1BVM
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2011, 18:37
Roepletters: PA1BVM

Re: HF antenne

Ongelezen bericht door PA1BVM »

Denk ook eens aan een Delta loop
die is qua afmeting minder lang dan een dipool

punt omhoog en ergens aan de zijkant voeden

groet Rick ,PA1BVM
Plaats reactie