CR-8900 antenne op K400 trunk mount op de auto

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

CR-8900 antenne op K400 trunk mount op de auto

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

In maart 2007 heb ik een FT-8900 transceiver gekocht van Yaesu en een CR-8900 antenne van Diamond. Het is een bijpassende antenne, die getuned is op de FM gedeelten van de 10m, 6m, 2m en 70cm band.

Even kort wat specificaties:
Merk/type: Diamond CR-8900
Lengte: ca. 126 cm
Maximale vermogen: 60 Watt FM
Gerwicht: 490 gram
10m: 29.5-29.7 MHz, versterking 2,15 dBi (1/4 Lambda)
6m: 51-54 MHz, versterking 2,15 dBi (1/4 Lambda)
2m: 144-148 MHz, versterking 2,15 dBi (1/2 Lambda)
70cm: 430-440 MHz, versterking 5,5 dBi (2x 5/8 Lambda)

Download hier de Engelstalige PDF met installatieinstructies.


Afbeelding

Eerder had ik al naar een goede bevestiging gezocht voor op de auto. Een magneetvoet wordt afgeraden, vanwege de grounding en de beperkte betrouwbaarheid. De antenne is namelijk 126cm, behoorlijk stug en heeft een spoel aan de bovenkant (hefboom effect). Voor je het weet waait de antenne van je dak! Montage door een gat in het dak te boren, was ook al geen optie, omdat het blik daarvoor te dun is. Met een ring onder het dak verstevigen is natuurlijk een optie, maar het blijft wat zwakjes voor een dergelijke lange antenne.

Deze antenne is dan ook ontworpen, om op de hoek van de auto te worden geplaatst op een trunk mount. Dit kan bijvoorbeeld een Diamond K400, K412, K550, K600, of een soortgelijke antenna-mount zijn (link)

Als je hem bijvoorbeeld op het deksel van de kofferbak van een sedan wil monteren, kun je met een K600 uit de voeten. Voor een dakimperiaal is een K550 geschikt en voor een hatchback is een K400 geschikt.

Ik heb een VW golf en dat is dus een hatchback. Ik heb mijn K400 gekocht op de radiomarkt in Apeldoorn. De K400 wordt met verschillende kabels en connectoren geleverd. Maar meestal wordt het kale model verkocht en kun je daar zelf een kabelset bij kopen. De kale K400 kost ca. 40 euro en een kabelset met PL259 en SO239 en hoge kwaliteits kabel kost dan ca. 25 euro. Mijn kabelset is niet van Diamond overigens, maar is er wel voor ontworpen. Zo is het laatste stukje coax van dun teflon coax gemaakt, om van buiten je auto naar binnen te komen.

Foto's van de mount en de antenne:
Afbeelding De antenne er op schroeven

Afbeelding Het geheel

Afbeelding
De schroefjes klemmen de mount vast. Ik heb het stukje metaal (meegeleverd met de K400) niet tussen de schroefjes en lak geplaatst, juist om wél contact te maken met het chassis (ground). Dit deel van de kofferdeksel is overigens erg stevig. Let op het dunne stukje teflon coax dat naar binnen wordt gevoerd. Nog een klein beetje silliconenkit tussen het rubber en de doorgevoerde coaxkabel kan denk ik geen kwaad. De bovenkant van de K400 heeft een rubber laag tussen de lak en de mount, welke tevens een goede houvast biedt en bescherming voor de lak.

Afbeelding De kofferbak kan nog goed open gedaan worden

Afbeelding
Nog even een closeup van de voet. Ik moet nog vulkaniserend tape aanbrengen om te voorkomen dat er water in de kabel kan lopen.


Dan kan het afregelen beginnen. De SWR is al weer heel anders dan eerdere experimenten op het balkonhek en op een SO239 chassisdeel in het midden van het dak. De afregelprocedure staat beschreven in het eerder genoemde PDF document.

Afbeelding Een SWR meter die op zowel HF, als VHF/UHF kan meten is onmisbaar

Toen ging ik rijden. Eerst langzaam door de bebouwde kom. Ik vond het best wel eng, maar na de eerste tussencontrole kon ik rustig naar de 80km/uur. Dat een tijdje gedaan te hebben, heb ik een stuk snelweg gepakt met een snelheid van een dikke 120km/uur. Geen herrie of gefluit en de antenne bleef keurig staan. Het blik waar de K400 aan bevestigd is, gaf ook geen vervorming. Geslaagd dus! Deze voet is heel erg stevig en kan zelfs rustig de ATAS-120 dragen.

Tijdens het rijden heb ik met een aantal amateurs (PA0VIC, PE1FOD, PD1CB, PD1JMB), een verbinding gehad op alle 4 banden met de FT-8900 (alleen FM dus). Dat ging prima, al merkten we wel dat Vic zijn antenne niet al te hoog stond (die van mij ook niet, hi). Op alle banden was de verbinding bijna even goed, of soms ook wel slecht. Nou reed ik wel in een moeilijk gebied tussen de Bilt, Bilthoven en Amersfoort in de bossen en tussen de hoge wallen. De komende tijd zal ik meer verbindingen moeten maken, om de kwaliteit goed te kunnen beoordelen. Af en toe rijd ik naar Friesland, zodat ik een mooi vergelijk kan maken met mijn oude Diamond Slim Gainer (dualbander) van 60cm lang. Die staat ook nog steeds op de auto, in het gat van de autoradio FM antenne.

Met deze topic hebben jullie duidelijke foto's kunnen zien van een dergelijke mount. Als er nog vragen zijn, kun je reageren op dit bericht, of mij een mailtje sturen.

Relevante links:
Forum: Het tunen van de Diamond CR-8900 antenne (mijn ervaringen)
Forum: FT-8900R informatie (bijpassende transceiver)
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 15 nov 2007, 00:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Heb je zelf ook ervaringen met verschillende mounts? Leuk als je dat hier zou posten!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

K550 Voetje

Ongelezen bericht door PA8C »

Laat ik nou op de AMRATO een K550 van Diamond hebben aangeschaft en die inmiddels ook op de auto gemonteerd. Daarop staat momenteel de NR770HSP eveneens van Diamond en het werkt als een speer. Ik zal hier ook eens wat documentatie van maken en dat hier op de site publiceren. Misschien kunnen anderen hier dan ook hun voordeel mee doen. Het enige verschil met die van Tjalling is dat deze K550 op de dakrails van de auto zit en dus volledig elektrisch geisoleerd is.

Houd het forum in de gaten zou ik zeggen.

73's Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Klik hier voor Stan zijn topic over de K550!
PA0VIC
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 22:59
Locatie: Ravenswaaij JO21QW
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0VIC »

Een heel kort verhaaltje,
Ik heb dezelfde apparatuur, sinds maart, als Tjalling.

Heb eergisteren de K400 mounting gekocht en de Sirio kabelset HP-AC/U. zit 5 meter RG-58 coax aan en geeft een demping van 1,7 dB (te verwaarlozen dus) op 500 Mhz.
Gisteren de K400 op de auto's achterklep gemonteert en de SWR was op 2m en 70 cm rond de 1:1.2 en op 6 meter 1:1.1 maar op 10 meter 1:6. :shock:
Vandaag de MFJ 269 analyzer er aangehangen en zag direct waar het probleem zat. Het topsprietje was niet ok. Heb het vervangen door een stukje 1,5 mmq installatiedraad (zwart) en gaan afknippen, ging goed maar knipte te veel HI. Nieuw stukje draad er op gezet en met mm's afgeknipt.
Werkte prima, binnen een half uur was de SWR op 10 meter 1:1.5 maar de SWR op 6 meter is nu 1:1.7

Ik vind het prima zo. foto's volgen nog.

P.S. de K400 kost €29,50
de Sirio kabelset €24,45
Vic PA0VIC
-- Wat is een zend/ontvanger zonder goede antenne -- NIETS--
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Kijk, dat lees ik graag, weer een paar QRV op 6m en nog mobiel ook!

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Jemig, dan heb jij je K400 nog goedkoper dan ik op Amrato :?
PA0VIC
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 22:59
Locatie: Ravenswaaij JO21QW
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0VIC »

Wanneer hoor ik jou op zes en/of tien meter? Eat hi.
Vic PA0VIC
-- Wat is een zend/ontvanger zonder goede antenne -- NIETS--
PA0VIC
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 22:59
Locatie: Ravenswaaij JO21QW
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0VIC »

Tjalling PE1RQM schreef:Jemig, dan heb jij je K400 nog goedkoper dan ik op Amrato :?
Tjalling even naar breda rijden of via Internet bestellen hi. Vic
Laatst gewijzigd door PA0VIC op 19 nov 2007, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vic PA0VIC
-- Wat is een zend/ontvanger zonder goede antenne -- NIETS--
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

PA0VIC schreef:Wanneer hoor ik jou op zes en/of tien meter? Eat hi.
Hoi VIC!
Regelmatig luister ik op 50.160 +/- QRM, SSB. Helaas zit er op 51.510 (FM) een stevige carrier ergens bij een buur vandaan ...

Meestal is de band dood in dit seizoen, soms hoor je een Italiaan of Spanjaard, dan wordt het tijd om wat beter naar de band te luisteren.

Op 10m hoor ik nog niet veel, voor 10m heb ik een simpele inverted-V op zolder ...

Roep maar een frequentie op 6m en we proberen het gewoon!

73
Eat!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PA0VIC
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 22:59
Locatie: Ravenswaaij JO21QW
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0VIC »

Ho Eat,
Tjalling en ik experimenteren meestal op 51.500 en 29.600. We gebruiken "NOS" als back up frequentie. En alleen mobiel. Hoop je spoedig te werken.
73,s Vic. :D
Vic PA0VIC
-- Wat is een zend/ontvanger zonder goede antenne -- NIETS--
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ho Vic,
Met FM heb ik ook last van die carrier op 51.500, ik stel dan 51.550 voor al aanroep QRG. 29.600 is natuurlijk OK.

Accoord?

//Edit:
Ik heb niet de mogelijkheid om op gelijk op NOS en 6m uit te komen, wel op PI3AMF.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit bericht is opgesplitst en het deel over de SKED op 6m en de ontwikkeling van een simplex QRG in midden-Nederland staat nu in het "SKED" forum. Klik hier om dat bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

PA0VIC schreef:Ik vind het prima zo. foto's volgen nog.
Eeeeey Vic, waar blijven nou die mooie foto's van die enorme limousine van jou? Ja, die met dat bescheiden antennetje op de achterkant :shock:
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

ja, nee, wij zijn allemaal reuze-benieuwd!

:D
Plaats reactie