"Cobra dipole" vergeleken met G5RV en ZS6BKW

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

"Cobra dipole" vergeleken met G5RV en ZS6BKW

Ongelezen bericht door PE2FOX »

21-10 zijn we met een paar amateurs de polder bij Eemnes ingetrokken om diverse antennes te testen.
We hebben verschillende draadantennes getest zoals de G5RV, ZS6BKW en ook de linear loaded Cobra dipole antenne.
We waren vooral benieuwd naar de prestaties van de Cobra antenne in vergelijking met de ZS6BKW en G5RV.
We waren nogal sceptisch over de Cobra maar daar zijn we na enkele vergelijkingen met de andere antennes snel van teruggekomen.
De Cobra presteerde ondanks de geringere afmetingen niet anders dan de twee andere antennes en na diverse metingen bleek de Cobra op veel meer banden te dippen dan bv. de ZS6BKW dus we spreken hier van een echte all band antenne.
Het was Jota weekend dus aan tegenstations voor signaalrapporten geen gebrek zodat we een redelijke vergelijking konden maken tussen de diverse antennes.

http://www.hamuniverse.com/cobraantenna.html

De draadantennes die wij getest hebben hingen tussen een boom en een Mast op 12 / 9 Mtr. hoogte.
De Cobra is net als een G5RV zeer eenvoudig zelf te bouwen, dus het proberen waard.
Zoals in de beschrijving van de Cobra aangegeven kun je aan de openlijn eventueel een 1:4 balun monteren en dan verder met coax naar de tuner/TRX.
Wij gebruikten 450 Ohm open lijn rechtstreek aan een symetrische tuner en in tegenstelling tot wat er in de beschrijving staat gebruikten wij een lengte van slechts 12 Mtr.

http://s27.photobucket.com/albums/c188/ ... =slideshow

We hebben zoals op de plaatjes te zien is ook nog wat andere antennes getest.


Mvg,

Erwin
Laatst gewijzigd door PE2FOX op 21 jan 2008, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Erwin,

Eeh snijboon :) want dat hoorde ik je laatst tegen iemand vertellen op een repeater. Ik zat stiekum mee te luisteren. Maar leuk de resultaten hier gepubliceerd te zien! En aan de foto's te zien, hadden jullie genoeg ruimte.

Jammer dat ik nu nog geen draadantenne kwijt kan, maar deze informatie is wel heel interessant voor mijn volgende stek. Want ik blijf geen eeuwigheid meer in deze flat hangen.
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Hoi Tjalling,

Aan dat "Snijboon" zit een verhaal vast en zal ik je wel eens uitleggen. :wink:
Behalve genoeg ruimte hadden we veel lol en was het weer heel erg leerzaam.
Over het algemeen tref je bij een dergelijke ontmoeting van Snijbonen van die figuren die van de gelegeheid gebruik maken om zoveel mogelijk stations te werken en dan dik doen over de het aantal (verre) stations die ze aan hun log hebben kunnen toevoegen.
Dat is voor ons groepje slechts bijzaak want die verre stations werken we toch wel of hebben die al gewerkt.
Wij richten ons bij zo'n gelegenheid vooral op het vergelijken, testen en eventueel verbeteren van de verschillende antennes.
Gezamelijk iets ondernemen is natuurlijk ook erg leuk en wordt volgens mij te weinig gedaan.
Leuteren over de repeater heen of bij een goedkoop biertje in het clubhuis kan me niet echt boeien of het moet echt ergens over gaan en tot iets leiden waarmee je bezig kunt zijn.
De voorpret om er naar uit te zien dat je er ooit aan toe zult komen om een echte antenne te kunnen ophangen is misschien wel het leukst.
Het ophangen/monteren en testen van antennes in groepsverband is voor veel Snijbonen de ultime beleving en die verre verbinding slechts bijzaak.

73' Fox
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Leuk initiatief FOX! Als een van de volgende (zomerse) Snijbonen metingen als special de 6m heeft, heb je er een Snijboon bij!
Ra ra wie is dat ...

:wink:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Thuis wedstrijd voor jou.
Ik zal de volgende snijbonenexpeditie hier aankondigen dan kun je altijd aansluiting zoeken.
We hebben wel besloten dat we het op een warmere dag doen.
Als 6 meter niet open is dan zijn er zat andere banden waar nog wat te beleven is.

Fox
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Maken we gewoon conditie op 6m ... Count me in! :D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie