Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PE1FTI
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2010, 12:11

Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door PE1FTI »

Hallo,
Ik ben van plan om een kleine antennemast op mijn dak te gaan plaatsen. Mijn huis heeft een schuin dak. Ik wil eigenlijk de mast bevestigen op zolder aan een frame en dan door een dak(doorvoer)pan naar buiten leiden. Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja hoe bevalt dit?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb daar geen ervaring mee maar een mast kan aardig staan zwiepen. Het lijkt me dat zo'n doorvoer strak moet zitten wil het niet lekken. Ik hoop dat de doorvoer dan blijft liggen.
Daarnaast lijkt het me met onweer niet zo'n lekker idee om een bliksemafleider te hebben die binnen uitkomt.

Ik ken je huis natuurlijk niet dus mischien is de enige optie maar kun je niet aan de zijkant van je huis de mast in de nok bevestigen. Dan kan je ook makkelijker bij de antenne. Nu steek je de mast wel door het dak heen van binnen uit, maar moet je buiten op de pannen aan de gang om de doorvoer te plaatsen en de antenne te bevestigen.

73

Fred, pa4tim
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PE1FTI
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2010, 12:11

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door PE1FTI »

Fred, dank je voor reactie. Goed punt van de blikseminslag, zij het dat mijn huis bij lange na niet het hoogste punt in de omgeving is. De belasting zal niet groot worden, daar ik een discone en langdraad antenne wil plaatsen. Voor de rest gaat het ook om het aanzicht, de nok is wat dat betreft een mindere optie.
73.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ken twee mensen met een dergelijke constructie. Mocht je raad willen, zou je eens kunnen proberen om contact te zoeken met deze amateurs. Ze hebben beiden een uitschuifbare of pomp mast.

PD7NW (Nico), die geen eigen site heeft naar mijn weten, maar wel een artikel heeft geschreven op de site van PE1DON:
http://www2.pe1don.nl/index.php?option= ... &Itemid=56

PA2HOS (Harry):
http://www.pa2hos.nl/
Geert
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2010, 10:26
Locatie: Drenthe

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door Geert »

Even over blikseminslag, het heeft niets te maken met hoogste punt.
Het zoekt gewoon een ontlading punt.
En als dat een boompje van krap een mtr is, of een eik van 200 jaar en 30 mtr hoog, maakt niets uit.

Ik persoonlijk zie ook problemen met een (losse) pan :crybaby:
Geert
Bert
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010, 11:04

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door Bert »

PE1FTI Antennemast door dakbeschot!
Voorheen 20jaar geleden, mijn eerste antennemast door het dakbeschot gemonteerd.
1e gat geboord door de dakpan en vervolgens daar een pvc sok voor de dikte die je nodig hebt, ingelijmd cq. vast gezet met kneedbare mastiek (teerband)
2e de mast hoogte die door het dakbeschot naar buiten uitgemeten voor een te plaatsen overschuifmof, die over het ingelijmde pvc sok komt te liggen (dit is om het druipwatervast te maken en moet kunnen ronddraaien)
3e een stevige klembeugel maken en deze met zij-oren vast maken met houtdraadbouten aan de horizontale gordingbalk van het dakbeschot
4e tevens een dergelijke bevestiging maken op de vloer daar waar de mastvoet komt te staan.
5e klaar is kees.
Betreft blikseminslag.
NOOIT problemen mee gehad. Nu staat in de achtertuin een kantelmast van 19 meter met antennes op ca. 24 meter hoog. De mast is niet geaard en ik heb nog nooit antennekabels losgekoppeld bij bliksem.
heeft namelijk geen zin want als de bliksem binnen komt dan spring hij over naar alles wat hij maar vinden kan om zo snel mogelijk naar aarde te geleiden.


Met vriendelijke groeten,

Bert, PA3ECK, zeist Bertje75
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door fred101 »

Is jou mast niet geaard, hoe heb je dat gedaan dan ?
Dat is ideaal, dan kun je hem ook als vertical gebruiken. Ik heb wel eens een geïsoleerde zendmast van een middengolf station gezien. Die liep onder in een punt uit en dat stond op een enorme isolator.

Dat er nooit iets gebeurd is wil niet zeggen dat het niet kan. Het ligt ook aan je QTH. En wat betreft een directe inslag heb je gelijk. Maar static voor een onweer of nabije ontladingen kunnen veel schade veroorzaken. Jij hebt gewoon geluk gehad of ik veel pech. In tien jaar tijd drie keer schade door onweer gehad waarvan één zender, een FT897D.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Bert
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010, 11:04

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door Bert »

Ja fred misschien heb ik geluk met de mast van 19 meter maar hijn staat inmiddeks al 24 jaar in de achtertuin en nogmaals wel of niet geaard, als de bliksem komt neemt hij ALLES mee. We hebben het toch over een spanning van .....10000 kV x factor 100.000! of niet.
Ik maak mij geen zorgen hooguit als er windkracht 9 is maar de mast is berekend op wK 12 volgens de tekening.
M.vr gr. Bert PA3ECK Zeist
ps.
De mast staat op een betonblok (je) van 60x60x50 met een gronddekking van 1.20mtr.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door rbeckers »

Je kunt een antenne + mast tegen een rechtstreeks blikseminslag (of (N)EMP :wink: ) beveiligen. Is alleen duur.
Spanning is niet het probleem maar de grote stromen die er lopen.

René
Bert
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010, 11:04

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door Bert »

Rene de spanning is evenredig aan de stroom dus maakt niet zoveel uit, beide geven spetters!

M.vr.gr. Bert PA3ECK
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door rbeckers »

Bert,

trouwens welkom op dit forum. :D

De spanning en stroom zijn bij bliksem niet evenredig. Heel ongeveer zoals een diode in sper die een te grote spanning te verwerken krijgt. Stroom veroorzaakt de meeste schade. Veel schade komt door niet rechtstreekse inslagen.
Bliksem, en wat er bijhoort, is helaas een erg complexe materie.

Ik heb ervaring met bliksemschade o.a. jaren geleden bij de buren een rechtstreekse inslag. Bij mij dankzij diverse beveiligingen nauwelijks schade. De rest van de straat had veel schade. :crybaby:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ervaringen met dakdoorvoer voor een antennemast

Ongelezen bericht door fred101 »

Bert, jou mast is dan toch echt wel geaard volgens mij.

Rene bedoelt dat spanning niet het probleem is. Ik ben geen onweer expert dus misschien zit ik verkeerd maar Rene weet daar wel heel veel van. De spanning is een potentiaal verschil tussen aarde en atmosfeer. Dat is altijd aanwezig. Soms hoog, soms laag, Spanning doet niets. Het geeft aan dat er een ladingverschil is. (Denk maar aan schrikdraad. De spanning is hoog maar de stroom laag). Pas als het potentiaal te hoog wordt, hoger dan de isolatie van de lucht, ontstaat er een verplaatsing van lading (quanta) en een ionisatie waarbij er dus stroom loopt. Eerst een voorontlading die de ionisatie te weeg brengt en dan de hoofdontlading. En stroom richt wel schade aan.
Die stroom ioniseert de lucht, Daardoor gaat hij nog beter geleiden en daardoor kan er meer stroom lopen (Wat wel weer een beetje OnTopic is, er vormt zich een cavity met een resonantiefrequentie van 7,8Hz. De atmosfeer is dan , zeg maar, in resonantie met de aarde. 7,8Hz is in golflengte de omtrek van de aarde. Een natuurlijke golfpijp, De natuur als zendamateur 8)

Maar ik snap wat je bedoelt, als de bliksem vol inslaat ben je meestal de klos. Maar toch vind ik het geen lekker idee om een soort bliksemafleider naar binnen te voeren. Rene, heeft zijn huis erg goed, en met succes, daartegen beveiligd. Ik woon in het open veld, een lekker drassige klei polder, daarom loop ik meer risico dan bv iemand die in de bebouwde kom woont. Bij naderend onweer springen er soms vonken over van de ene feeder naar de ander over meer dan 10cm. Dan hoor ik het onweer nog niet. Met de hoogte van je mast heeft het niet veel te maken. Die 24 meter is voor ons wel heel hoog maar tov de afstand die de ontlading aflegt is het niks. Er is gewoon een enorm potentiaal verschil met de aarde en de ondergrond bepaald waar de cavity ontstaat. Dat ons huis daar net staat is pech hebben.

Ik heb een keer bliksem zien inslaan langs de snelweg in een boom, niet de hoogste overigens, dat was een 100 meter verderop en ik voelde het tintelen in mijn handen. Ik reed op de motor. In Frankrijk in de bergen in een onweersbui gezeten waarbij we een corona zagen op een electriciteits paal. Erg mooi om te zien. Een hele blauwe bol aan de top en even later een inslag in een auto voor ons (dat was ook alles behalve het hoogste punt) Ook spectaculair om te zien. Een erg mooi natuurfenomeen. Als het hier onweert zit ik voor het raam over de weilanden te kijken.

Edit: ik zie net dat Rene ook al heeft geantwoord.
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie