KRUISDIPOOL

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door fred101 »

Hij werkt in mnana maar nog niet gemaakt. Een dipooltje voor 2m met haaks daar op een voor 70. Gaf beter resultaat als een popovic emulatie. Jullie horen wel als ik hem bouw of het werkt.

Fred
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Circilaire polarisatie.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Een kruisdipool, zeer interessant Fred. Vooral op 50MHz als er Es condities zijn. Kan jij de Mmana file hier copy-pasten? Ik ben zeer geïnteresseerd!

73 de Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi Eat,

hij zit in je mail maar ik weet niet hoe ik hem hier plaatsen moet. Jij vast wel.

Fred
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mochten jullie geinteresseerd zijn in de mogelijkheid om files te uploaden, neem dan even contact met mij op. Dan kun je ze zo op mijn webserver zetten en in dit forum gebruiken. Dat ik dat niet zomaar beschikbaar stel aan iedereen, heeft als reden dat er geen beveiliging op bestandsoverschrijving in zit. Maar als je iedere file een unieke naam geeft, gaat er niets mis.

Ik hoor het wel als daar belangstelling voor is. Upload limiet is 5 MB per file, geen maximum voor het aantal files (deze server draait bij mij thuis met een redelijk grote harddisk).
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Fred, hier je Mmana file van je dual-band kruisdipool, het lijkt erop dat hij het doet in Mmana!
@Tjalling:
Goed idee!
Email notificatie doet het inderdaad niet als er een nieuwe post komt.

Code: Selecteer alles


*
145.0
***Wires***
4
0.0,	0.0,	0.0,	0.0,	0.5,	0.0,	0.002,	-1
0.0,	0.0,	0.0,	0.0,	-0.5,	0.0,	0.002,	-1
0.0,	0.0,	0.0,	0.19,	0.0,	0.0,	0.001,	-1
0.0,	0.0,	0.0,	-0.19,	0.0,	0.0,	0.001,	-1
***Source***
1,	1
w2b,	0.0,	1.0
***Load***
0,	1
***Segmentation***
800,	80,	2.0,	1
***G/H/M/R/AzEl/X***
2,	3.0,	4,	50.0,	120,	60,	0.0
###Comment###
Mod by fred, pa4tim 7-9-2007 23:31:09
Created by fred, pa4tim 14-8-2007 13:37:52
Of als link naar een bestand:

Fredden's Dual Band KruisDipool

(Met rechter-muis klik, koppeling opslaan als ...)

Ps
Waarom ik Fred, Fredden noem, moet je hem zelf maar eens vragen!

:D
73
Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zal er eens eentje maken. Gewoon zoals de popvic met kroonsteentje en lasdraad. Ben benieuwd wat hij in het echt doet. Ik had hem bijna 1:1 in mnana maar die file was perongeluk niet opgeslagen.

Fredden
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Fredden,
Nog aan de Ballon Vossenjacht meegedaan? Ik heb alleen geluisterd, het was weer leuk.

Gewoon bouwen die hap en proberen, Mmana is niet zaligmakend hoor!
Door de 2m dipool wat korter, en de 70cm wat langer te nemen kreeg ik de antenne (in Mmana) goed resonant en met een Z van ca. 55-60 ohm op beide banden.
Eens kijken of ze in de buurt van die AlMg lasstaafjes hebben, dan doe ik met je mee.

Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Hij is af en hij werkt. Twee stukjes lasdraad in een L gebogen. Deze door een kroonsteentje geduwd en aan een touwtje onder de TL buis gehangen. De porto eraan met 5W en op 145 MHz was hij 1.1. Op 70 cm heb ik geen meter dus dat is een gok maar hangend aan de TL kreeg ik NOS open. Niet overtuigend maar het ging zowel vertikaal als horizontaal gehangen dus verre van ideaal.
Ben benieuwd wat hij bij jou doet. Jij hebt vast betere testapperatuur. De batterij van mijn veldsterkte meter is leeg en mijn impedantiemeter wil niet. De griddipper lukte ook niet dus ik weet alleen hoe de swr op 2m is.

Fred
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re:

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Hij is af en hij werkt. Twee stukjes lasdraad in een L gebogen. Deze door een kroonsteentje geduwd en aan een touwtje onder de TL buis gehangen. De porto eraan met 5W en op 145 MHz was hij 1.1. Op 70 cm heb ik geen meter dus dat is een gok maar hangend aan de TL kreeg ik NOS open. Niet overtuigend maar het ging zowel vertikaal als horizontaal gehangen dus verre van ideaal.
Ben benieuwd wat hij bij jou doet. Jij hebt vast betere testapperatuur. De batterij van mijn veldsterkte meter is leeg en mijn impedantiemeter wil niet. De griddipper lukte ook niet dus ik weet alleen hoe de swr op 2m is.

Fred
Hmmmmmm,hier heb ik wel oren na.
Als experimenteel antenne voor meteo 137 mhz,had ik al zoiets in gedachte,ik weet niet dat ik hem ook voor 2 fastoenlijk ken gebruiken,ik mag toch alleen tot nu toe ontvangen.
Dan bouw ik hem met massief draad,deze komen met kroonsteen op de bezemsteel geschroefd,binnenshuis schijnt deze meteo antenne ook goed te werken,deze ervaring heb ik van een amateur hier.
Ik weet van 137 mhz niet, hoe groot de openings hoek moet zijn van hoeveel graden precies ,maar dat is altijd wel experimenteel vast te stellen,het schijnt wel dat die kruis dipooltjes het goed doen,volgens deze amateur.
Zo heb ik wel ervaring met gevouwe kruisdipooltjes,voor 3 meter,en die werken als een speer.
Mijn gaat het erom,dat ik weer eens een nieuwe uitdaging zoek in de meteo,maar toch wil ik deze gaan combineren met radio amateurisme,zo zat ik te denken,om bijv weerplaatjes te gaan ontvangen en vervolgens deze op de LPD band terug uit te zenden in SSTV,dat zelfde wil ik ook doen later met 1.6 ghz ,omdat deze continu een signaal uitzenden,dus na behalen,dan komt het op de gewone 70 cm amateur band,en mischien ook wel SSTV op 2 meter.
ik denk dan dat ik deze met stubs ga maken,in iedergeval alvast 70 cm,deze kan ik dan mooi op de houte steel tussen de 137 mhz antenne zetten deze omring ik met stubsen stack deze vervolgens nog maals,deze geef ik een aparte aansluiting,de stubs,dus heb ik meteen 2 vliegen in een klap,een zendantenne voor 70 cm en een ontvangst antenne voor de 137 mhz en mischien ook voor de 2 meter.
Deze steel zet ik in een hobby bank schroefje vast,ook onder een TL balk.
Ter info als het goed is kan ik per kant 2x 34cm halve golf gebruiken,dus dat is 4x 70cm gestackt dus,de houte steel is iets van een meter lang,dus dat kan mooi tussen de kruisjes in.
Maar geef me zowieso de resultaten van deze antennes zowel de modussen waar je mee QRV komt.
Cheers Gerard PA10403
Ps over de stubantennes de afval coax antenne dus discuseer ik wel verder op het ander forum topic,voor de knutsel ben ik wel te vinden.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb het ding gemaakt, hij deed het, en toen weer gesloopt. Zo gaat het bij meestal. Mijn antennetje voor 2/70 is meestal een popvic of een gewone verticale dipool. Dit was om te kijken of een simulatie in mnana ook in werkelijkheid een beetje klopt. Ik werk het liefst met dipolen en open lijnen. Ik ben niet met digitale modes of sstv enzo bezig, heb een keer mijn laptop aan mijn enige moderne set gehangen met als resultaat dat die set nu defect is. Zal wel toeval zijn want die set was aL 1,5 jaar oud dus die had zijn beste tijd gehad :-) maar toch. Daar kan ik je dus weinig van vertellen. 2 meter is voor mij al vreselijk hi-tech. Ik ben op 70cm (NOS) na, bijna nooit QRV boven de 14 MHz.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door pa10403 »

Deze kruis dipool werkt deze ook op 137 mhz dan,want ik neem aan dat deze een andere stralingspatroon hebben.
want ik maak deze dus met 4 van die popovic antennes,en onder ook een kruis,als je een keer zin en tijd heb test deze eens op 137.620 uit en kijk eens wat deze doet,en zou je dan zo vriendelijk willen zijn om me even de info te geven.
overigs kan ik die mnana programma van internet aftrekken?????.

Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door fred101 »

Een antenne werkt op elke frequentie die je wilt. Het stralingpatroon blijft gelijk, de afmetingen van de antenne niet. Maar uitproberen wordt lastig en heeft ook geen zin. Ik mag namelijk niet op die frequentie uitzenden en jij ook niet. Je kunt daar zelfs niet eens bij uitzondering een vergunning voor aanvragen. Dus reken maar dat je daar bij experimenten erg snel de AT op je stoep hebt.

Ik snap alleen niet hoe jij met een 4 popovic antennes een kruisdipool wil maken. Ik krijg een beetje het gevoel dat jij een richtantenne voor ontvangst van sateliet signalen zoekt ipv een zendantenne, klopt dat ? Dan kan je beter een yagi maken. Tjalling weet daar alles van. Een ontvanger kun je in ieder geval niet mollen met een verkeerde antenne. Als je luistert is er wel degelijk verbetering als je antenne resonant en 50 ohm is maar het verschil is lang niet zo groot als bij zenden. Met mijn dipool verkeerd getuned hoor ik nog steeds veel maar zenden lukt niet.

Mmana-gal is gewoon gratis te downloaden, http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/mmana/

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Ik heb het ding gemaakt, hij deed het, en toen weer gesloopt. Zo gaat het bij meestal. Mijn antennetje voor 2/70 is meestal een popvic of een gewone verticale dipool. Dit was om te kijken of een simulatie in mnana ook in werkelijkheid een beetje klopt. Ik werk het liefst met dipolen en open lijnen. Ik ben niet met digitale modes of sstv enzo bezig, heb een keer mijn laptop aan mijn enige moderne set gehangen met als resultaat dat die set nu defect is. Zal wel toeval zijn want die set was aL 1,5 jaar oud dus die had zijn beste tijd gehad :-) maar toch. Daar kan ik je dus weinig van vertellen. 2 meter is voor mij al vreselijk hi-tech. Ik ben op 70cm (NOS) na, bijna nooit QRV boven de 14 MHz.

Fred
gewoon aanelkaar vast knopen,en de polarisatie hoef niet perse,verticaal te zijn,als je aan iederkant een popovic antenne zet,en die zet je aanelkaar,stacken dus dan heb je een kruis dipool want er staat ergens in deze forum dat deze ook als kruisdipool gebruikt kan worden.
Ik denk ook wel,dat je zonder meer deze voor verschillende banden kan stacken,ik heb namelijk voor de 6 mtr band nog geen fatsoenlijke antenne,we gaan gewoon experimenteren,dat lijk mijn de beste optie als dat niks word kijken we wel verder,als dat stackwerk niet gaat lukken.
Ik heb ideen zat,om een antenne te vervaardigen,hoe gekker hoe leuker.
Cheers PA10403 Gerard

waar kan ik mnana halen???
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door fred101 »

OK dat is de verwarring. De in dit topic genoemde kruisdipool is een door mij bedachte naam voor een door mij bedachte antenne als experiment. Dat is geen kruis van meerdere antennes dus. Ik weet niet of het zin heeft om 4 popovic's te stacken. Ik denk dat een yagi een betere keus is. Geen idee wat voor impedantie en aanpassing ze dan moeten hebben om het hele array resonant en ook nog 50 ohm te krijgen maar dat kun je in mmana proberen. Ik zit niet veel op hogere frequenties maar ik heb gemerkt dat de polarisatie voor amateurbanden in ieder geval wel belangrijk is. Als ik mijn popovic of db9hv horizontaal polariseer krijg ik geen repeater meer open en hoor ik niet veel meer. Maar ik kan me voorstellen dat het bij satelietontvangst anders is. Dat komt uiteindelijk van boven. Op 6 meter een keer getest. Op mijn vertical kon ik een goede FM verbinding maken maar op een vertikale dipool hoorde ze mij niet en ik mijn tegenstation ook niet.
De link die ik je eerder gaf is voor mmana. Het is windows software maar draait perfect onder wine.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gerard, is dit een optie voor je? Ik heb er verder geen verstand van hoor, maar wellicht interessant: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=59
Plaats reactie