eigenbouw of koop ?

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
pd4tax
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:02
Locatie: Nijmegen

eigenbouw of koop ?

Ongelezen bericht door pd4tax »

Clubgenoten,
Ik richt mij wederom tot u met een prangende vraag; eigenbouw of fabrieksexemplaar.

Laat mij eerst uitleggen waar ik mee worstel, het is een luxe probleem ik weet het.

Ik ben een Novice amateur van de laatste lichting. Een Elearning hobbyist d.w.z. ik ken een soldeerbout alleen van plaatjes. Omdat ik tegen mijn pensioen aanloop ben ik een ouwe hobby op gaan pakken. De 27 mc. Maar nadat ik een paar maanden op die band actief ben geweest kwam ik tot de conclusie dat de 11 mtr band niet meer is wat het eens was. Niets voor mij dus. Een alternatief in deze materie is gelicenceerd bezig zijn. Maar je komt zo veel informatie tegen en ik mis een stukje historische opleiding. Ook ik ben ooit begonnen met een jampot ontvanger, onder de dekens met een kristaloortelefoontje liggen luisteren naar ruis. Daar bleef het bij. Mijn ouders hadden geen geld en ik wilde doorleren voor bakker op de Dr.Poelsschool te Nijmegen, Tja dan ben je er uit. Toen ik op jonge leeftijd getrouwd raakte. Ja. je dacht dat stuift niet en kost geen geld. Was er wel opnieuw de liefde voor de illegale hobby maar wederom geen poen. Nu 40 jaar later is er in bescheiden mate iets meer geld maar zal ik de het bouwen mij eigen maken, of is het fabrieks materiaal ook goed?

Ik ben N amateur en daar blijft het bij. Ik heb niet de intentie om met grote vermogens te gaan werken ook niet illegaal.
Ik wil met standaard materiaal mijn hobby beleven. Maar een zelfbouw vossenjachtontvanger is natuurlijk wel "geil".

Ik ben in het bezit van: Kenwood TS 570, Yaesu FT 857, Icom 228h een antennetuner MFJ971 tbv. de Yaesu, Voeding van alinco DM 330MW en Een skiptech 15-20 Amp.
Om het geheel digitaal te ondersteunen heb ik in mijn rommelhok 2 pc.'s staan 1 x pentium 4 plus 1 x pentium 3.
Met internet aansluiting.
Als antenne heb ik een ocf pa0mjk voor de hf , een hb9cv op rotor voor de 50 mhz. en een vertical voor de 2mtr. en 70 cm.
Zou je hier iets aan toevoegen of veranderen. En als je in de regio nijmegen een soldeercurcus gaat geven laat het me even weten.

73 Ger pd4tax
Mijn naam is Taxie en ik weet nergens van!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: eigenbouw of koop ?

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Ger,

Een beetje moeilijk zo te zeggen. Een zelfbouw antenne tuner of balun is toch net even iets anders als een zelfbouw all-band, all-mode transceiver. Dus wat wil je ?

Ik zit in Waardenburg en als je eens soldeerles wil hebben ben je welkom. Maar solderen is natuurlijk redelijk algemeen. Twee draadjes aan elkaar bakken in niet te vergelijken met smd onderdeeltjes solderen. Een bouwpakket in elkaar solderen is makkelijker dan iets vanaf een schema op de dode tor methode bouwen. De volgende stap is het ook nog zelf ontwerpen. Voor het bouwpakket hoef je alleen onderdeeltjes te herkennen voor zelf ontwerpen ze door en door kennen. Maar als je bouwpakketje niet werkt zul je toch moeten weten waar je moet meten en testen. Het ligt er dus aan wat je wil. Je zou bv zoiets als een DC of genererende ontvanger kunnen bouwen.

Kortom het varieert van het kunnen hanteren van een bout, wat je wel in een uurtje leert tot het je eigen maken van alle theorie die hoort bij de "hoge school" van het zelfbouwen waarbij je niet aan een aardige verzameling meetapparatuur ontkomt. Daar zit nog een hele boel tussen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pd4tax
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:02
Locatie: Nijmegen

Re: eigenbouw of koop ?

Ongelezen bericht door pd4tax »

Fred,
Eigenlijk was mijn vraag niet echt een vraag maar een verzuchting. De nieuwe ploeg zendamateurs mist de romantiek van zelfbouwprojecten namen als amhroh, heathkit. muiderberg philipskits zijn bij velen onbekend. Volgend jaar ga ik eens naar de veronmeeting hier te Nijmegen, Met het oude volk meelopen zien hoe zij dat doen. De hobby beleven zoals het hoort te zijn.
Fred bedankt voor je luisterend oor.
73 Taxie
Mijn naam is Taxie en ik weet nergens van!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: eigenbouw of koop ?

Ongelezen bericht door fred101 »

Niet allemaal, ik hoor tot de nieuwe ploeg. Ik ben pas 3 jaar met electronica bezig. :wink: Ik vergeet alleen nog al eens mijn zenders te gebruiken. Toevallig gisteren weer eens lekker een uurtje met een racal zitten luisteren, daarna nog even met een CAT-pye.

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb veel oud spul zoals je wel gezien zult hebben op mijn homepage hier op de site. Ik ben wel een echte stekker amateur, niks werkt hier op batterijen :lol:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie