MLB, T200-2, aantal windingen

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Hallo,

Ik verblijf over een aantal weken even een tijdje bij mijn ouders. Ik ben nu een antenne voor daar in elkaar aan het zetten. De antenne is een eindgevoede sloper met een 1:9 unun eraan. Ik heb vandaag de unun in elkaar gezet gebruikmakende van een t200-2 ringkern.

Maakt het uit hoeveel windingen er op de ringkern komen? Ik lees nl. op fora dat de t200-2 minder geschikt is vanwege de lage Al waarde, waardoor er meer windingen voor dezelfde inductie nodig zijn. Ik heb nu een stuk op 18 windingen op die kern.

Ik heb de hele opstelling zonet in het park getest met 12,5M waslijn eraan. Ontvangst was bij alle banden op 10M na erg goed te noemen. Stations kwamen er hard doorheen tetteren :) SWR was alleen op 20M redelijk te noemen, op alle andere banden behoorlijk in het rood.

Kan ik nog wat verbeteren aan die SWR door het aantal windingen te veranderen?
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Een magnetic longwire balun bestaat niet. Een eindgevoede draad is ongebalanceerd en coax ook dus moet je een unun hebben. Een MLB is dus gewoon een unun. Dat ding doet niets anders dan een impedantie transformeren. Dat kan wel met zo'n T200-2, de reden dat ze minder geschikt zijn voor zo'n unun is dat je geen hoge impedantie kunt bereiken bij stroombaluns. Hier maak je alleen een RF trafo. Sommige commerciele breedbandige hebben een weerstand erin. Een soort dummyload met draad.

Maar nu het achterliggende idee. Een langdraad is hoogohmig en met zo'n trafo kun je dat omlaagbrengen zodat je tuner het minder moeilijk heeft. Echter een waslijn is van ijzer en ijzer is niet geschikt. Het magnetiseert en wil in die staat blijven dus werkt het EM veld tegen bij het ompolen. Daarnaast is een landraad een antenne van een of meer halve golven. Een 12 meter draad is dus een langdraad voor , je raadt het al, rond de 20 meter. :) Stel je wil die waslijn op 40 meter gebruiken. Dan is hij een kwart golf en ergens rond de 50 ohm, na je unun dus nog maar een ohm of 6. Erg jammer om een prima 40 meter antenne zo te verpesten. Op 10 meter is hij 1 en een kwartgolf dus daar verpest je hem ook met de unun. Een T200-2 is ook bedoeld tot 10MHz. Daarboven werkt hij niet meer als ringkern, hij werkt vaak zelfs tegen. http://toroids.info/T200-2.php Meer windingen op hoge frequenties (meer capaciteit) is helemaal niks.

Ook goede info: (hij is zelfs een fervent T200-2 genbruiker maar lijkt daar wat op terug te komen de laatste tijd)
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Baluns/baluns.htm

De beste, onderbouwde, maar erg vergaande info staat hier: http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/Ferriet.html
Bob is de impedantie-guru.

Jij hebt een eindgevoede draad die op sommige banden hoogohmig en sommige laagohmig is, Dat kan best goed werken.
Wat je moet doen is gewoon een simpele L tuner maken. Hoogste rendement en werkt als een speer. Zonder tuner gaat niet werken op wat compromis antennes na met traps, meerdere draden of asymetrisch. Wil je die echt goed krijgen komt er nog best veel bij kijken. De omgeving gooit altijd roet in het eten. Als ik er hier een maak en doormeet en jij maakt hem helemaal na, zelfde materiaal, zelfde hoogtew maar boven zandgrond dan klopt het al niet meer. Ik krijg mijn antenne niet eens met één tuner goed. Voor 160, 80 en 40 gebruik ik een S match maar voor daarboven heb ik een andere tuner nodig
(ik gebruik daarvoor een andere antenne) Een L tuner is gewoon een L in serie en een C naar aarde. De C hang je aan een schakelaar zodat je hem voor of na de spoel kan zetten. Wat ik bij mijn toenmalige longwire (25 meter) nog had was een unun met aftakkingen. Daarna had ik een 43m longwire met een L tuner. Er tussen hing een 1:1 unun welke een galvanische scheiding maakte. Ik had/heb wel een HF aarde.

Het mooiste is een dipool met open lijn. Ik had als testje een inverted V van twee x 6 meter met open lijn en dat werkte als een speer op 40 en 20 (verder niet geprobeerd maar met goede symetrischge tuner krijg je een dipool met open lijn op alles werkend. Een Zepp is ook eemn leuke optie.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

goed verhaal. Maar vaak is het nog erger: een waslijn van nylon! :lol:

Als je bijv. Rothammel (goed, oud, downloadable boek) bekijkt, zie je dat sommige antenne's EN aansluitdraden/kabel breedbandiger zijn dan andere.
Het blijft altijd een compromis met, vaak, verrassingen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Acht als je maar geen knoop in het einde van de draad legt, kunnen de radiogolven er niet meer uit :lol:

voor de ts: dat is een grapje hoor, niet dat je denkt dat je echt geen knoop mag leggen

Zo hebben we trouwens een iemand van de gek gehouden die een usb 20m zelfbouwontvangertje wilde demonstreren op een open lijn gevoede antenne. Hij kreeg het geluid niet goed (signalen te sterk waardoor het vervormde maar dat had hij niet door), Oh, zegt adri PA0RDA, draai de draden van de antenne maar eens om want dit klinkt als LSB en als je ze omdraaid wordt het USB. Die gast deed het nog ook. :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

fred101 schreef:Echter een waslijn is van ijzer en ijzer is niet geschikt. Het magnetiseert en wil in die staat blijven dus werkt het EM veld tegen bij het ompolen.
Is dat echt zo? Ik vind op het Internet talloze pagina's over het gebruik van waslijn en staalkabel:

Complete G5RV:

http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/eigenbouw_g5rv.htm

Staaldraad:

http://www.eham.net/forums/Elmers/179915

Ik ga in ieder geval verder experimenteren met een 4c65 ringkern en ook maar eens een (auto) tuner aanschaffen met 1:4 balun voor het aansturen van open lijn.
*** en ook toch maar een rol antennelitze erbij, nu ik die draad op Eham verder lees over staal :P
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Het voordeel van internet: je kunt heel veel goede info vinden
Het nadeel van internet: iedereen kan er opzetten wat hij denkt dat goed is dus er staat ook veel onzin.

Bij antennes is het probleem dat alles werkt en het is bijna niet te meten hoe goed iets werkt. Daarnaast is het relatief. Als jij een breinaald gebruikt en daar verbindingen mee maakt denk je dat dat een goed ding is. Als je die breinaald dan vervangt door en mag-loop dan is die magloop daarna ineens een superantenne. Zou je echter van een full size dipool met open lijn overgaan naar een magloop dan wordt je niet echt blij.

Een auto tuner is erg handig maar niet de beste tuner. Voor open lijn zou ik niet naar zo'n ding gaan maar een S-match bouwen dat scheelt je heel veel geld en het werkt beter. En anders zou ik ook een gewone tuner kopen en geen autotuner. Voor een langdraad zou ik een gewone L tuner maken. Die zijn nog simpler te bouwen en met 25W doet een gewone omroepdoos varco het prima. Ik gebruikte voor de vakantie altijd een heel klein doosje met spoel op ringkern en een varcotje erin. Dat ging heel lang goed tot ik hem achter een yaesu FT201 gebruikte in cw op en veel te klein antennetje. Dat vond het spoeltje niet leuk meer. Deze ging toen over van cw op rooksignalen :-)

Een gewone tuner is niet veel werk als je maar op een lijstje de instellingen zet.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Hehe, dit hele HF antenne verhaal wordt chaotischer met de dag :)

Ik denk nu een redelijk perfecte antenne te hebben gevonden voor bij mijn ouders in de achtertuin. Niet al te lang, symmetrisch en geen tuner nodig:

http://www.universal-radio.com/catalog/ ... /1952.html

Probleem is alleen dat in Amerika bestellen duur is, en dit waarschijnlijk ook zelf te bouwen is. Alleen snap ik de werking niet helemaal. Het is een eindgevoede halve golf dipool zoals ik die al eerder heb bekeken, maar dan wel resonant op 3 banden.
In NL zijn ook al amateurs bezig met het eindgevoede halvegolf dipool concept, maar helaas nog geen ontwerpen voor multiband:

http://www.pa3eke.nl/joomla/index.php?o ... &Itemid=12

Misschien heb jij een idee Fred, hoe je die End Fedz 10/20/40 meter zou kunnen nabouwen?
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door rbeckers »

In Rothammel staan diverse ontwerpen voor multiband antenne's.
uit Rothammel
uit Rothammel
Er zijn meerdere manieren om een antenne breedbandig(er) te maken, o.a.:
- antenne dikker maken, buisvorimg of kegelvormig.
- bijv discone (beter voor vhf/uhf dan hf) :wink:
- meerdere dipolen gebruiken.
- resonantiekringen.
- tuners

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=1026

Ik heb vanmiddag een stukje tekst in elkaar gezet met antenne uitleg zonder rekenwerk. Gewoon de basis. Daarmee snap je de rest wat makkelijker hoop ik.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

open-lijn door muur voeren

Ongelezen bericht door elmer »

Uit dit forum en andere bronnen lees ik dat een dipool (of inverted-v) met open-lijn voeding een erg efficiente antenne is voor 80-10m. Heeft iemand misschien ervaring met hoe de open-lijn het best door de muur kan voeren? PA0FRI heeft wat voorbeelden, heeft iemand daar ervaring mee? En is het idd zo dat je een open-lijn niet moet aanraken tijdens zenden? Dat zou betekenen dat ik het stuk binnenshuis goed moet beveiligen (ik moet ongeveer 4m van muur tot tuner/transceiver).
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=587

twee gaatjes in het raam. Binnen loopt hij naar een kunstof plaatje met twee connectors. Daar steek ik het laatste stukje kippnladder in wat de tuner in gaat. Werkt prima. De open lijn mag best ergens langs als beide draden maar even ver erlangs gaan. Dan blijft er balans. Beter niet door metaal natuurlijk want dan krijg je een condensator. Maar dan nog is die bij 160 en 80m niet zo hoof dat je er veel van zal merken. Tenminste als je antenne lang genoeg is anders loopt de spanning erg hoog op en kan er wat doorslaan.

Aanraken verstoort de balans wat maar dat is alles (tenzij je met 1KW zit te stoken in een te korte antenne dan kan het pijn gaan doen)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: MLB, T200-2, aantal windingen

Ongelezen bericht door elmer »

Leuk detail, dat van de bierpul :)
Maar oke, beter dus niet de draden dichtbij elkaar door 1 gat. Ik had al zo'n idee eigenlijk. Helaas heb ik kunststof kozijnen waar ik liever niet in boor. Ik zag laatst ergens iemand die een dakpan had waardoor de draden naar binnen gingen. Ik denk dat ik eens ga proberen zo'n ding te vinden.
Plaats reactie