Het zendmodule heeft een gemiddeld uitgangsvermogen van 27dBm (500mW) (er is ook een 100mW versie!). Beide modules zijn te schakelen op 7 frequentiekanalen (in MHz):
- 5740
- 5760
- 5780
- 5800
- 5820
- 5840
- 5860
Ik zal in dit topic nu verder de complete bouw beschrijven van deze zendontvanger. Dat gebeurt in stappen en zo uitgebreid mogelijk.
Eerst even een foto van de zender module: Ik heb een SMA chassisdeeltje gesoldeerd op de modulen, om later te kunnen aansluiten op een coax relais.
Eerst maar eens het ontvangertje aansluiten. Zien of er ruis uit komt. Er moeten een paar C-tjes extern worden geplaatst en je moet de modules voorzien van een ruisvrije 5V. Een elco aan de uitgang van de 7805 is zeer zeker aan te raden (ivm strepen in beeld!). En zorg voor de bekende ontkoppel C-tjes over de ingang en de uitgang van de 7805 (zie datasheet). Coax relais... Die had ik nodig, maar de relais' die ik had liggen, waren hooguit bruikbaar tot UHF/500MHz. Dit is 5,7GHz, dus even andere koek. Via een tip van Ton PE1BQE kreeg ik het e-mail adres van PA0KBT die dit soort coax relais verkoopt: Je moet ze schakelen met 28V (vanaf 24V werkt). Mijn zendontvanger moet op een accu kunnen werken met spanningen tussen 7,5 en 15volt. Probleem dus! Als je alleen maar 12V gebruikt, kun je met een transistorschakeling met diodes even een 28V boost geven voor het schakelmoment, waarna daarna de spoel in het relais op 12V nog prima bekrachtigd blijft. Maar ik moest nog lager dan 12V.... Oplossing is een DC-DC step-up converter gebaseerd op de MC34063A.
Een heel leuk IC-tje. Je hebt maar een paar externe onderdelen nodig. In de datasheet staan prima bruikbare voorbeeldschakelingen. Eerst even de datasheet: Met de spanningsdeler op de comparator ingang kun je de uitgangsspanning bepalen. De formule staat in de datasheet.
Waar je op moet letten is het opgenomen vermogen van de aangesloten bron (relais dus in dit geval). Dat is bij 28V ongeveer 2,5Watt (90mA)! Dat is zeer fors en wordt opgestookt als warmte. Dit relais wordt dan ook zeer warm. Met deze step-up converter kan je het relais al schakelen op 4V. Er komt dan nog net 28V uit de step-up converter. Bijzonder he? Het opgenomen vermogen van het relais blijft natuurlijk gelijk, dus naar de ingang van de step-up converter loopt een veel hogere stroom. Tel daar nog wat rendementsverlies in de step-up converter bij (rendement is ca. 85%) en je ziet een stroom lopen van een paar honderd mA (afhankelijk van de ingangsspanning, want het gaat om het opgenomen vermogen - met verlies erbij ca. 3W). Bij 12V input is de stroom aan de ingang tussen 250 en 300mA. Bij 5V is de stroom aan de ingang tussen 600 en 700mA. Dat is wel erg veel op een accupack... later meer hierover. Eerst even wat foto's van de step-up converter: <Lees de update hieronder, want het bleek dat als het relais warm werd, deze niet meer schakelde op 22V>Zoals eerder gezegd schakelt het relais al op wat lagere spanningen. Ik heb de step-up converter nu gezet op 22V en dat gaat prima. Ik houd een marge van +3V, om de contacten goed stevig te laten schakelen. Het opgenomen vermogen is een stukje lager bij deze spanning, maar nog steeds fors. Ik laat het eerst even zo vanwege tijd, maar later probeer ik een schakeling toe te voegen aan de step-up converter die de spanningsdeler geleidelijk regelt na het inschakelen. Mijn doel is om het relais dan te schakelen met 22V en de spanning vervolgens te laten zakken tot ca. 15V. Als het relais maar éénmaal bekrachtigd is, dan blijft hij wel staan tot ca. 12V over de spoel. Pas daaronder vallen de contacten weer in de ruststand. Dat komt later en daarom zit er nog wat ruimte in het kastje van de step-up converter.
Update: het is gebleken dat mijn relais toch niet betrouwbaar schakelt op 22V. Dat ben ik aan het uitzoeken... Eventueel zet ik de spanning weer op 28V (klopt, heb ik gedaan).
Later meer!