Osmocom TETRA en Funcube dongle

Speciaal subforum voor discussies over Tetra-gebruik binnen het zend- en luisteramateurisme.

Moderator: PA0ETE

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor Tetra gebruikers en geïnteresseerden. Tip: gebruik de abonnementsfunctie om automatisch per mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe berichten en reacties (helemaal onderin de pagina aan te klikken). Of gebruik de RSS feed om via een RSS reader geïnformeerd te worden.
De moderator van dit subforum is PA0ETE.
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Weet iemand waar het network ID te vinden is? Het moet af te lezen zijn uit de output van het script en/of wireshark, maar ik kan het niet vinden...
PA1MOS
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2011, 21:17
Roepletters: PA1MOS
Locatie: Amersfoort

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door PA1MOS »

Qwerty,

Het netwerk wordt geïdentificeerd door de MNI. De MNI bestaat uit twee delen de Mobile Country Code (MCC) en de Mobile Network Code (MNC). Deze items vind je terug in de output van de osmo-tetra software.

Uit mijn voorbeeld:

Code: Selecteer alles

BURST
CRC COMP: 0x1d0f OK
SB1 00/00/3/000 type1: 000100000111100001010000000000000110011000000011111100110001
TMB-SAP SYNC CC 000001(0x01) TN 11(3) FN 10000(16) MN 101000(40) MCC 0011001100(204) MNC 00000111111001(505)
In dit geval is de MCC 204 (Nederland) en de MNC 505.

Met groet,
Marco/PA1MOS.
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Dus de MNI is dan 204505?
PA1MOS
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2011, 21:17
Roepletters: PA1MOS
Locatie: Amersfoort

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door PA1MOS »

Qwerty,

Klopt.
De Mobile Network Identification (MNI) is 24 bits lang en bestaat uit de Mobile Country Code (MNC, 10 bits) en de Mobile Network Code (MNC, 14 bits).

Met groet,
Marco/PA1MOS
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Marco,

Dankje. Dat van die 24-bits wist ik inderdaad.

Maar ik doelde eigenlijk op de vraag, is dit het network id wat nodig is om het netwerk in de tetra porto te zetten?

Groeten,

Pepijn
PA1MOS
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2011, 21:17
Roepletters: PA1MOS
Locatie: Amersfoort

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door PA1MOS »

Qwerty,

O, ok, ik wist niet dat je dat bedoelde.

Deze gegevens heb je inderdaad nodig om je porto te programmeren (naast misschien nog een aantal andere zaken, maar dat hangt af wat je wil bereiken).

Met groet,
Marco/PA1MOS.
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Verder niet om iets raars te doen ofzo hoor. Ik heb een MTH800, voornamelijk voor DMO bij ongelukken/brand e.d. Ik heb er ook de CPS bij en ik was benieuwd. Maar bedankt voor de info :)

Groeten,

Pepijn
on4bhm
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2011, 22:43
Roepletters: on4bhm

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door on4bhm »

Als ik op ebay een tetra toestel zou aanschaffen, zou ik dan daar iets mee kunnen hoorbaar maken?
Ik lees veel over DMO, maar wat is het eigenlijk?

Het entropia netwerk is niet beveiligd... valt daar iets op te horen?

of is het het geld allemaal niet waard?

mvg
PA1MOS
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2011, 21:17
Roepletters: PA1MOS
Locatie: Amersfoort

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door PA1MOS »

OM,

Een TETRA terminal kan algemeen gesteld op twee manieren worden gebruikt: in TMO mode (Trunked Mode Operation) en DMO mode (Direct Mode Operation).

In TMO mode maakt de terminal deel uit van een TETRA-netwerk en wordt de communicatie door het netwerk gecontroleerd en bestuurd (en bepaalt het netwerk wie met wie mag communiceren en kan invulling worden gegeven aan beveiligingsmaatregelen als versleuteling en authenticatie). Naast TMO kan gebruik worden gemaakt van DMO. In dat geval vindt de communicatie direct, dus zonder controle en aansturing van het netwerk, tussen de TETRA terminals plaats. Dit brengt een aantal beperkingen met zich mee (o.a. capaciteit).

In principe kan men met de in de handel beschikbare TETRA apparatuur meeluisteren met niet versleutelde TETRA netwerken, mits men de parameters van die netwerken kent. Ik weet overigens niet welke wettelijke regels er in België van toepassing zijn v.w.b. het meeluisteren op dergelijke netwerken.

Of je je geld aan dergelijke apparatuur wil besteden is geheel aan jezelf.

Met groet,
Marco/PA1MOS.
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Mag je in Nederland legaal "inloggen" op een onbeveiligd Tetra netwerk? Je moet het ISSI dan gokken, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Ik heb een Tetra porto om te testen en de mogelijkheden te onderzoeken en (vooral) omdat ik het leuk vind. Maar tot nu toe heb ik nog niet echt veel gehoord, ook omdat ik in de veronderstelling ben dat je niet zomaar mag verbinden met een TMO netwerk ondanks dat je parameters wel kent (bij Entropia dus MCC 204 (Nederland) en MNC 505).

Groeten
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Meekijken is alleen mogelijk bij niet versleutelde TETRA-netten (meekijken bij C2000 is er dus niet bij).
Dit is niet waar...
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door PA1L »

Qwerty schreef:
Meekijken is alleen mogelijk bij niet versleutelde TETRA-netten (meekijken bij C2000 is er dus niet bij).
Dit is niet waar...
Knappe jongen die TEA2 decrypt... :D
En de DMO mode is geen tetra-net, maar point-to-point. Op een C2000 netwerk meekijken wordt dus lastig..
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door pb1sam »

PA1L schreef:
Qwerty schreef:
Meekijken is alleen mogelijk bij niet versleutelde TETRA-netten (meekijken bij C2000 is er dus niet bij).
Dit is niet waar...
Knappe jongen die TEA2 decrypt... :D
En de DMO mode is geen tetra-net, maar point-to-point. Op een C2000 netwerk meekijken wordt dus lastig..
Meekijken is sws onmogelijk, omdat er geen beelden worden verstuurd over C2000, enkel data en spraak.
C2000 is door zijn encryptie niet te beluisteren.
Mensen die de encryptie kraken hebben sws een probleem, omdat dit bij wet verboden is,
en er staan zeer zware straffen op.
Unencrypted Tetra netwerken zijn met de juiste apparatuur wel te beluisteren.
Qwerty
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2011, 11:33

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door Qwerty »

Er is een verschil tussen meekijken en meeluisteren... Er is wel degelijk informatie te halen uit C2000 met dit script.
ronnie1972
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2013, 20:49

Re: Osmocom TETRA en Funcube dongle

Ongelezen bericht door ronnie1972 »

Ben net in bezit gekomen van funcube dongle en ben nu aan het experimenteren geslagen, de handleiding werkt goed, behalve dat als je met een schone linux begint, je niet moet vergeten apt-get update te doen, anders vindt je namelijk, de libtools library e.d. niet.

However ik loop tegen een probleem aan namelijk het volgende:

ik heb via git de libosmocore en osmo-tetra binnengehaald, dit gaat perfect.

het hierna compileren van de libosmocore geeft ook geen probleem, als ik echter daarna uitvoer:

$ cd osmo-tetra
$ make

geeft hij de volgende error: make: *** Geen doelen opgegeven en geen makefile gevonden. Gestopt.

de directory osmo-tetra ziet er als volgt uit:

root@counter-Latitude-110L:/home/counter/tetra/osmo-tetra# ls
AUTHORS COPYING etsi_codec-patches README src TODO

aangezien ik niet zoveel ervaring met het compilen heb dacht ik dat gewoon make in de SRC dir. kon doen, dit geeft echter een lijst aan opmerking waar ik niet veel mee kan.

Wellicht kan iemand mij hiermee helpen, zodat ik verder kan.

M.V.G. Ronnie
Plaats reactie