Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Speciaal subforum voor discussies over Tetra-gebruik binnen het zend- en luisteramateurisme.

Moderator: PA0ETE

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor Tetra gebruikers en geïnteresseerden. Tip: gebruik de abonnementsfunctie om automatisch per mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe berichten en reacties (helemaal onderin de pagina aan te klikken). Of gebruik de RSS feed om via een RSS reader geïnformeerd te worden.
De moderator van dit subforum is PA0ETE.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Een van de doelen van het opzetten van de discussiegroep op Yahoo was om ervoor te zorgen dat alle amateurs in NL in elk geval dezelfde ISSI en andere netwerkparameters kiezen. De ISSI kun je zien als een CTCSS-achtig gebeuren.

Bij grote tetra-netwerken, zoals dat van Entropia dat in de hele Benelux werkt, dient de ISSI om ervoor te zorgen dat de mobilofoons van verschillende gebruikende organisaties en bedrijven van het netwerk elkaar niet kunnen horen. Bij groepjes amateurs in Nederland zou de keuze van verschillende ISSI's ervoor zorgen dat deze groepjes elkaar nooit kunnen horen.

Het mooist zou zijn als we deze info zoude combineren, zodat bijv. de groepen in Noord-Duitsland die meestal met Sepura werken, en de verschillende actievelingen door heel Engeland die met een heel scala aan spullen werken ook Nederlanders kunnen werken. Mogelijk geeft dat nog wel een extra complicatie. Zie daarvoor het andere onderwerp over de maximaal haalbare afstand.
pe1ryy
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:57

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door pe1ryy »

John,

Doe eens een suggestie... Wat heb je er bijvoorbeeld zelf in staan ?

DMO Frequentie = ?
Countrycode = 204 (gebruikelijk voor NL).
Netwerkcode = 0001 (Meer zijn er op dit moment nog niet).
ISSI = <postcode><volgnummer 0-499>, onderling afstemmen met amateurs in het dorp/stad.
GSSI = <postcode><volgnummer 500-509>, Repeaters, onderling afstemmen met amateurs in het dorp/stad.
GSSI = <postcode><volgnummer 510-999>, Simplex, onderling afstemmen met amateurs in het dorp/stad.
Laatst gewijzigd door pe1ryy op 01 sep 2011, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PA0ETE »

pe1ryy schreef:John,

Doe eens een suggestie... Wat heb je er bijvoorbeeld zelf in staan ?

DMO Frequentie = ?
Countrycode = 204 (gebruikelijk voor NL).
Netwerkcode = 0001 (Meer zijn er op dit moment nog niet).
ISSI = <postcode><volgnummer 0-499>, onderling afstemmen met amateurs in het dorp/stad.
GSSI = <postcode><volgnummer 500-509>, Repeaters, onderling afstemmen met amateurs in het dorp/stad.
GSSI = <postcode><volgnummer 500-999>, Simplex, onderling afstemmen met amateurs in het dorp/stad.
Ik ben dat net allemaal aan het uitzoeken, omdat mijn apparatuur een dezer dagen opnieuw geprogrammeerd moet worden. Dat van die postcodes vind ik wel een aardig idee.
pe1ryy
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:57

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door pe1ryy »

Aanpassing bericht (simplex range aangepast van 500-999 naar 510-999).
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Hallo allemaal,

Voor de orde en netheid is het wel een goed idee om dit op een rijtje te krijgen. Voor het praktische deel en het DMO gebruik wat wij tot nu toe doen maakt het niet uit welke GSSI en ISSI we gebruiken. In DMO modus moet je elkaar immers altijd :D kunnen bereiken en doet het niets met deze adressen. Als we ooit in TMO met elkaar gaan babbelen dan komt dit pas aan de orde maar het kan geen kwaad hier eens over te hebben en misschien iets ervan te beschrijven.

Groet,

Walter
pe1ryy
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2009, 18:57

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door pe1ryy »

Walter,

voor DMO-communicatie zal je toch een MCC,MNC, ISSI en GSSI moeten inprogrammeren. Zo niet, kan je geen lettergreep over de ether krijgen. Wil je ook nog een ander kunnen ontvangen, zal je deze gegevens moeten delen.
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Beste PE1RYY,

Sommige zaken moeten idd wel goed staan maar de ISSI kan je totaal verschillend invullen. Ik heb totaal vier verschillende tetra apparaten met een verschillend ISSI en deze verstaan elkaar prima. De rest moet natuurlijk wel kloppen en kan ik niet ontkennen en, zonder die instellingen doet het netwerk idd geen ene moer.

Groet,

Walter.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Het verschilt per merk hoe kritisch de apparaten zijn. Bij DMO worden sommige parameters volgens mij ook minder goed gecheckt dan bij TMO.
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Het zou maar zo kunnen maar ik bekijk mijn conclusies door de Sepura en Motorola apparaten te programmeren met bepaalde instellingen en daarna het effect op elkaar te testen in de praktijk. Ik stop trouwens met het posten op dit en gerelateerde fora want het brengt me niets verder en zie alleen een hoop gezeur over dingen die er niet toe doen...

Iedereen bedankt en misschien spreek ik je nog via een ander medium.

Groet,

Walter de PD2WGN.
Venture
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2011, 11:00

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door Venture »

Voor de beeldvorming; de opbouw van C2000 ISSI's heb ik redelijk duidelijk inmiddels en is wellicht al bekend bij sommigen:

de opbouw is als volgt:

XYYZZZZ

X=Discipline met 1=BRW, 2=CPA, 3=POL
YY=Regionummering (zoals bij iedereen wss bekend)
ZZZZ=Portofoonnummer (in sommige regios / disciplines kan dit een dienstnummer van de medewerker zijn)
Radiotroniks
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2011, 14:40

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door Radiotroniks »

Waarom gebruik je als standaard niet gewoon 16777215 als GSSI?
Dat is een 'broadcast" GSSI.
Iedereen, ongeacht welke GSSI er geprogrammeerd is in de te ontvangen radio, hoort en kan werken met deze GSSI.
Zoalng je maar antwoordt binnen de DMO-Reservation -time van de "uitzendende" radio.

Mvg.
Mario
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PA1L »

L.s.,

Aangezien ik ook wat ervaring wil opdoen met tetra dmo, ben ik benieuwd welke frequenties er zoal gebruikt worden.
Zonder tegenstations geen experimenten, nietwaar?
Mogelijk zijn er in bepaalde regio's bepaalde frequenties in gebruik?
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PA1L »

Venture schreef:Voor de beeldvorming; de opbouw van C2000 ISSI's heb ik redelijk duidelijk inmiddels en is wellicht al bekend bij sommigen:

de opbouw is als volgt:

XYYZZZZ

X=Discipline met 1=BRW, 2=CPA, 3=POL
YY=Regionummering (zoals bij iedereen wss bekend)
ZZZZ=Portofoonnummer (in sommige regios / disciplines kan dit een dienstnummer van de medewerker zijn)
Officiële lijst:
Bij de brandweer zit het nummer aan het voertuig vast, en geeft deels het voertuig type aan.
Bijlagen
LV brandweer.bmp
SSI indeling.bmp
SSI schengen.bmp
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
PE1RFR
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2012, 16:49
Roepletters: PE1RFR

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PE1RFR »

Hallo allen,

Dit topic doorlezend krijg ik niet de indruk dat er vaste gegevens gebruikt worden, of is 204/0001 inmiddels de standaard?

Groeten, Peter PE1RFR
PE1RFR
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2012, 16:49
Roepletters: PE1RFR

Re: Welke ISSI en andere netwerkgegevens?

Ongelezen bericht door PE1RFR »

PE1RFR schreef:Hallo allen,

Dit topic doorlezend krijg ik niet de indruk dat er vaste gegevens gebruikt worden, of is 204/0001 inmiddels de standaard?

Groeten, Peter PE1RFR
Niemand??? Het leeft blijkbaar niet echt, misschien verzin ik zelf wel wat, dan ontstaan er toch weer eilandjes ;)
Plaats reactie