Tetra-nieuws

Speciaal subforum voor discussies over Tetra-gebruik binnen het zend- en luisteramateurisme.

Moderator: PA0ETE

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor Tetra gebruikers en geïnteresseerden. Tip: gebruik de abonnementsfunctie om automatisch per mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe berichten en reacties (helemaal onderin de pagina aan te klikken). Of gebruik de RSS feed om via een RSS reader geïnformeerd te worden.
De moderator van dit subforum is PA0ETE.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Plaats ze hieronder als je nieuwtjes hebt op Tetra-gebied. Een nieuwe ontwikkeling, op gebied van hard- of software, of een goedkope aanbieding van apparatuur? Plaats ze hier dus onder....
Gebruikersavatar
PD0RAF
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2011, 22:08
Roepletters: PD0RAF
Locatie: Amersfoort

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PD0RAF »

Top initiatief!Afbeelding

Afbeelding Zullen we eens beginnen met het maken van een lijst e.v.t. bruikbaar (te maken) apparatuur in de amateurbanden?
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Mooi, nog iets meer interactie :D

De motorola MTH800 portofoon is bruikbaar te maken met de juiste firmware....... Kosten kompleet €275 (nieuw)
De motorola MTM800 mobilofoon kan dit nog niet maar zit eraan te komen..... Kosten kompleet €300 (nieuw)

Verder uiteraard een aantal modellen van Sepura maar daar weet ik geen prijzen van voor de consument.
Het is helaas nog niet zover dat we het op de diverse amateurbeurzen kunnen kopen voor een fijn prijsje en het apparaat opnieuw flashen. Wie weet gaan we het nog meemaken. Het programmeren van de moto's is geen probleem en kan ik ook eventueel regelen of bij de betreffende handelaar waar deze vandaan komt.

Goed initiatief en hopelijk nog veel meer input.... :)

Groet,

Walter de PD2WGN
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Bedankt!

De Sepura's zijn nieuw aanmerkelijk duurder (ruwweg tweemaal zo duur). Voor gebruik als DMO-repeater komt daar nog een softwarelicentie bij van rond 200 euro. Ik denk dat dat voor Motorola ook wel zo zal zijn.

Over het algemeen worden door experts apparaten van Sepura en van EADS (voormalig Nokia) als superieur beschouwd boven die van Motorola, maar of dat een dergelijk prijsverschil rechtvaardigt...
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Hoi John,

Ik had al zo'n vermoeden dat de Sepura tetra apparaten opmerkelijk duurder zijn en ja de Sepura en de EADS (Nokia) worden idd wel heel veel gebruikt bij diverse hulpdiensten. Zelfs ik moet ook naar de prijs kijken want het is voor mij gewoon een consumenten koop dus ik heb maar voor de Moto spullen gekozen en de eisen voor de apparatuur zijn voor amateurs als ons natuurlijk wel anders dan voor bijvoorbeeld een brandweerman waar zijn leven kan afhangen door goede of slechte communicatie. Op dat moment mag prijs geen beslissende factor zijn en kiest men voor het beste product zonder de prijs te beoordelen. Ik hoor nog steeds van "die prijzen voor d-star apparaten zijn wel erg hoog" dus een tetra apparaat van €800 of meer zal er dan ook niet inzitten. De huidige tetra mobilofoon van Motorola die ik in mijn bezit heb is normaal ook bijna tussen de €700-€800 maar deze kon ik nog net bemachtigen voor €300. Die EADS (Nokia) portofoons kan ik ook aankomen voor c.a. €300 maar deze werken in de 380-400Mhz band waar de hulpdiensten met tetra zich huisvesten.

Ik kan niet in ieder zijn portemonnee kijken maar €300 zijn al beste prijzen voor een experiment.

Groet,

Walter de PD2WGN
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Misschien moet ik ook nog een topic 'ombouwen apparatuur' aanmaken. Dat is misschien helemaal niet zo'n gek idee.

Ik zoek nog ombouwgegevens van een bepaald apparaat. Ik ken iemand heel dichtbij het vuur (werkt op een andere afdeling bij de fabrikant, Rohde & Schwarz), maar die wist niet zeker of het hem zou lukken.

Voor Sepura's die het standaard op 70 cm doen kun je (direct of via mij) terecht bij Abiom in Wijchen. Dat is de Nederlandse importeur die mij met mijn initiatief zeer ter wille zijn geweest. Zij bouwen, ook voor amateurs, voor enkele tientjes de apparatuur om. Voorwaarde is wel dat de apparatuur legaal verkregen is, en niet is voorzien van TEA2. Dat is zoals de meesten vermoedelijk wel weten de Europese encryptie met de hoogste veiligheidsgraad. Niet alleen geld voor deze encryptie een exportverbod voor buiten de EU, maar in Nederland staat op het bezit ervan een celstraf van enige maanden, terwijl de enige instantie die TEA2 kan/mag verwijderen in ons land in Driebergen zit :-)

Ik weet dat in Engeland veel meer merken te koop zijn dan hier. Voor een aantal daarvan is de ombouw inmiddels bekend.
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Hoi John,

De Sepura terminals die standaard in de 70cm band werken kan ik zelf ook programmeren en heb daar ook de kabels en de software voor. Ik zoek meer naar iets om de 380-400Mhz varianten om te zetten naar de 70cm maar ben bang dat dit niet echt gaat lukken maar wie weet komt iemand met goed nieuws. Verder kan ik ook de MTH800 en de MTM800 instellen en heb daar dus ook de kabels en de software voor.

Dus mocht iemand de apparaten willen voorzien van andere instellingen dan roept men maar.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

hardwarewizz schreef:Hoi John,

De Sepura terminals die standaard in de 70cm band werken kan ik zelf ook programmeren en heb daar ook de kabels en de software voor. Ik zoek meer naar iets om de 380-400Mhz varianten om te zetten naar de 70cm maar ben bang dat dit niet echt gaat lukken maar wie weet komt iemand met goed nieuws. Verder kan ik ook de MTH800 en de MTM800 instellen en heb daar dus ook de kabels en de software voor.

Dus mocht iemand de apparaten willen voorzien van andere instellingen dan roept men maar.
Dat is goed nieuws van die programmeersoftware. Voor mijn huidige apparaten heb ik een soort garantie-afspraak met de leverancier, die me bij die gelegenheid ook vaak van info voorziet (het documentje over de verschillende typen DMO-repeaters met de timing kwam ook bij hen vandaan). Voor nieuw verworven spullen op de vrije markt is het zeker interessant.

Ik wist niet dat de nieuwprijs van de Motorola's op dat niveau lag. Ik zie ze wel vaak rond die prijs aangeboden worden, omgebouwd en wel en dikwijls ook met GPS aan boord. Meestal in het Verenigd Koninkrijk.

Veel apparaten die omgebouwd kunnen worden werken trouwens niet boven 435 MHz. Om die reden denk ik dat je toekomstige repeaters onder die frequentie moet plannen. Ik heb bij Ad in overleg met hem een frequentie voor een hot spot gereserveerd, speciaal om die voor de Tetra DMO-repeater te gebruiken. Die frequentiekeuze doet echter geen recht aan de grotere bandbreedte van Tetra. Zelf experimenteer ik meestal op 434,000 MHz. Die frequentie is volgens het bandplan bestemd voor alle experimenten met 'breedbandige modulatiesoorten'. Ik denk dat ze daar breder bedoelen dan 25 kHz, maar ja, waar moet je dan gaan zitten? :-)
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Dit is een leuke :-) Apco wordt in de VS gebruikt, in de rest van de wereld is dat Tetra.

Onderzoekers luisteren FBI af met speelgoed

Onderzoekers hebben deze week gedemonstreerd hoe ze het P25 radiosysteem van de Amerikaanse overheid via speelgoed messengers van 20 euro kunnen afluisteren. Veel opsporingsdiensten gebruiken de draagbare radio's voor vertrouwelijke communicatie, maar het verkeer is onversleuteld. Daardoor kunnen kwaadwillenden het verkeer onderscheppen. "We hebben gevoelige berichten over operaties van elke wetshandhavingsdienst van het Ministerie van Justitie en het Ministerie van Homeland Security onderschept", aldus de onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania in dit document.

In totaal werd er voor honderden uren aan zeer gevoelige gesprekken onderschept. Het ging onder andere om namen en locaties van verdachten, onderzochte criminelen, namen en details van informanten en undercover agenten, locatie en beschrijving van surveillance agenten en voertuigen, details over de surveillance infrastructuur die tegen bepaalde verdachten werd ingezet, zoals verborgen camera's, en details over aanstaande arrestaties en andere vertrouwelijke operaties.

Speelgoed
Daarnaast was het systeem kwetsbaar voor denial of service-aanvallen. Hiervoor is geen dure apparatuur nodig, een Girltech IMME speelgoed messenger van twintig euro met aangepaste firmware volstaat hiervoor. Inmiddels hebben de onderzoekers, die de IMME al eerder verkenden, een website met aanbevelingen online gezet. Vorig jaar verscheen er al een rapport dat voor beveiligingslekken in het radiosysteem waarschuwde.

Hier een presentatie over het onderwerp: http://www.youtube.com/watch?v=NW-jRRTPCuw

En hier het hele artikel:
http://www.security.nl/artikel/38121/1/ ... lgoed.html
MotorolaFreak
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011, 14:07

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door MotorolaFreak »

Walter,

Tip:
Kijk regelmatig op Ebay ook rechtstreeks op .com .be .de enz.
Ik heb uit de US een MTM800E gescoort voor goedkope US $.
De MTP850 zowel in de gewone als de S-uitvoering worden vaak op Marktplaats
aangeboden.

73's Ruud
Laatst gewijzigd door MotorolaFreak op 13 sep 2011, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

Ruud,

Bedankt voor jouw tips voor op Ebay. Mijn MTH800 porto's hebben beiden al de juiste firmware om op 434Mhz te kunnen zenden maar heb deze firmware niet in mijn bezit. Het is wel jammer dat de MTM800 nog niet kan worden voorzien van de juiste firmware maar ik blijf geduldig wachten en post soms wat op allerlei TETRA fora.
Ik kan helaas alleen nog met mijzelf praten via de TETRA spullen en dat verveelt zo gauw...HI.

73s Walter
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Volgens mij vertelde iemand mij een poos geleden in een PB-tje op zendamateur.com dat hij een Engelsman kende die dat apparaat wel kon programmeren. Die had het zelf bedacht en wilde de eerste tijd flink cashen voor de ombouw, of hij wilde een goed en werkend tetra-apparaat als tegenprestatie. Ik wil je wel met de betreffende amateur in contact brengen. Hij wil vermoedelijk niet dat ik zijn naam hier in het forum vertel omdat hij zelf tevens handelaar is in telecomspullen.
hardwarewizz
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011, 23:27
Roepletters: PD2WGN

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door hardwarewizz »

John,

Als die engelsman mij een firmware(flash) kan bezorgen tegen een vergoeding die nog binnen mijn portemonnee past dan heb ik wel interesse. Het is geen hardware ingreep maar alleen een firmware waar de invoerwaarden wat meer opgerekt zijn dan 380-430Mhz. Bij mijn MTH800 porto's kan je met de huidige codeplug een waarde invullen die tussen 100-800Mhz ligt. Ik heb het vermoeden dat het stelbereik niet zo ruim is maar een frequentie tussen deze twee waarden vindt de programmeersoftware en handheld helemaal prima. Ik ga de set in elk geval niet opsturen i.v.m. eerdere slechte ervaringen maar kan wel een poging wagen en zijn voorwaarden aanhoren.

73's Walter.
MotorolaFreak
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011, 14:07

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door MotorolaFreak »

Walter,
Misschien een optie om met meerdere liefhebbers gezamelijk een aaanschaf te doen?
Ik wil wel meeliften hi.

Gr. Ruud
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra-nieuws

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Ik zal degene waarom het gaat even benaderen. Ik denk dat het een maand of vier geleden was dat we het hierover hadden. Er is een kleine kans dat ik me in het typenummer vergis, maar ik dacht eigenlijk van niet, maar dat wil ik ook uitsluiten. Misschien zijn er meer mensen die belangstelling hebben. Het kan zijn dat degene die het noemde zelf ook interesse heeft alsnog mee te doen. ik zal hem ook attent maken op dit forum.
Plaats reactie