Startproblemen PC

Zendamateurs en PC's. Een veelgebruikte combi, maar ook een combi die vraagt om problemen, hi. Die kun je hier kwijt!
Flupke
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2013, 13:01

Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Flupke »

Mijn vrouw heeft een pc, die heel erg rot wil starten.

Het betreft hierbij NIET de software, maar zuiver de hardware.
Kast is voorzien een "maak" -druktoets op het front met daarboven een flinke rij ledjes.
Bekabeling van dit front-spul loopt direct naar het moederboard (asus met i5 Intel / 2,67 GHz-4GB RAM).
De voeding is een 530 W- type, en werkt verder uitstekend. Het moederboard is verder voorzien van een Nvidea Gforce videokaart, en een 2x 350GB HDD.

Indien de pc gestart wordt, lichten er wat ledjes op, en start de pc verder door (groene en gele ledjes), maar meestal, 9 van de 10 keer blijft de hardware hangen, zijn alle ledjes groen en hoor je de koeling zijn best doen, verder niets.

Nu is het zo, dat de DUUR van starttoets-indrukken bepalend is wat er verder gebeurt; druk je te kort- start de pc niet door; idem bij te lang .(Bij hard uitschakelen -b.v. noodstop- dien je de starttoets voldoende lang ingedrukt te houden , tot de machine stopt; normaal wordt via de software -Windows 7- de pc gestopt)

Dit was (zover ik me kan herinneren) altijd al zo, maar de laatste tijd wordt het juiste startmoment erg kritisch, en is ze elke keer wel een half uur bezig het ding aan de gang te krijgen.
Opmerkelijk is dat 's ochtends vroeg bijna altijd (als ze geluk heeft) de pc in 1 keer doorstart. Zet ze de pc na enige tijd uit, en b.v 's avonds weer aan, dan,ja dan zijn de rapen gaar, en wordt er niet doorgestart !!

Als de pc eenmaal loopt, gaat hij ook als de brandweer ! (puike machine, zeer stabiel, loopt zeer goed)

Wie o wie weet raad ?

Vrgr Flupke.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Flupke,

Dit is een bijzonder probleem. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik proberen om het volgende eens te proberen.

Optionele tussenstap: Om echt uit te sluiten dat het ook echt de hardware is (en daar lijkt het inderdaad wel op), zou je eens kunnen proberen om te booten van een Linux boot CD, Als die net zo moeilijk start, kun je verder zoeken.

Ik zou een aantal verwisselbare componenten eens uitwisselen, te beginnen met een andere voeding. Gewoon een goed testexemplaar zien te vinden of te lenen van iemand. Ik verdenk de voeding het meest, gezien die de soft power button ook moet gebruiken om door te starten.

Gezien de soft power knop zou ik daarna proberen om de bios te updaten. Dat klinkt wat raar, maar nadat de voeding de spanning ingeschakeld heeft, wordt de hele startup verder geregeld door de bios.

Als dat niet helpt, zou ik de geheugenmodules eens allemaal verwijderen op één na. Nog steeds problemen, verwissel deze ene module dan voor een andere. Als er één module tussen zit met een gare geheugenchip, dan kun je die zo uitsluiten. Nog steeds problemen? Plaats ze terug en kom hier weer even terug. De zoektocht wordt dan wat ingewikkelder en daar moeten we even over nadenken.
Flupke
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2013, 13:01

Re: Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Flupke »

Hallo Tjalling,

Dank voor je tips; zal e.e.a. eens gaan uit proberen; ik begin maar met een andere voeding, ik denk dat de voedingen vandaag de dag v.w.b. formaat en aansluitingen wel universeel zullen zijn !
Bij wel of geen succes meld ik me hier weer terug !

Vrgr. Flupke.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Goed plan, succes!

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Flupke
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2013, 13:01

Re: Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Flupke »

Hallo Tjalling,

Het heeft even geduurd, maar het "probleem" met de pc is opgelost.
De voeding is getest en in orde bevonden; de groene "schakeldraad" verbonden met zwarte massadraad en de voeding draaide keurig en stil, en de fan draaide ook.
Spanningen gemeten: geel-12V, oranje-3,3V, rood-5V, alles ok.
Moederboard verbonden met voeding en fan: voeding draait, maar pc start niet.
Geheugen om en om eruit en herstart: geen sjoege !
Conclusie: moederboard wijlen.
Vriendje (die ook van wanten weet, hij bouwt regelmatig pc's voor anderen) even geraadpleegd.
Resultaat: oude HD (wordt uitgelezen) en grafische kaart verwijderd uit de oude kast.
Van het vriendje voor een zacht prijsje een nieuwe kast met (sneller) moederboard en SSD gekocht, oude HD en grafische kaart erbij, Win 7 weer geïnstalleerd, en de boel loopt weer als een zonnetje, maar dan wel een stuk sneller, vooral bij het opstarten !
"Moe" ook weer blij, hi. :clap:

In de tussentijd is m'n eigen desktop (draaide onder XP) ook er mee op gehouden; het lijkt wel een besmetting :devilish:
Volgende klus dus, zo blijf je ook van de straat.

Gelukkig draait m'n laptopje uit het stenen tijdperk (nog) wel.
De laatste wordt ook nog op termijn vervangen; deze heeft sinds het uitkomen van xp foutloos gewerkt, dus gaat me wel een beetje aan m'n hart.

Vrgr. Flupke.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou mooi opgelost zo!

En die laptop kun je altijd nog als hobby werkpaard blijven gebruiken toch? :)
Flupke
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2013, 13:01

Re: Startproblemen PC

Ongelezen bericht door Flupke »

Hoi Tjalling,

Mijn desktop is geen probleem, deze wordt gebruikt voor de muziek-hobby; hier staat dus alleen XP, diverse audio bewerkingsprogramma's zoals audicity, en een enorm aantal muziek files op.(mijn muziekcollectie en eigen opnames)
Mocht hier het moederboard ook defect zijn, ga ik dezelfde weg als bij de desktop van m'n vrouw.

De laptop blijft waarschijnlijk onder xp draaien (wordt dan toch niet op I-net gebruikt), en verdwijnt dan richting shack.

We zien wel even.....

Nog bedankt voor de input :!:

Btw nog een vraagje: m'n vrouw download games van een bedrijf in de USA (ze is daar lid van); wat nu opvalt is dat bij het downloaden normaliter door de pc wordt gevraagd waar je het bestand gedownload wilt hebben, bij deze games niet, die worden per definitie altijd op de c-disk geïnstalleerd.

Enig idee? Ik bepaal nl. graag zelf wat er gedownload wordt en waar !

Vrgr. Flupke.
Plaats reactie