Digitale of analoge TV en transport daarvan.

Zendamateurs en PC's. Een veelgebruikte combi, maar ook een combi die vraagt om problemen, hi. Die kun je hier kwijt!
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Digitale of analoge TV en transport daarvan.

Ongelezen bericht door packetpiet »

Omdat het niet meer echt met het onderwerp internetsnelheid te maken heeft (ander onderwerp van mij op dit forum), start ik hier een nieuw topic.
Het gaat over de ontwikkeling van TV signalen en het transport daarvan in huis.
Ik ga even uit van ontvangst per kabel dat heet DVB-C.
Waarschijnlijk zitten meer amateurs met deze vragen. En als amateurs weten we, waar we het over hebben.
Als je wilt gaan overstappen van provider dan loop je tegen de vraag op, wat je met een oude analoge TV doet. (bijv. op de slaapkamer). De meeste mensen hebben daar een coax naar toe liggen. En zolang hij het doet, houdt ik hem gewoon.

Je moet tegenwoordig zoeken naar een provider, die naast DVB-C ook nog een analoog signaal aanbiedt. In advertenties staat het niet altijd meer vermeld. Men maakt vaak alleen reclame met extra zenderpakketten, waar ze extra aan verdienen.
HOE ze iets aanbieden (anders dan glasvezel) is zoeken geblazen. Bij een grote provider heb IK het nog niet ontdekt.
Een spraakverwarring, die snel ontstaat is die van Digitale TV en HD TV.
Met het eerste bedoeld men het digitale SIGNAAL :D waarmee TV beelden verstuurd worden.
HDTV is het beeld, dat met een HD camera is gefilmd en digitaal wordt verstuurd.
HD zenders zijn dus zenders, die alleen dit soort films zouden uitzenden. (denkt Jan met de Pet). Dus die zouden geen jaren 80 films meer uitzenden? Zoals van Louis de Funes? ik zeg maar wat. Dat zijn gewoon analoog opgenomen films.

Stand van zaken is:
in grote steden ligt vaak glasvezel, daarnaast is er nog de normale coax en ook nog de koper telefoonlijn. Het enige voordeel van glasvezel is de hoge upload snelheid. Dat kan handig zijn, als je HD films naar bijv. Youtube stuurt.

Coax: Als ik het goed begrijp zitten de oude kabelaars als Ziggo en UPC nog op de oude coax met Digitale TV.
Koper: daar zit ADSL en VDSL (een verbeterde versie van ADSL) op.

Transport in huis:
bij Glasvezel (indien glasvezelmodem in huis) van glasvezelmodem naar settopbox: met UTP kabel.
Van HD Settopbox ---------> Digitale TV: met HDMI kabel.
Van Glasvezelmodem---------> Analoge TV (bolle beeldbuis) is coax of met een aparte zender (hoe heet zo`n ding?)

VideoZender:
bruikbaar om een TV signaal in huis van bijv. je coax aansluiting draadloos naar een andere kamer te transporteren.
Laatst gewijzigd door packetpiet op 26 mei 2013, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Digitale of analoge TV en transport daarvan.

Ongelezen bericht door rbeckers »

"Het enige voordeel van glasvezel is de hoge upload snelheid"

Dit klop niet helemaal. Glasvezel is ook ongevoelig voor stoorsignalen en de gevolgen van een blikseminslag.
Verder zitten er geen, of minder, versterkers in de signaalweg. En dat heeft ook voordelen. Vooral bij
analoge systemen kunnen versterkers problemen geven.

René
Plaats reactie