CW met Collins 300Hz filter

Mobiele of mobiele-basis sets
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

CW met Collins 300Hz filter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Even wat over het 300kHz Collins mechanisch CW filter. Dit is een vrij kostbare uitbreiding (>€100) voor onder andere de FT-897 en soortgelijke sets van Yaesu. Ik zal hier wat audio opnames plaatsen met uitleg.

Dit is een audio opname van een sterk CW signaal. Eerst hoor je het 2,3kHz filter (ook Collins) en daarna schakel ik om naar het 300Hz filter.

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Het klinkt veel rustiger. Maar het afstemmen is wel veel lastiger. Je hebt immers maar 300Hz waarbinnen je een station moet vinden. Vooral als jij en het tegenstation niet helemaal op dezelfde frequentie zitten kan dat lastig zijn. Maar dan heb je altijd de mogelijkheid om op het 2,3kHz filter over te schakelen.

Het filter heeft echter veel meer effect als het erg druk is op de band. Je kunt ook nog DBF gebruiken van de DSP functie voor nog meer rust. Ook kun je DSP gebruiken met het 2,3kHz filter. Het klinkt dan bijna net zo rustig, maar een belangrijk voordeel van een 300Hz filter is dat je AGC regeling alleen regelt binnen het 300Hz deel van je filter. De ontvanger is in de mode CW dus veel beter bestand tegen sterke naastgelegen buurstations.

Binnenkort zal ik daar een opname van plaatsen! Die moet ik nog maken, maar mijn kabel heb ik even niet paraat.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: CW met Collins 300Hz filter

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb ook een collins filter (in een collins :-))

In mijn FTdx401 zit ook een mechanisch filter. Dat luistert prettiger dan het CW-kristalfilter van de FTdx400. In de FT950 is het instelbaar in breedte, notch enz. Werkt erg goed maar vooral bij CW wordt ik dan erg afgeleid door het "suisen" van zo'n filter en dat doet een mechanisch filter niet. De Racal heeft naast een 300Hz ook nog een 100Hz filter.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie