het leed wat FT897 heet

Mobiele of mobiele-basis sets
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door fred101 »

of de avonturen van een buizen-dokter in smd land.

Mijn FT897, inmiddels anderhalf jaar oud dus ruim over de uiterste gebruiks-datum had een klein probleempje. Op de boot deed de automatische LDG tuner het niet meer. Het CAT stekkertje hing er naast. Waar ik bang voor was bleek waar, het ingesoldeerde smd zekeringetje was geklapt. Deze overbrugd via een normale zekering met houder. Daarna de tuner er op en deze deed het weer. De eerst volgende keer dat ik hem ging gebruiken was met een cat interface aangesloten op de pc. Op de 2 meter band wat aan het spelen met digitale modes (alleen luisteren). na 10 minuten begint de display te knipperen, verschijnt er TX error en komt er rook uit en begint het voedingsrelais in de 897 te klapperen.

Het probleem zit hem in het 5V deel. De 8V regelaar werd bloedheet maar deze zit voor een 5V. Achter deze 5V is nog maar 10 ohm weerstand wat bij belasting 0 ohm wordt. De 5V regelaar is goed. Met een labvoeding ipv deze regelaar trekt de print meer dan 2A (de voeding begint dan te begrenzen). Je zou verwachten dat zo'n kortsluiting zich zo openbaart in mooi rookspoortjes, krokant uitziende onderdeeltjes of grappige plofjes. Het enige wat gebeurd is dat er een groepje componenten na de regelaar warm wordt. Max ongeveer 33 graden. De rest blijft koud. Ik zou verwachten dat er 1 condensatortje ofzo lek is en bloedheet wordt maar niet een heel nest de zelfde temperatuur krijgt en dan ook niet meer dan louw. De set werkt op zo'n moment wel gewoon. ?????

Dit is erg vreemd, is ook helemaal niet leuk werken met dat kleine spul. Helemaal nadat ik van een andere amateur hoorde dat Yaesu 2 jaar garantie heeft, of in mijn geval dus had.

En ik was zo lekker aan de racal bezig. Aangezien dit mijn enige 70cm set is en ik veel op NOS zit moet ik dus eerst dit ding maken voor ik verder kan met de leuke klusjes.

Het schema van een 897 is een van de onduidelijkste die ik ooit gezien heb. Een ramp om onderdelen te vinden, bijna niet te lezen en alles signalen en voedingen worden op een lijn getekend alsof het een soort CAN bus is.
Aangezien er meerdere 5V regelaars in zitten weet je dus absoluut niet welke gebruikers op welke regelaar zitten.

Dit is vast de eerste keer dat er met buisvoltmeters in een smd doos gemeten wordt :twisted:


Iemand nog tips. SMD Ctjes losmaken, meten en weer vast is niet zo'n prettig vooruitzicht. (SMD: sado masochistische deeltjes)

Wordt hopelijk positief vervolgd.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Eeehm Fred... heb jij nu de bekende spijker in de stoppenhouder van je meterkast gedaan toen de stop eruit sprong? :snooty:

:)

Maar mocht je hem straks gemaakt hebben, zou ik wel even kijken of het apparaat wat 'm mogelijk heeft vernield (tuner?) geen kortsluiting maakt... Verder heb ik de schema's klaar gelegd om weer in te gaan spitten. Ik ga meekijken en misschien kan ik dan nog eens wat slims roepen (of pogen dat te doen, hi). Dat ga je horen.... maar dat kost een beetje tijd. Een jaar geleden heb ik me er al behoorlijk in verdiept, al heb ik toen de CAT interface niet bekeken.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb vanavond niet zitten meten, na een uur vruchteloos geprobeerd te hebben een webpagina te produceren ben ik in de schema's gedoken en gaan surfen.

Spijker gebruik ik niet, wees gerust. Massief gedraaide pennen zijn veel beter :sneaky2: .

De stuur FET's zijn berucht om het feit dat ze nog al eens sneuvelen vanwege een te hoge spanningspiek. Deze staan op de volle voedingspanning maar alles boven de 10V wordt nutteloos gedissipeerd. De bias wordt verzorgd door een groepje componenten waaronder V1004. Laat die nu net zitten op de plek waar de print warmer wordt en deze wordt het warmste. De reden dat alles min of meer even warm was is denk ik dat ik op de verkeerde zijde zat te voelen.

Nu heb ik een week op de boot gezeten waar de ellende begon (tuner deed het niet ) maar dat was wel precies rondt de tijd dat mijn automatische acculader aanspringt. Deze geeft een redelijke spanning af. Uit mijn hoofd 14,5-15,5V. Die schakelt op een tijdklok aan en uit. Dat zou best spanningspieken kunnen geven en de FT897 lijkt niet beveiligd te zijn zoals de 8900. Die pieken kunnen een bleeder R laten sneuvelen waardoor de twee elco's te snel opladen en de piekspanning de exiters om zeep kan helpen maar ook de CPU laten denken dat er iets mis is met de voeding. Ik denk dat ik eerst dat traject eens bestudeer. Jij hebt meer verstand van dat soort digitaal gedoe dan ik dus als je wil kijken: ik denk dat je naar het deel 5V (links onderin het schema waar ook de exiter staat (partnrs daar beginnen met een 1) en dan het deel rondom VR1004 bij de RD07MVS1 stuurtrap-FET's. De FT897 heeft overigens andere, kwetsbaardere FET's, in de FT897D die ik heb zitten mitsubishi's.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door fred101 »

De FT897 is definitief dood. Ik heb de oorzaak gevonden. Een enorme kortsluiting in een van de PCB layers. Er is een schakeldiode gewoon gesmolten en in dat gebied staat de print ook wat bol. Ik had wel zwart spul op de print gezien maar maar dacht dat dat een soort contactspul was ivm koeling. Bleken gesmolten smd's te zijn.
Was ook raar dat ik niets kon vinden terwijl er wel rook uit de set kwam. De print wordt in dat gebied warm (400 graden bij 700mA begrenzing). Ik dacht eerst dat de onderdelen de boel verwarmde maar de plaat wordt eerder warm en er werden ook te veel componenten warm.
De eerste storing begon op de boot. Het cat interface wat niet werkte op de tuner. Net voor ik hem mee nam naar de boot heeft het enorm geonweerd, alle antennes waren er uit in de shack behalve de UHF antenne van de FT897. Er was veel static want ik zag vonken overspringen tussen de einden van de kippenladder. Dat is dus achteraf gezien ook door de set gegaan.

Probleem is alleen dat ik voor de verzekering nu een verklaring moet hebben dat hij kapot is en dat het bliksem was. Jacobs wil er naar kijken alleen moet ik hem dan inleveren, dan kijken ze en moet ik hem daarna weer ophalen. Is best een gerij iedere keer. Ik heb liever dat ik even een monteur kan aanwijzen wat er fout is, dat hij dan zegt of het repareerbaar is of niet en het met die conclusie eens is, in dat laatste geval koop ik direct een andere en krijg dat geld wel weer van de verzekering. Hoef ik maar een keer zo'n stuk te rijden. (ik denk dan een FT450 achtig ding dus meer basis dan mobiel) maar ik weet nog niet of die 6/ 2/70 heeft. Voor HF ben ik tenslotte redelijk voorzien. Dat HF deel is alleen voor vakantie, dat gaat ook met een FT101 dus de maat is niet zo belangrijk. Ik sleep alleen niet graag met buizen.



Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred, onweer is niet te onderschatten. Je kunt in ieder geval tegen de verzekering zeggen dat de set door onweer beschadigd is. En vervolgens door die schade helemaal defekt geraakt is.
Afhankelijk van je verzekering wordt dit helemaal vergoed. Repareren is waarschijnlijk zo goed als onmogelijk.
Bliksem wordt geregistreerd in Nederland dus zorg ervoor dat de datum wat je opgeeft klopt.
Het is niet eenvoudig om aan de hand van set onweer als oorzaak aan te wijzen. Ook het tegendeel, dus aantonen dat het niet aan een onweer lag is, niet eenvoudig. Zeker niet als de set er nu zo uitziet zoals je beschrijft. :(

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik moet een verklaring van een winkel/reparateur overleggen. Er zijn helaas maar een paar winkels, niet dichtbij en je zult zien, natuurlijk net geen monteur als ik er ben. Bij Jacobs moet ik in iedergeval twee keer op en neer.

De datum is geen probleem, we gingen een weekje naar de boot en hebben het toen een paar uur uitgesteld vanwege het noodweer.
Gelukkig doet de 101 het weer en zag ik vandaag een FT250 met voeding op internet staan. Heb hem gemaild want die zoek ik nog een (100% buizen) maar ik heb ook wat twijfel. De foto klopt niet, die is geleend van de fox tango site en is van een FT200 dat is natuurlijk wat vreemd (dat moet je toch minstens vermelden)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

dat van de FT101 weet ik. Ik heb zelf het advies gegeven om het defekte onderdeel door te meten. :)
Buizen zijn ook niet alles. Bij de FT101 was er een soort buis :wink: defekt.
Als het adres van de FT250 in Nederland of Begië is, moet je gaan kijken. Anders erg voorzichtig zijn of niet kopen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi rene,

Ik weet dat jij dat advies hebt gegeven, dank daarvoor. Was meer dat ik bedoelde dat ik blij was dat ik ook iets gerepareerd kreeg. Die 101e had idd ook een defecte eindtrap maar die heb ik zelf kunnen repareren, zo'n ding is eigenlijk altijd te repareren. Die FT897 is schroot-rijp door iets wat bij een buizen set waarschijnlijk zou zijn opgelost met wat nieuwe stukjes draad.

De FT250 staat in Nederland. Ik ga ook echt wel kijken. Hij is van een PA0 en meestal hebben die dat soort dingen al lang maar nog niet allemaal een digitale camera :-) Wat wel raar is dat ik er twee amateurs zijn op zijn call (hij heeft gemaild dat ik hem kan komen halen met zijn call erbij). Toen ik zijn adres zocht vond ik die gegevens maar omdat ik dat bij google deed (QRZ komt dan meestal bovenaan) zag ik dus steeds twee namen uit verschillende plaatsen. Het rare is ook dat het call boek van het AT schrijft dat deze call er niet is ???
Hij heeft een veron.nl adres en staat in call-zoekengines maar die andere persoon is lid van een veronafdeling in een ander deel van het land. Heb ik hier iets unieks ontdekt ?

Fred Holmes :-)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

je kennis en ervaring stijgt merkbaar. Je bent veel beter in buizen dan ik. Veel verder dan een audiotrap of een eenvoudige ontvanger ben ik met buizen nog niet gekomen.
SMD's en multilayer printen zijn maar beperkt te reparen. Voor eindtrappen of bijv. een magnetron is een buis prima. Maar voor digitale schakelingen zijn buizen een beetje te groot
Wat betreft die call; onderzoek het Fred Holmes!

René Watson ;)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door fred101 »

Dear Watson,

Ik vertrek zo meteen, ik heb hem gesproken. De andere call is een combinatie van de zelfde letters die vaak wordt omgedraaid. Hij noemde gelijk de naam dus dat wist ie. De FT250 heeft hij in 1973 nieuw gekocht. Was zijn eerste set. Dat heb ik het liefste. Hij is zo ver ik begreep nu voornamelijk op UHF/VHF en met digitale modes bezig.
Ben benieuwd. In de externe voeding zijn ooit de diodes vervangen maar de set zelf is nog nooit open geweest.

Krijg nu hier ook geen meldingen meer dus dat wordt bij planet in het spamfilter zoeken denk ik.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
hol045
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2008, 13:35

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door hol045 »

Hoi Tjalling, kan je mij vertellen wat voor duplexer (merk) ik nodig heb voor de 897 ingebruik met de Atas 120 a.
gr gerard PD0PIW
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: het leed wat FT897 heet

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dag Gerard,

De ene kant HF/50MHz, de andere kant VHF/UHF. Let op het volgende en vraag of de winkel dat voor je wil doormeten voor je hem koopt:

Duplex filter:
  • Gelijkspanning moet ten allen tijde worden doorgelaten t.o.v. de HF/50MHz aansluiting en de antenneaansluiting
  • Er mag geen Ohmse kortsluiting meetbaar zijn tussen de binnenader en de mantel op de HF/50MHz aansluiting.
Zelfs als de set op 2m of 70cm staat, wordt de ATAS120 toch nog via de HF uitgang van spanning voorzien voor het tunen.

Een typenummer van een duplexer heb ik niet, omdat ik de ATAS niet op 2m en 70cm gebruik. Maar ik denk dat de Comet duplexer wel volstaat (niet zeker).

Mocht je een geschikt type gevonden hebben, verneem ik dat ook graag :)
Plaats reactie