FT-8900R - Review (Yaesu FM transceiver 10m,6m,2m,70cm)

Mobiele of mobiele-basis sets
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

FT-8900R - Review (Yaesu FM transceiver 10m,6m,2m,70cm)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Update: 24 maart 2011
FT-8900R - Review
In maart 2007 heb ik een FM transceiver gekocht; de FT-8900R van Yaesu. Veel mensen zijn geïnteresseerd in deze transceiver en daarom hier mijn gebruikservaringen. Ik zal naast de voordelen ook enkele nadelen benoemen (kritisch als ik ben, hi). Als je opmerkingen, vragen, correcties en dergelijke hebt, kun je op dit bericht reageren.

Ik heb deze set in de auto geprobeerd en ook thuis in de shack. In beide situaties werkt het perfect en bevalt hij prima. In de auto is het wel zo handig als je met geheugenkanalen werkt (vooral in geval van repeaters).
ft8900r.jpg
ft8900r.jpg (17.35 KiB) 24608 keer bekeken
Belangrijkste kenmerken:
  • 4 banden, mode enkel FM (+ RX ook AM). 10m/6m/2m/70cm
  • Cross band, full duplex.
  • Cross band repeater.
  • Twee banden tegelijk te ontvangen. Op het linker deel alle 4 banden, op het rechter deel 2m en 70cm. Het is ook mogelijk 2x 2m te ontvangen, of 2x 70cm.
  • Veel geheugenplaatsen (800).
  • 6 hypermemory geheugenplaatsen. Je kunt zo 6 volledige transceiver configuraties opslaan.
  • Zendvermogen: High: 10m/6m/2m: 50Watt en op 70cm 35Watt. Schakelbaar in 4 stappen (5/10/20/High).
  • Op 6m/2m en 70cm omschakelbaar van Wide naar Narrow FM. Er wordt bij Narrow FM echt een selectiever middenfrequent filter gebruikt. Modulatie op narrow FM met de bijgeleverde microfoon is niet echt hard.
  • Twee volledig onafhankelijke draaiknoppen, volume en squelch. Het zijn net twee afzonderlijke transceivers in één behuizing.
  • Degelijke compacte behuizing.
  • Frontje los te koppelen. Met een optionele separation kit kun je de transceiver los van het front inbouwen, met maar 1 verlengkabel. De kabel van de microfoon wordt namelijk aan de zijkant van het front bevestigd.
  • Geregelde ventilator: schakelt alleen in tijdens zenden.
  • Prima ontvanger met een goede selectiviteit en gevoeligheid.
  • Speciale aansluiting voor packet modems van 1200bd en 9600bd. Wel heb je een optionele kabel nodig.
  • Hij scant snel.
  • Nog enkele banden extra ontvangstbereik buiten de amateur-banden. AM ontvangst ook mogelijk. Zenden is buiten de amateurbanden niet mogelijk.
  • Ontvangstbereik (RX): 28-29.7 / 50-54 / 108-180 / 320-480 / 700-958 MHz (Cellular blocked in the US)
  • Eén antenneaansluiting. Duplexer ingebouwd. Kan ook een nadeel zijn als je verschillende antennes wilt gebruiken en toch wil duplexen. Ik heb een Quad band mobiele antenne (CR-8900 van Diamond) en als je toch niet wil duplexen, maar wel meerdere antennes wilt gebruiken, kun je een antenneschakelaar gebruiken, of een duplex filter voor HF/6m/2m/70cm (bijvoorbeeld van JWX).
  • Instelbare squelch; Welk signaal er nog doorkomt als je de squelch knop helemaal naar rechts draait. Kan op OFF (normale squelch), S2, S5, S9 en full scale. Zo kun je de squelch ook wat "zwaarder" maken, of juist lichter. Uiteraard blijft de squelch regelbaar met de potmeters.
  • Prima geluid uit de standaard speaker, mits het volume niet te hoog wordt ingesteld.
  • Display verlichting instelbaar. Kleur is overigens niet te veranderen, maar het standaard amber is goed leesbaar.
  • CTCSS en DCS instelbaar.
  • ARTS functie kan handig zijn als je bijvoorbeeld achter iemand anders rijdt en wil weten of hij/zij nog binnen het bereik is. Je tegenstation moet dan wel met een Yaesu ARTS transceiver werken (porto, mobiel of basis).
  • Instelbare TOT timer (Time-Out-Timer): Handig om niet in de wurger van een repeater te vallen.
  • De 4 toetsen op de microfoon zijn toe te wijzen aan een andere functie. Zo heb ik een knop toegewezen aan de REV functie (om iemand te kunnen ontvangen op de ingang van de repeater), Main band wisselen, de repeater shift mode (+ of -) en de laatste knop voor het zendvermogen. Er zit standaard ook een up- en down-toets en een lock-toets op de microfoon.
ft8900_top.jpg
ft8900_top.jpg (12.72 KiB) 24604 keer bekeken
Nadelen, met nuancering:
  • Er zijn veel "channel steps" mogelijk, waaronder 5/10/12,5/15/20/25/50 kHz, maar net geen 6,25kHz, die ik handig vind om PMR te ontvangen. Verder heb je die overigens niet echt nodig.
  • Op 10 meter is alleen in Narrow FM te werken. Klopt overigens wel met het bandplan.
  • Een wat minder voorkomende stekker aan de microfoon en het frontje voor het geval je een andere microfoon wil aansluiten. Toch bij speciaalzaken goed verkrijgbaar. De RJ-12. Hij lijkt op een RJ-11, maar dan 6 polig. Let erop dat je tang ook 6 krimppunten heeft.
  • In Europa wordt de FT-8900R geleverd met de standaard microfoon (MH-42B). De DTMF microfoon is optioneel en kost tussen de 50 en 75 euro.
  • In de shack kan de ventilator wat opvallen. Maakt niet super veel herrie, maar mijn FT-897D is stiller.
  • Bijgeleverde microfoon is niet heel erg gevoelig. Je moet er vrij dicht bij praten, waardoor je wel eens wat geplof in de microfoon kunt horen. Mic-gain is niet regelbaar overigens (behalve in service menu). Hoe dan ook is de modulatie sterk genoeg.
  • Automatic Repeater Shift (ARS) niet instelbaar, wel uitschakelbaar. Zie tekst hieronder.
  • De 800 geheugenkanalen zijn niet in banken op te delen.
  • In een lawaaiige omgeving (oude auto, hi) is het wel verstandig een externe speaker te gebruiken. De interne speaker raakt dan vrij snel overstuurd. Dat is vrij normaal bij kleine setjes.
  • Knopjes op front zijn niet verlicht, zoals bij de FT-7800.
  • Mensen met dikke vingers opgelet; de knoppen zitten vrij dicht bij elkaar.
  • Volumeregelaars regelen wat snel.
  • De bediening moet je even aan wennen. Er zitten nou eenmaal veel functies onder enkele knoppen.
ft8900_left.jpg
ft8900_left.jpg (13.66 KiB) 24600 keer bekeken
Dan nog wat speciale aandachtspunten:

ARS:

Automatic Repeater Shift. In europa worden twee modellen verkocht. De "version A" en de "Euro version 2". Er worden in Nederland op 70cm blijkbaar afwijkende frequenties en shifts gebruikt, want mijn versie heeft op 438,2-439,45 een shift van -7,6MHz. De andere versie heeft 433,0-433,4 met een shift van +1,6MHz. Geen van beide klopt voor Nederland en dat is niet te wijzigen in het menu (misser van Yaesu). Voor 2m klopt het wel overigens.

Wat doet de ARS: Als je een frequentie kiest in VFO mode, dan zet hij de ingestelde shift op in mijn geval -7,6MHz in het configuratie menu en schakelt deze in als ik op een frequentie werk tussen 438,2 en 439,45MHz. Als ik dus afstem op een Nederlandse repeater frequentie van 430.125, waarbij +1,6MHz shift vereist is, dan zet hij in het menu de shift op -7,6MHz en schakelt vanwege de frequentie nog geen shift in. De shift vervolgens handmatig instellen gaat onhandig, want je moet eerst de shift in het menu terugzetten naar 1,6MHz en vervolgens de shift inschakelen op +. Maar als je daarna weer van frequentie verwisseld staat de shift weer op 7,6MHz en uitgeschakeld in ons repeatergedeelte. De oplossing is vrij simpel; schakel de ARS functie uit (als ARS namelijk staat uitgeschakeld, blijft ook je shift instelling gehandhaafd in het menu).Dat kan helaas niet per band, dus staat de ARS functie ook gelijk uit voor bijvoorbeeld 2m (die overigens wel overeenkomt met het Nederlandse bandplan). Maar als je je favoriete repeaters in het geheugen plaatst, onthoudt hij gelukkig ook de shiftinstelling van dat moment. Dus vóór het opslaan van de repeaters de juiste shift instellen!

Je kunt ook een eigen soort ARS instellen, door gebruik te maken van hypermemory. Zo heb ik onder hypermemory 1 een shift ingesteld en ingeschakeld voor 2m en 70cm. Wil ik simplex, kies ik hypermemory 2, waar ik de set op simplex heb ingesteld. Conclusie: ARS is niet bruikbaar, maar je krijgt met hypermemory een bijna vergelijkbaar gemak terug. Hypermemory is namelijk een geheugenplaats, waarbij de volledige configuratie van de transceiver kan worden opgeslagen. Je hebt 6 hypermemory-plaatsen tot je beschikking, die onder handbereik zitten links en rechts van het display.
ft8900_right.jpg
ft8900_right.jpg (13.26 KiB) 24597 keer bekeken
Cross band repeater:
Als je deze functie inschakelt, dan zendt de transceiver het ontvangen signaal door op de andere band. En wordt na uitschakeling van je zender op de andere band vervolgens wat ontvangen, zendt hij andersom ook weer door op de band waar hij eerder wat had ontvangen. Dat kan dus heen en weer, wat een handige steunzender kan zijn voor je porto, als je bijvoorbeeld in de tuin wil werken. Een repeater doorzenden kan natuurlijk ook, maar de repeater moet eerst afvallen voordat jij kunt zenden (je transceiver blijft immers doorzenden zolang hij een signaal ontvangt). Je inmelden in een ronde kan dan lastig zijn en als je eenmaal al in de ronde zit, moet je, als je de microfoon krijgt, wachten totdat de repeater afvalt voordat jij kunt zenden. Deze functie werkt dus eigenlijk het beste in een simplex omgeving. Voorbeeld: jij zit met een 6m porto met laag vermogen in de tuin en je wil praten met stations op de 70cm band. De FT-8900R zendt dan alle signalen heen en weer over de beide banden.

Opmerkingen en tips: denk om de voorschriften en beperkingen! Als andere stations worden doorgezonden door jouw crossband repeater, geef je immers geen identificatie. Stel ook het vermogen met beleid in, want je set staat alsmaar te zenden. Bij een goede SWR blijft de 8900 ook op vol vermogen wel op een veilige temperatuur, maar bij erg warm weer en/of een iets slechtere SWR is oververhitting niet uitgesloten. Als je dicht bij je basispost zit (de 8900 dus), dan kun je het zendvermogen op de door jouw te ontvangen band wel op minimaal zetten (minimaal is 5 Watt mogelijk).

Als je de crossband repeater wil uitschakelen, doe je er verstandig aan om de 8900 even uit te schakelen en weer in te schakelen, want soms blijft het audio doorgekoppeld staan van de subband en/of blijft de ventilator draaien. Dat is een bugje in de software, welke op deze manier eenvoudig is te omzeilen.
ft8900_mike.jpg
ft8900_mike.jpg (14.63 KiB) 24591 keer bekeken
Hypermemory opslaan:
Als je de configuratie van de FT-8900R in een hypermemory wil opslaan, hou je na het configureren de desbetreffende hypermemory knop ingedrukt tot je na drie korte lage piepjes een lange piep hoort en je daarna de nieuwe frequenties weer in beeld ziet. Laat de knop niet te vroeg los! Tijdens het indrukken zie je tot het opslaan de oude frequenties in beeld. Gewoon ingedrukt houden tot na de lange piep.

Inet mode
Dit overkomt je zeker een keer als gebruiker van de FT-8900. Onthoud dit dus goed:
In Nederland voor zover ik weet niet in gebruik, maar als je iedere keer na het indrukken van de PTT toets DTMF toontjes hoort en dat is niet wenselijk (uiteraard niet), druk dan op de linker volumeknop tot er INET OFF in beeld staat.
ft8900_back.jpg
ft8900_back.jpg (19.55 KiB) 24589 keer bekeken
Andere Yaesu transceivers:
Overweeg je zelf een soortgelijke transceiver te kopen? De verschillen in de modellen zijn soms wat onduidelijk, maar voor Yaesu geldt het volgende: Als je geen interesse hebt in 10m en 6m, kun je de FT-8800 overwegen. Dan krijg je wel de DTMF microfoon erbij voor overigens bijna hetzelfde geld als de FT-8900R zonder DTMF microfoon. De FT-8800 heeft voor iedere band 512 geheugenplaatsen (1024 totaal). Als je daarnaast ook geen duplex hoeft te hebben, of twee banden tegelijk hoeft te ontvangen, is de FT-7800 een prima keuze (is een stuk goedkoper). De FT-7800 doet 50 Watt op 2 meter en 40 Watt op 70 cm. Zowel de FT-8800 als de FT-7800 zijn 2m/70cm FM dualbanders.

Prijsindicatie 2007:
FT-8900R: €350-429 (gemiddeld €380) zonder DTMF mike
FT-8800R: €340-400 (gemiddeld €360) met DTMF mike
FT-7800R: €215-260 (gemiddeld €225) met DTMF mike (niet meer verkrijgbaar, vervangen voor de FT-7900)
>> In 2013 liggen de prijzen gemiddeld €50,- hoger vanwege inflatie en BTW verhoging.
ft8900_panel.jpg
ft8900_panel.jpg (15.74 KiB) 24583 keer bekeken
Tot slot:
Ik ben een kritisch gebruiker. Niets is perfect, maar een fijn setje is dit wel. Het leuke is, dat vrijwel alle genoemde nadelen wel zijn te omzeilen met een andere functie. In de auto is het "fun" om twee banden tegelijk te kunnen ontvangen. Vaak staat hij bij mij dan op een (simplex) huisfrequentie en op de andere band staat hij te scannen over repeaters. De mogelijkheid 2 meter en 70cm te combineren over beide banden (ook VHF/VHF en UHF/UHF) vind ik een groot voordeel.

Links:
Bijlagen
ft8900r_manual.pdf
FT-8900r user manual
(731.27 KiB) 886 keer gedownload
ft8900r_service.pdf
FT-8900r Service manual
(6.29 MiB) 997 keer gedownload
FT-8900R_brochure.pdf
FT-8900 Brochure
(1.01 MiB) 891 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 17 mar 2011, 22:06, 4 keer totaal gewijzigd.
PA3FPZ
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2011, 12:49

Re: FT-8900R - informatie (Yaesu FM transceiver 10m,6m,2m,70

Ongelezen bericht door PA3FPZ »

Het viel mij op dat de airband van de FT-8900 zo doof werd onder de 120 MHz en vroeg mij af of dit mijn exemplaar betrof. Tevens viel op dat de maximale ruispiek van de ontvanger rond de 146 Mhz en 440 Mhz lag (USA). Met het (down te loaden) servicemanual in de hand ben ik gaan spelen met de varicap spanningen van de ontvangerstrips in de FT8900. Met de aangegeven +10dBm op de antenne, ben ik eerst eens experimenteel gaan draaien rond de 120 Mhz. Je hoort dan de ontvanger pieken en weer afnemen. De afgegeven spanningen op de testpunten zie je ook netjes pieken en weer afnemen. Echt veel verschil maakt het niet en onder de 120 Mhz zal je de onvanger met volten moeten bestoken om nog (letterlijk) een piep uit de speaker te krijgen. Na afronding van het speeluurtje, ben ik op 145 en 435 Mhz gaan afregelen op maximale spanning. De maximale gevoeligheid is nu verwaarloosbaar beter (scheelt een paar honderdste microvolt), maar wel met het voordeel dat de piek nu in de Europese banddelen ligt. De ruis gehoortest bevestigd dit ook. Ik vermoed dat de varicaps het gewoon niet meer halen om de kringen in resonantie te krijgen beneden de 120 MHz. Navraag bij andere gebruikers van de FT8900 geeft hetzelfde beeld, alleen dachten enkele amateurs dat dit aan de antenne lag. Moraal van het verhaal, leuke set die FT8900, maar het is niet een heel brede ontvanger. Voordeel hiervan : heb je er ook geen last van!
Op http://www.eham.net zijn de reviews wat de ontvanger betreft (binnen de amateurbanden) ook erg positief.
PF9ZX
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2012, 13:24
Roepletters: PF9ZX

Re: FT-8900R - Review (Yaesu FM transceiver 10m,6m,2m,70cm)

Ongelezen bericht door PF9ZX »

Wat wel handig is, is dat je beide VFO's een eigen speaker kan toewijzen. Standaard zijn dat de interne en de externe.
Ik heb zelf de interne speaker naar buiten gebracht d.m.v de interne ontkoppelen en via een draadje met jack socket waar je vervolgens een losse speaker in kan pluggen. Zodoende heb je dan twee externe speakers welke per kant geregeld kunnen worden.

Dit doe je in menu 38 (SPCONT). Je kan kiezen voor INT (intern, EXT (extern), INT.EXT (intern + extern) of optie OFF (geen speaker)

Je kan per kant aangeven welke configuratie je wilt gebruiken.
PE2CH

Re: FT-8900R - Review (Yaesu FM transceiver 10m,6m,2m,70cm)

Ongelezen bericht door PE2CH »

Beetje gedateerd item inmiddels, maar ik stof 'm wel even af...

Ik heb deze transceiver ook en zocht naar een geschikte antenne voor deze Yaesu. De speciaal voor deze trx ontworpen mobielantenne viel bij mij af vanwege het moeilijk afstemmen van deze antenne. Dat is in een van jouw artikelen te lezen. Om die reden gebruik ik nu de Diamond VX1000, weliswaar een driebander (geen 10M dus) maar past wel op mijn balkon en werkt prima.

Bij toeval kwam ik deze 4-bands antenne tegen. Kent iemand deze antenne?
Plaats reactie